رئیس جمهور کره جنوبی با درخواست از چین برای مداخله:

پاسخی بی‌سابقه در انتظار کره شمالی است

رئیس‌جمهور کره جنوبی هشدار داد، اگر کره شمالی آزمایش هسته‌ای انجام دهد، سئول با متحدانش «پاسخ مشترک بی‌سابقه‌ای» را خواهند داد و در عین حال از چین خواست تا پیونگ‌یانگ را از پیشروی در موشک‌ها و تسلیحات هسته‌ای ممنوعه منصرف کند.
کد خبر: ۱۳۸۸۷۷۴

به گزارش جام جم آنلاین، «یون سوک-یول»، رئیس ‌جمهوری کره جنوبی در دفترش در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز از چین، متحد نزدیک کره شمالی خواست تا به وظایفش به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد عمل کند. رئیس‌جمهور کره جنوبی گفت: اگر اقدامی انجام داده نشود، تمام تسلیحات نظامی به منطقه سرازیر می‌شود.

«یون» در ادامه تاکید کرد: مشخصا چین توانایی این را دارد که در کره شمالی نفوذ کند و این وظیفه را دارد تا در این روند مشارکت کند. این مسئله به خود پکن بستگی دارد که آیا نفوذش را برای صلح و ثبات اعمال کند یا خیر. اقدامات کره شمالی منجر به افزایش هزینه‌های دفاعی در کشورهای اطراف منطقه از جمله ژاپن و استقرار بیشتر تسلیحات و کشتی‌های آمریکایی شده است.

وی مجدد خاطرنشان کرد، این موضوع به چین بستگی دارد تا تمام تلاشش را برای خلع‌ سلاح هسته‌ ای کره شمالی پیش بگیرد.

رئیس‌جمهور کره جنوبی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر کره شمالی آزمایش هسته‌ ای انجام دهد، پاسخ سئول و متحدانش از جمله آمریکا و ژاپن چه خواهد بود، گفت: «پاسخ به نوعی خواهد بود که مشابه آن تاکنون دیده نشده است.» اما وی از ذکر جزئیات در این خصوص خودداری کرد.

«یون سوک-یول» افزود: انجام آزمایش هسته‌ ای توسط کره شمالی برای این کشور بسیار غیرعقلانی است.

«یون» ضمن مقصر دانستن جهان به دلیل عدم پشتکار در پاسخ دادن به سیاست کره شمالی در دهه‌های اخیر، گفت: ما باید قویا به اقدامات این کشور پاسخ دهیم.

رئیس‌جمهور کره جنوبی در رابطه با تنش‌های فزاینده میان چین و تایوان عنوان داشت، هرگونه درگیری براساس قوانین و نظم جهانی باید حل‌وفصل شود.

وی در ادامه افزود: من به شدت مخالف هرگونه تلاش برای تغییر وضعیت کنونی به صورت یکجانبه هستم.

یون در پاسخ به سوالی مبنی بر درگیری تایوان و نقش سربازان کره جنوبی و آمریکا که در منطقه مستقر هستند، گفت: این نیروها وضعیت امنیتی کلی منطقه را در نظر دارند اما اصلی‌ترین نگرانی تلاش‌های نظامی کره شمالی است. مسئله مهم پاسخ دادن به تهدید قریب‌الوقوعی است که ما را احاطه کرده است.

رئیس‌جمهور کره جنوبی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر ژاپن با تهدیدهای بیشتری از جانب برنامه‌های موشکی کره شمالی مواجه می‌شود. من معتقدم که دولت ژاپن نمی‌تواند از این مسئله غافل شود.

کره شمالی در سال جاری میلادی آزمایش‌های موشکی متعددی انجام داده است و چند روز پیش کیم جونگ اون، رهبر این کشور اظهار کرد که کشورش قصد دارد «قدرتمندترین نیروی هسته‌ای جهان» را داشته باشد. مقامات کره جنوبی و آمریکا ادعا می‌کنند که پیونگ‌یانگ احتمالا برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ آماده از سرگیری آزمایش تسلیحات هسته‌ای می‌شود.

همچنین، کره جنوبی، ژاپن و ایالات متحده آمریکا با یکدیگر توافق کرده‌اند تا اطلاعاتی را جهت شناسایی آزمایش‌های موشکی کره شمالی به اشتراک بگذارند.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها