سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تکرار ادعای مشارکت ایران با روسیه در جنگ اوکراین و مسائل حقوق بشری تصریح کرد که اتحادیه اروپا برنامه‌ای برای قطع روابط دیپلماتیک با ایران ندارد و باب گفت‌وگو را باز نگه می‌دارد.
کد خبر: ۱۳۸۸۰۵۱

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، پیتر استانو در نشست خبری روز پنجشنبه، تعامل را جز ذات و «دی‌ان‌ای» اتحادیه اروپا توصیف کرد که می‌تواند بعنوان عاملی برای حل مشکلات عمل کند.

سخنگوی جوسپ بورل گفت: به پوتین نگاه کنید؛ او بدترین جنایات علیه بشریت را مرتکب می‌شود، با این حال ما همچنان کانال‌های ارتباطی با روسیه را باز نگه می‌داریم تا مطمئن شویم که پیام‌ها منتقل می‌شود؛ از این طریق نگرانی‌های خود را مطرح و سعی می‌کنیم او را به تغییر رفتار سوق دهیم.

وی با تاکید بر سیاست ادعایی تعاملی اتحادیه اروپا اضافه کرد: ما در این مرحله روابط و کانال‌های دیپلماتیک با ایران را قطع نمی‌کنیم و هنوز در تعامل هستیم.

استانو با اشاره به تماس‌های تلفنی مکرر جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیر امور خارجی ایران گفت: ما کانال‌های ارتباطی را تا زمانی که کشور‌های عضو در مورد موضع جدید اتحادیه اروپا تصمیم بگیرند باز نگه می‌داریم. حتی در بدترین موارد رفتار‌های بین‌المللی، اتحادیه اروپا کانال‌های ارتباطی را قطع نمی‌کند. چرا که ما به تعامل اعتقاد داریم.

او در حالی این مطلب را بیان کرد که روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا چندی پیش اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی ارتباطات و گفتگو‌های مستقیم میان این نهاد اروپایی و جمهوری اسلامی ایران قطع می‌شود. بر همین اساس بود که خبرنگار یک رسانه فارسی زبان معاند در جلسه امروز، درباره احتمال اقدام مشابه سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا علیه ایران پرسید.

استانو در بخش دیگری از نشست امروز به تداوم تلاش‌های اتحادیه اروپا برای ازسرگیری اجرای کامل برجام اشاره کرد و گفت که به رغم مشکلات موجود، تلاش‌های زیادی برای به نتیجه رساندن مذاکرات جریان دارد. وی در عین حال واکنش ایران به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بهانه کرد تا ادعا کند که این اقدامات به تلاش‌ها برای ازسرگیری اجرای برجام حس خوش‌بینی چندانی را القا نمی‌کند.
مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از ماه‌ها گفتگو‌های فشرده در وین به مرحله‌ای رسیده است که چنانچه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده برجام مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

تجربه ماه‌ها مذاکرات صورت گرفته در وین ثابت کرد که دولت جو یابدن به‌رغم ادعای دیپلماسی در قبال ایران دربرابر مشکلات داخلی و فشار صهیونیست‌ها قادر به تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای نیست. قریب به اتفاق کشور‌های مشارکت کننده در گفت وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند، اما گام آخر در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

این درحالیست که آلمان، انگلیس، فرانسه و ایالات متحده با صحنه‌گردانی رژیم صهیونیستی، هفته پیش در ادامه سیاست شکست خورده فشارحداکثری قطعنامه‌ای را علیه ایران به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد و با فشار سیاسی تصویب کردند که در آن بر اساس اطلاعات ساختگی کشف ذرات اتمی در مکان‌های اعلام نشده در ایران، خواستار همکاری تهران با آژانس برای حل‌وفصل مسائل ادعایی پادمانی شده است.

ادعای کشف ذرات اتمی سه سال پیش از سوی نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح و سپس توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رسانه‌ها دامن زده شد. جمهوری اسلامی ایران که بار‌ها ادعا‌های مطرح شده را رد و تاکید کرده است که تعهدات کشور‌ها در حوزه پادمان نامحدود نیست با افزایش توان هسته‌ای خود به قطعنامه شورای حکام پاسخ داد.

بر اساس گزارش سازمان انرژی اتمی، ایران تولید اورانیوم تا غنای ۶۰ درصد را برای نخستین بار در تاسیسات هسته‌ای فردو افزایش داد و روند تعویض سانتریفیوژ‌های نسل اول با ماشین‌های پیشرفته ۶-IR را در نطنز آغاز کرد.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده است که تدابیر جبرانی صورت گرفته برگشت پذیر است و اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین و اجرای کامل برجام وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها