کمک مالی ۱۰میلیارد دلاری قطر به ترکیه

فرصت جام‌جهانی برای اردوغان

کد خبر: ۱۳۸۸۶۸۹
نویسنده ​​​​​​​سعید سبحانی - گروه بین‌الملل

در ماه‌های گذشته بار‌ها محافل مختلف از احتمال عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه سخن گفته‌اند و دیدار‌هایی در سطوح مختلف میان مقامات دو کشور انجام شده است.

در تازه‌ترین رویداد در این زمینه، رئیس‌جمهور ترکیه دیروز از احتمال عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه سخن گفت و بیان کرد این مسأله اصلا بعید نیست. اردوغان که چند روز قبل پس از حدود هشت‌سال قطعی روابط با مصر، با رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرده بود به سیاست آنکارا برای عادی‌سازی روابط با سایر کشور‌ها اشاره کرد و گفت امکان دارد در آینده درخصوص سوریه نیز همه چیز به وضعیت عادی بازگردد، همان‌طور که درمورد مصر این مسأله رخ داد. وی همچنین گفت هیچ دشمن دائمی در سیاست وجود ندارد. اما تحلیلگران معتقدند ۱۱سال اختلاف و دوری بین دمشق و آنکارا و تبدیل شدن ترکیه به یکی از دشمنان دولت اسد، شرایطی پدید آورده که عادی‌سازی رابطه، چندان هم آسان نیست و آنکارا باید تاوان سیاست‌های غلط خود را بدهد.

سیاست ترکیه در سال‌های نزاع و جنگ داخلی در سوریه بر پایه حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی مسلحی استوار بود که در تقابل با دولت مرکزی دمشق بودند. در ماه‌های اخیر همزمان با طرح گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه هر دو طرف شروطی را برای این مسأله مطرح کرده‌اند. آنکارا در این زمینه چهارشرط مطرح کرده که عبارتند از حفظ اتحاد و تمامیت ارضی این کشور، ثبات پایداری که نتیجه تصمیم‌گیری سیاسی باشد، محو تهدید تروریسم در مرزهای‌مان و درنهایت بازگشت ایمن آوارگان سوری به وطن‌شان، اما برخی شروطی که از طرف سوریه برای عادی‌سازی روابط مطرح شده از این قرارند: خروج نیرو‌های ترکیه از خاک سوریه، توقف حمایت از گروه‌های تروریستی و کمک به دولت سوریه برای تسلط مجدد بر ادلب و همچنین جاده «ام۴» که لاذقیه را به حلب و شمال و شمال شرق متصل می‌کند. همچنین یکی از مسائل تنش‌زای منطقه در سال‌های اخیر اقدامات نظامی است که ارتش ترکیه در شمال و شرق سوریه انجام می‌دهد که بار‌ها نیز از سوی ایران و دیگر همسایگان منطقه‌ای مورد انتقاد واقع شده است. بر این اساس به نظر می‌رسد هنوز با عادی‌سازی روابط میان ترکیه و سوریه فاصله داریم.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها