حمایت‌های مالی؛ رگ حیات فناوری
نگاهی به اهمیت حمایت اعتبار مالیاتی در توسعه محصولات راهبردی

حمایت‌های مالی؛ رگ حیات فناوری

چین اولین کارخانه تولید متانول از دی‌اکسیدکربن را در مقیاس تجاری راه‌اندازی کرده است. این تاسیسات پیشرفته که در آنیانگ استان هنان واقع شده، قادر است پسماند سمی خود یعنی گاز دی‌اکسید‌کربن را به متانول(به‌عنوان سوختی با ارزش و ماده اولیه در تولیدات شیمیایی) تبدیل کند.
کد خبر: ۱۳۸۶۹۱۷
نویسنده حمیدرضا قنبریها - گروه دانش و سلامت

فرآیند تولید متانول این کارخانه در شرکت «کربن ریسایکلینگ اینترنشنال» یا «سی. آر. آی» توسعه یافته است. این شرکت قبلا فناوری‌هایی از این دست را با مقیاسی کوچک‌تر در چند کشور اروپایی ایجاد کرده بود، اما تاسیسات جدیدی که در چین ساخته، بسیار بزرگ‌تر است و می‌تواند سالانه ۱۶۰هزار تن دی‌اکسید‌کربن را تبدیل به متانول کند و مانع رها شدن آن‌ها در جو زمین شود. این میزان دی‌اکسید‌کربن معادل حجمی است که سالانه توسط بیش از ۶۰ هزار خودرو در جاده متصاعد می‌شود. روش تبدیل این فناوری برای تولید متانول به دو منبع، یعنی دی‌اکسید‌کربن و هیدروژن نیاز دارد. دی‌اکسید‌کربن از جایی به‌دست می‌آید که کارخانه‌های صنعتی آن را به‌عنوان پسماند وارد جو زمین می‌کنند. از طرف دیگر هیدروژن از گاز کوره کک بازیافت می‌شود. سپس دی‌اکسید‌کربن جذب شده با هیدروژن بازیافتی در سامانه رآکتوری واکنش داده می‌شود که ظرفیت آن، تولید ۱۱۰هزار تن متانول در سال است. در قلب این فرآیند، رآکتور از کاتالیزور‌های مخصوص برای تبدیل گاز‌های دی‌اکسید‌کربن و هیدروژن به متانول استفاده می‌کند. این رآکتور در یک قاب فولادی نصب شده و به کمپرسور گاز مخصوص و یک ستون تقطیر با ارتفاع کمتر از ۷۰ متر متصل است. کل واحد نیز وزنی حدود ۸۴ تن دارد که چیزی معادل وزن یک بوئینگ ۷۳۷ با بار کامل است.

اهمیت پروژه

در سال‌های اخیر، تولید و استفاده متانول به‌عنوان ماده اولیه صنایع پتروشیمی به‌سرعت در حال رشد است. این روش جدید، علاوه بر این‌که جایگزین روش‌های سنتی است، باعث کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و بهبود کیفیت هوا می‌شود.

کریستیاندوتیر، مدیرعامل شرکت سی. آر. آی ضمن تاکید بر اهمیت راه‌اندازی این کارخانه می‌گوید: «ما از این‌که می‌توانیم راه‌حل فنی اثبات شده خود را برای تولید محصولی ارزشمند از زباله‌های صنعتی ارائه دهیم، بسیار خوشحال هستیم. این کار می‌تواند به کاهش انتشار دی‌اکسید‌کربن در مقیاس بزرگ کمک کند.»
این کارخانه شاخص دستیابی به نقطه‌عطفی مهم در توسعه فناوری جذب و استفاده دوباره از دی‌اکسید‌کربن و همچنین اقتصاد چرخشی بوده که هدف آن کمینه کردن پسماند‌ها و بیشترین استفاده از منابع است.

دامنه تاثیرگذاری

در حال حاضر چند کارخانه جذب دی‌اکسیدکربن در دنیا وجود دارد که این کار را با استفاده از روش‌های مختلف (به‌صورت مستقیم از هوا یا پسماند کارخانه‌ها) انجام می‌دهد، اما میزان جذب دی‌اکسید‌کربن آن‌ها بسیار کمتر از ۱۱۰هزار تنی است که در این کارخانه چین تولید می‌شود. امروز بلند‌پروازانه‌ترین پروژه در حال توسعه جهان در شرکت اکسیدنتال پترولیوم انجام می‌شود که قرار است سالانه یک میلیون تن دی‌اکسید‌کربن را از هوای آزاد در نزدیکی برخی از میادین نفتی خود در تگزاس جذب کند. با این حال برای مقابله گسترده با انتشار دی‌اکسید‌کربن در جهان، این فقط یک شروع است تا همه مناطق جهان به آن مجهز شود، زیرا بر‌اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، انتشار جهانی دی‌اکسیدکربن در سال گذشته مجموعا ۵/۳۱ میلیارد تن بوده است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها