طبق آماررسمی اعلام شده از سوی گمرک، آمار صادرات غیر نفتی کشورمان به عراق در بازه مورد بررسی با ۶ درصد رشد مواجه بوده است .
کد خبر: ۱۳۸۸۹۱۹

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ طبق آمارهای داده شده از سوی گمرک در ۷ ماه امسال صادرات غیر نفتی ۶ درصد افزایش داشته است و در همین دوره صادرات گازطبیعی در هفت ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان ۱.۶ میلیا رد دلار (۸۲ درصد) کاهش را نشان می‌دهد.

طبق آمار رسمی اعلام شده از سوی گمرک، آمار صادرات غیر نفتی کشورمان به عراق در بازه مورد بررسی با ۶ درصد رشد مواجه بوده است.

در مجموع ۱۰۰ قلم اول کالاهای صادراتی به عراق ۸۵ قلم با رشد همراه بوده و فقط ۱۵ قلم کاهش صادرات داشته است. اهم کالاهای افزایش یافته شامل آهن و فولاد، لوازم آشپزخانه، پلی اتیلن برای روکش سیم و کابل، پلیمرهای اتیلن، شیر خشک اطفال، بستنی، کابل زمینی، خربزه، اوره، شمش آهن و فولاد غیر ممزوج، محصولات پلاستیکی، لوله و شلنگ، کلوخه‌های معدنی آهن، اسکلت و قطعات اسکلت، لوله و پروفیل از آهن، لوله و پروفیل از چدن، سیب زمینی تازه یا سرد کرده، سرامیک و ترانسفورماتور است.

سازمان توسعه تجارت، به عنوان متولی تجارت خارجی کشور، با وجود مشکلات ناشی از تحریم‌ها (بویژه قطع ارتباطات بانکی و… در مقایسه با کشور ترکیه) برنامه‌های متعددی را برای توسعه صادرات به کشور عراق و حفظ بازار مذکور در دستورکار قرار داده است. از جمله تأسیس ۵ مرکز تجاری در شهرهای مختلف عراق، برگزاری سالانه حدود ۳۰ پاویون ج. ا. ایران در نمایشگاه‌های بین المللی عراق در شهرهای مختلف این کشور، برگزاری سالانه حدود ۱۰ همایش معرفی بخش‌های مختلف بازار عراق به بخش‌های خصوصی کشور، پذیرش سالانه حدود ۳۰ هیأت تجاری عراق در نمایشگاه‌های بین المللی ج. ا. ایران در حوزه‌های مختلف، برگزاری سالانه حداقل ۱۰ میز کشوری عراق با هدف ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی دست اندرکاران تجارت با عراق، پیگیری تقویت زیرساخت‌های تجاری از دستگاه‌های ذیربط و ارائه حدود ۳ هزار مشاوره تجاری به بخش خصوصی دو کشور به طور سالانه توسط رایزن بازرگانی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها