«مرا زودتر اعدام کنید. قتل کردم و جریمه‌اش قصاص است.» این بخشی از دفاعیات پسر ایرانی است که پس از دیپورت از آلمان در جنایتی هولناک در میدان قیام تهران پسری را با ضربه‌های چاقو کشت.
 «مرا زودتر اعدام کنید. قتل کردم و جریمه‌اش قصاص است.» این بخشی از دفاعیات پسر ایرانی است که پس از دیپورت از آلمان در جنایتی هولناک در میدان قیام تهران پسری را با ضربه‌های چاقو کشت.
کد خبر: ۱۳۸۷۵۹۵
 

به گزارش خبرنگار جام‌جم، رسیدگی به این پرونده از پانزدهم مرداد سال گذشته و با گزارش قتل پسر جوانی در محله مولوی تهران آغاز شد. تیم جنایی با حضور در محل با جسد غرق در خون پسر جوانی در یک فروشگاه زنجیره‌ای رو‌به‌رو شد. بررسی‌ها نشان می داد مقتول در حالی که مجروح بوده وارد فروشگاه شده و در ادامه پسر جوانی به دنبالش آمد و با ضربه‌های چاقو او را از پا درآورده است. متهم به قتل قبل از این‌که موفق به فرار شود توسط شاهدان ماجرا دستگیر شد‌. 

متهم به نام پوریا در تحقیقات به این قتل اعتراف کرد و گفت: « بچه بودم که پدر و مادرم از هم جدا شدند و من نزد مادرم در آلمان رفتم. در آنجا دو بار زندانی شدم و پلیس این کشور با کمک روانشناسان مرا شست‌وشوی مغزی دادند و سرانجام دیپورتم کردند و به ایران بازگشتم. روز حادثه برای این‌که به یکی از دوستان پول بدهم به محله مولوی رفتم اما وقتی مقتول سر قرار آمد‌. به مدل راه رفتن او اعتراض کردم که به من فحش داد. با چاقویی که همراه داشتم به او ضربه‌هایی زدم که برای فرار وارد فروشگاه زنجیره‌ای شد. در زندان آلمان به من یاد دادند هر کاری را تا پایان انجام دهم. به همین خاطر دنبال او رفتم و ضربه‌های بعدی را زدم.»
متهم برای بررسی سلامت روانی به پزشکی قانونی منتقل شد که پزشکان با معاینه او اعلام کردند‌، دچار اختلالات روانی است اما این اختلالات رافع مسئولیت نیست. 
با تکمیل تحقیقات در دادسرا و با توجه به گزارش پزشکی قانونی برای پوریا به اتهام قتل کیفرخواست صادر و پرونده به شعبه دوم دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد. در روز محاکمه پوریا از بخش روانی بیمارستان رازی به دادگاه منتقل شد و پزشکان اعلام کردند بعد از رسیدگی دوباره باید به بیمارستان منتقل شود. 
در ابتدای جلسه دادگاه، نماینده دادستان با قرائت کیفرخواست گفت: « در این پرونده پوریا ۲۲ ساله متهم به قتل حسین در تاریخ ۱۵ مرداد سال ۱۴۰۰ در میدان قیام تهران است. بررسی گوشی مقتول نشان داده او روز قبل از جنایت در اینترنت نحوه کشتن با چاقو را جست‌وجو کرده‌بود. همچنین اقرار کرده چون مقتول به او فحش داده‌، مرتکب قتلش شده است. با توجه به دلایل موجود در پرونده برای او مجازات قانونی درخواست دارم.»
سپس وکیل اولیای دم در جایگاه قرار گرفت و در شکایت خود گفت: « متهم قصد قبلی برای ارتکاب قتل داشته‌است. به طوری که نحوه کشتن با چاقو را جست‌وجو کرده بود. همچنین به دنبال یافتن راهی برای فرار به ترکیه بود. اگر او قصد قتل نداشت چرا با خود چاقو برده بود. برای اتهام قتل درخواست قصاص و برای جراحات غیر منتهی به فوت درخواست دیه دارم.»
رئیس دادگاه در ادامه از پدر و مادر حسین خواست شکایت خود را مطرح کنند. مادر مقتول در حالی که عکس حسین را در دست داشت در جایگاه ایستاد و گفت: « درخواست من فقط قصاص قاتل پسرم است.» پدر مقتول هم برای پوریا درخواست قصاص کرد.
قاضی شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران سپس با تفهیم اتهام به پوریا از او خواست از خود دفاع کند . پسر جوان وقتی در جایگاه قرار گرفت با قبول اتهامش گفت: « تا کلاس پنجم درس خواندم مدتی در آلمان زندگی می‌کردم. در آنجا کارم کنترل بلیت قطارهای بین شهری بود. مغزم خراب است و کار نمی‌کند اما می‌دانم حسین را کشتم و باید جریمه شوم. من مسلمانم و قرآن میگه جریمه‌ام قصاص است. از دادگاه درخواست دارم کمک کنید زودتر قصاص اجرا شود.»

رئیس دادگاه: چرا حسین را کشتی؟
متهم به قتل: یک دوستی داشتم به نام حسن که با گوشی مقتول به من زنگ زد و درخواست پول کرد. ۵۰‌هزار تومان می‌خواست. در میدان قیام قرار گذاشتم که مقتول سر قرار آمد. در کوچه با هم راه رفتیم که به او گفتم چرا اینطوری راه می‌روی که فحش داد. با چاقویی که همراه داشتم او را کشتم.

رئیس دادگاه: چرا با خودت چاقو برده بودی؟
متهم به قتل: همیشه چاقو همراه داشتم. من همه چیز را راست می‌گویم تا زودتر اعدام شوم پس سنگ در مسیر اجرای حکم نیندازید. حتی از شست‌وشوی مغزی هم چیزی نمی‌گویم.

رئیس دادگاه: بر اساس گزارش پلیس روز قبل از جنایت نحوه استفاده از چاقو را در اینترنت جست‌وجو کردید، دراین باره چه می‌گویید؟
متهم به قتل: آن موقع اصلا قصدم کشتن نبود و بی‌دلیل همینطوری جست‌وجو می‌کردم.

رئیس دادگاه: بعد از چاقو زدن چه کردی؟
متهم به قتل: می‌خواستم فرار کنم که دو موتورسوار سد راهم شدند و دستگیر شدم.

رئیس دادگاه‌: با مقتول اختلاف داشتی؟
متهم به قتل: نه، برای دومین‌بار بود که او را می‌دیدم.

رئیس دادگاه: چند سال آلمان بودی؟
متهم به قتل: ۹ سال با مادرم زندگی می‌کردم. 

رئیس دادگاه: چه شد به ایران برگشتی؟
متهم به قتل: یک بار از مغازه‌ای تبر دزدیدم. یک بار هم می‌خواستم اسلحه‌ای بخرم که گفتند تو تروریستی و دیپورتم کردند.

رئیس دادگاه: در آلمان چه مدت زندانی بودی؟
متهم به قتل: شش ماه زندان بودم و سه بار هم زندان عوض کردم. 

رئیس دادگاه: چند وقت است در بیمارستانی؟
متهم به قتل: ۱۰ روز قبل مرا به امین‌آباد آوردند و گفتند بعد از دادگاه هم برگرد.

جنون قاتل بررسی شود
پس از دفاعیات متهم‌، نوبت به وکیل او رسید. علی لیراوی که به عنوان وکیل تسخیری از پوریا دفاع می‌کند، وقتی در جایگاه ایستاد، گفت: « با توجه به سوابق پرونده به دنبال انگیزه قبلی برای این جنایت بودم اما انگیزه‌ای ندیدم، چون انگیزه‌ای وجود ندارد. با توجه به این موضوع‌، امکان پذیرفتن قصد قبلی برای ارتکاب قتل وجود ندارد.»
وی ادامه داد: «‌در خصوص جست‌وجوی متهم در اینترنت برای نحوه کشتن دو نکته باید مورد توجه قرار گیرد. این جست‌وجو چهار هفته قبل از قتل بوده در حالی پوریا و حسین دو هفته قبل از قتل آشنا شده بودند. همچنین او ضربه به قلب را جست‌وجو کرده بود اما ضربه‌ای به قلب مقتول وارد نشده که نشان می‌دهد ارتباطی بین جست‌وجو و جرم وجود نداشته است.» 
وکیل متهم سپس به دلایل اخراج موکلش از آلمان اشاره کرد و گفت: «آن‌طور که من بررسی کردم، پوریا در این کشور به مردی به خاطر توهین به مقدسات حمله کرده و او را کتک می‌زند. از سوی دیگر برای جشن هالووین تبری سرقت می‌کند. این دو موضوع و ارتباط او با برخی افراد باعث می‌شود پلیس آلمان او را به خاطر ترس از اقدامات تروریستی اخراج کند. درباره وضعیت روانی متهم هم پزشکی قانونی اعلام نکرده او در زمان قتل جنون داشته یا نه‌. به همین دلیل درخواست دارم این موضوع به صورت دقیق بررسی شود. پوریا به اختلالات روانی مبتلاست و در این مدت که دستگیر شده‌، چند بار در بیمارستان بستری شده و به او شوک الکتریکی زده‌اند.» 
در پایان دادگاه، قضات برای تصمیم‌گیری وارد شور شدند. متهم هنگام خروج از دادگاه دوباره از قضات خواست زودتر اعدامش کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها