مواضع نخست‌وزیر ایتالیا درباره پناهجویان، انتقاد فرانسه و سایر کشور‌های اروپایی را به همراه داشته است

سایه بحران پناهجویان بر روابط رم-پاریس

بحران پناهجویان همچنان در حال بالا و پایین کردن سطح تعاملات کشور‌های اروپایی با یکدیگر است و هر چند وقت یک‌بار باعث ایجاد تنش در روابط دو کشور اروپایی می‌شود.
کد خبر: ۱۳۸۷۷۳۸
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

در حالی که مسأله برخورد با پناهجویان به یک مشکل مزمن میان انگلیس و فرانسه تبدیل شده است و گاه و بی‌گاه شاهد جدال لفظی مقامات دو کشور هستیم، این روز‌ها روابط فرانسه و ایتالیا به‌شدت تحت‌تاثیر این مسأله قرار گرفته است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که پاریس چند روز قبل به کشتی نجات اوشن وایکینگ که تحت نظر خیریه اس‌اواس مدیترانه کار می‌کند، اجازه داد در بندر تولون با ۲۳۰مهاجری که سوار بر آن بودند، پهلو بگیرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که رم به درخواست‌های مکرر این کشتی برای پهلو گرفتن در مکانی امن پاسخ نداد. به گفته این خیریه، برخی از این مهاجران سه هفته پیش از دریا نجات یافته بودند. پس از آن‌که رم به دنبال یک بن‌بست یکروزه با تعدادی از سازمان‌های مردمی فعال در زمینه نجات مهاجران به سه کشتی خصوصی اجازه پهلوگیری در بنادر ایتالیا را داد، درخواست‌های کشتی اوشن وایکینگ برای پهلو گرفتن در مکانی امن، باعث آغاز درگیری و اختلاف میان فرانسه و ایتالیا شد. فرانسه در نهایت با دادن مکانی امن به این کشتی موافقت کرد، اما وزیر کشور فرانسه تاکید کرد طبق مکانیسم همبستگی تایید شده در ژوئن این مهاجران باید بین فرانسه و دیگر کشور‌های اتحادیه اروپا تقسیم شوند. فرانسه همچنین در واکنش به خودداری ایتالیا از صدور اجازه ورود به یک کشتی حامل پناهجویان اعلام کرد پذیرش ۳۵۰۰ پناهجو از این کشور را به حالت تعلیق درمی‌آورد. ژرالد دارمنن، وزیر کشور فرانسه گفت کشتی اوشن وایکینگ -که ایتالیا به آن اجازه پهلوگیری نداد- وارد بندر تولون در جنوب فرانسه خواهد شد. این کشتی که در دریای مدیترانه قرار دارد، حامل بیش از ۲۳۰پناهجوست. وزیر کشور فرانسه تاکید کرد پاریس به طور استثنایی با پهلوگیری این کشتی موافقت کرده است. به گفته وی، یک سوم پناهجویان حاضر در این کشتی در فرانسه اسکان خواهند یافت. ژرالد دارمنن افزود آن دسته از پناهجویان که واجد شرایط پناهندگی نباشند به طور مستقیم از فرانسه اخراج خواهند شد. او همچنین از رفتار غیرقابل درک مقامات ایتالیایی در قبال کشتی اوشن وایکینگ انتقاد کرد.

جدال لفظی وزرای دو کشور

در مقابل ماتئو پیانتدوسی، وزیر کشور ایتالیا انتقاد‌های پاریس و تعلیق پذیرش ۳۵۰۰ پناهجو از کشورش را کاملا غیرقابل درک توصیف کرد. وی گفت: عکس‌العمل فرانسه در قبال پذیرش ۲۳۴پناهجو کاملا غیرقابل درک است، آن هم در حالی که ایتالیا تنها در سال جاری ۹۰هزار نفر از آن‌ها را در خاک خود پذیرفته است. پاریس اعلام کرده است رویکرد رم در قبال این کشتی حامل پناهجویان پیامد‌هایی برای روابط دوجانبه بین دو کشور به دنبال خواهد داشت. تنش کنونی در روابط فرانسه و ایتالیا یادآور وضعیت مشابهی در روابط دو کشور در دوره فعالیت ماتئو سالوینی، وزیر کشور پیشین ایتالیاست. دولت جورجا ملونی، نخست‌وزیر جدید ایتالیا -که اولین دولت این کشور پس از جنگ جهانی دوم با محوریت جریان راست افراطی است- مانند دولت اول جوزپه کنته، نخست‌وزیر پیشین ایتالیا بر لزوم مقابله با موج ورود پناهجویان به این کشور تاکید کرده است.

نخست‌وزیر ایتالیا: رفتار فرانسه قابل درک نیست

به دنبال رد و بدل شدن این مواضع میان وزیران کشور ایتالیا و فرانسه، جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا در کنفرانس خبری گفت: امروز مسأله این است که اتحادیه اروپا چطور باید به این مشکل رسیدگی کند. اتحادیه اروپا می‌تواند برگزیند ایتالیا را منزوی کند، اما به نظر من بهتر است قاچاقچیان را به انزوا بکشاند.

وی در واکنش به انتقادات تند فرانسه درباره سیاست‌های مهاجرتی ایتالیا تاکید کرد: رم تا این لحظه از سال جاری میلادی به ۹۰هزار مهاجر اجازه ورود به این کشور را داده است. می‌دانید چه چیزی باعث عصبانیت من می‌شود؟ این‌که ایتالیا باید تنها کشوری باشد که بندری برای پیاده شدن مهاجران فراهم کند. این در هیچ توافقی قید نشده است. جورجیا ملونی گفت: من از واکنش تند و تهاجمی دولت فرانسه که از نظر من غیرقابل درک و غیرقابل توجیه است، متاثر شدم. ایتالیا نمی‌تواند تنها کشوری باشد که مسئول مدیریت و رسیدگی به مهاجرانی است که تلاش می‌کنند خود را به کشور‌های اروپایی برسانند. وی با اشاره به اطلاعیه اخیر فرانسه دال بر این‌که پاریس برنامه‌ها برای پذیرش آوارگان و مهاجران را به حالت تعلیق در می‌آورد و از دیگر اعضا در برنامه اتحادیه اروپا برای اسکان مجدد مهاجران می‌خواهد برنامه‌های مشابهی اتخاذ کنند، گفت: وقتی صحبت از عمل متقابل در پویایی اروپا می‌شود، یعنی یک چیزی در این میان درست کار نمی‌کند.

سابقه اظهارات ملونی درباره مهاجران

از چند ماه قبل که مشخص شد که ملونی قرار است قدرت را در ایتالیا به دست بگیرد، مهاجران مقیم ایتالیا به‌ویژه آفریقایی تبار‌ها به‌شدت از این اتفاق ابراز نگرانی کردند. ملونی که اولین نخست‌وزیر زن ایتالیاست و زمام امور تندروترین دولت راست افراطی ایتالیا را در دست دارد، عضو ائتلافی است که خواستار بسته شدن مرز‌های این کشور به روی مهاجران است. مهاجران آفریقایی‌تبار ساکن ایتالیا از آن بیم دارند که در آینده با پیامد‌های منفی زیادی روبه‌رو شوند، زیرا نگرش مهاجرستیزی این ائتلاف راست افراطی ممکن است باعث ایجاد اختلاف و نفرت نسبت به مهاجران شود. ایتالیا یکی از مسیر‌های ورودی اصلی مهاجران به اروپا به شمار می‌رود و از ابتدای امسال تاکنون ۷۰هزار مهاجر با قایق خود را به سواحل این کشور رسانده‌اند. ملونی خواستار تغییر سیاست‌های مهاجرپذیری ایتالیا به منظور جلوگیری از ورود بی‌رویه مهاجران است.

افشاگری ملونی درباره روحیات استعماری فرانسه

همیشه در میان جدال مقامات غربی، می‌توان شاهد افشاگری‌های آن‌ها درخصوص روحیات و اقدامات جنایتکارانه‌ای بود که از سوی کشور‌های غربی در گذشته انجام شده یا در حال انجام است. همین جدال میان مقامات فرانسه و ایتالیا باعث شده نخست‌وزیر ایتالیا به‌شدت نسبت به روحیات استعمارگرایانه فرانسوی‌ها بتازد. او یکی دو روز قبل در ارتباط با همین بحران پناهجویان در برنامه تلویزیونی به تشریح استعمار فرانسه در آفریقا پرداخت و برای دفاع از برنامه‌های خود در ممنوعیت ورود مهاجران به ایتالیا، از کشور‌های اروپایی به‌ویژه فرانسه خواست به جای انتقاد از ایتالیا، دست از استعمار آفریقا بردارند تا مردم این قاره بتوانند همانجا زندگی کنند. او با نشان دادن یک اسکناس فرانسوی که در ۱۴کشور آفریقایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و حق چاپ و ضرب سکه آن انحصارا در اختیار فرانسه است، گفت: فرانسوی‌ها در حال سوءاستفاده از کشور‌های آفریقایی هستند. وی سپس تصویر کودکی را نشان داد که در حال کار در یک معدن طلا در بورکینافاسوست. او با اشاره به این‌که بورکینافاسو یکی از فقیرترین کشور‌های جهان است، گفت: فرانسه برای بورکینافاسو ارز استعماری چاپ می‌کند، در حالی‌که بورکینافاسو خودش طلا دارد، اما ۵۰ درصد هر آنچه بورکینافاسو صادر می‌کند، باید درنهایت به خزانه فرانسه واریز شود.

نخست‌وزیر ایتالیا افزود: امثال این بچه در معدن کار می‌کنند تا طلایی را استخراج کنند که عمدتا به صندوق خزانه دولت فرانسه می‌رود پس راهکار این نیست که آفریقایی‌ها را سوار کنید و به اروپا بیاورید. راهکار اصلی، آزاد کردن آفریقا از دست اروپایی‌هایی است که آن‌ها را به بیگاری می‌کشند. وی تاکید کرد: بگذارید مردم آفریقا با هرآنچه دارند زندگی کنند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها