کد خبر: ۱۳۸۹۷۹۲
نویسنده جبار آذین - منتقد و مدرس

رسانه‌ملی در مسیر انجام وظایف و رسالت‌های رسانه‌ای و فرهنگی و اجتماعی خود، در جایگاه یک دانشگاه بزرگ ملی، پیوسته کوشیده با انواع تولیدات به میان خانواده‌ها و مردم به خصوص نسل جوان رفته و با نمایش زندگی‌ و دغدغه‌های اجتماعی قشرهای مختلف در ارتقای سطح زندگی جامعه، نقش آفرین باشد.

تولید صد‌ها برنامه اجتماعی، فرهنگی، علمی، هنری و ورزشی در همین زمینه تحقق پذیرفته و تولید سریال‌های مختلف در گونه‌های خانوادگی، جوانانه، عاشقانه، عارفانه، کمدی، پلیسی، ورزشی و اجتماعی با رویکرد اجرایی کردن و تعالی بخشی زندگی خانواده‌ها به سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، گویای عنایت آن به سلیقه‌ها، نیاز‌ها و خواست‌های مردم است. در میان آثار خانوادگی و اجتماعی و جوان‌محورانه در قالب‌های فیلم و سریال، توجه به نسل جوان، جایگاهی قابل تامل دارد که نشان‌دهنده ارزش‌مداری رسانه‌ملی و احترام برای آن است. در اغلب مجموعه‌های خانوادگی، یکی از قطب‌های اصلی داستان، جوانان هستند که نقش و حضور آن‌ها در خانواده، مورد ملاحظه و تحلیل قرارگرفته و همین زاویه دید در سریال‌های اجتماعی گسترش یافته‌است. استقبال جوانان و نوجوانان و خانواده‌ها از برخی سریال‌های قدرتمند و خوش‌ساخت و بامحتوا، شاخص و فاخر سیما، از تاثیرگذاری اجتماعی آن‌ها و توجه و پیگیری مردم نشان دارد. هرگاه حضور جوانان و موقعیت‌ها، نیاز‌ها و آرمان‌های جوانان در سریال‌ها پررنگ شده، استقبال مخاطب از آن‌ها و رفاقت با تلویزیون افزایش یافته و از آن‌سو از مشتری ماهواره‌های خارجی کاسته شده‌است. موضوع‌های تحصیل، عشق و ازدواج و نیز چگونگی ارتباط جوانان با نسل‌های پیش از خود و نیاز‌های عاطفی و احساسی آنها، سوژه اساسی و محوری اغلب سریال‌های خانوادگی و اجتماعی بوده که توانسته‌اند نظرمساعد و رضایت مخاطبان سیما را با خود همراه کنند. تولید این نوع آثار همچنان ادامه دارد و همچنان با استقبال روبه‌رو می‌شوند. با این همه باید به یاد داشت تمام دغدغه‌ها و مسائل و نیاز‌های جوانان و نوجوانان در محدوده مضامین مورد اشاره خلاصه نمی‌شود و مسائل ملی، دینی، اعتقادی و سیاسی هم جایی بسیار مهم در اندیشه‌ها و زندگی‌های نوجوانان و جوانان دارند. دست بر قضا اندیشه‌های اخیر بسیاری از جوانان و امروز نوجوانان معطوف به همین موارد است که ضرورت پاسخگویی مناسب و شایسته به آن‌ها در فضای سریال‌های سیما، بیش از گذشته رخ می‌نماید. مسعود ده‌نمکی، پیشتر با تجربه تولید «معراجی‌ها» کوشید به این نیاز در حد بضاعت و دانش و هنر خود پاسخ دهد که تا حدی در زمان پخش این مجموعه در این راه به توفیق رسید. این روند لازم، اما در دیگر سریال‌ها پی گرفته نشد که ضرورت تام دارد اجرایی شود.

در تقویم کشور، به سبب نقش، سهم و جایگاه دانشجویان در تغییر و تحولات اجتماعی و سیاسی کشور، یک روز به نام و یاد آن‌ها اختصاص یافته‌است که به مناسبت آن در جای جای ایران، برنامه‌ها و مراسم برگزارشده و از دانشجویان مبارز، مجاهد و وطن‌پرست تجلیل می‌شود. رسانه‌ملی هم در این راستا با تولید ویژه برنامه‌های مناسب، آگاهی‌بخش و جذاب، در کنار ملت و دانشجویان قرار دارد و در بخش‌های مختلف خبری و گزارشی و بازپخش یا تولید و نمایش مستند‌های تاریخی، اجتماعی و سیاسی، تاریخ و رخداد‌هایی که در وقوع آن‌ها جوانان نقش عمده را به عهده داشتند، تورق محتوایی می‌کند. مسئولان، متولیان و سیاستگذاران رسانه‌ملی، به خوبی به نیاز‌های نسل‌های جوان و نوجوان و رسالت‌های دانشجویی آگاه هستند و می‌دانند که ذهن‌های پویا، خلاق و پرسشگر این نسل‌های آینده‌ساز، نیازمند پاسخگویی‌های درخور و شایسته است که باید در قاب سریال‌ها و شمایل برنامه‌های روتین، نهادینه شوند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها