هفته‌ دوازدهم لیگ برتر فوتبال ایران

ببینید | گل‌ گهر صدرنشین شد

لیگ قبل از جام‌جهانی چه آمار‌هایی به جای گذاشت؟

۱۱ منهای هیجان

توقف لیگ در این نقطه زمانی چیزی شبیه تمام شدن نیم فصل است، اصلا چیزی شبیه نزدیک شدن به پایان فصل. هر چه باشد جام‌جهانی فوتبال در پیش است و به همین دلیل لیگ را حداقل تا ۴۰روز آینده تعطیل کردند. لیگ شماره۲۲ در حالی موقتا تعطیل شد که ۱۱هفته از آن گذشته بود و تا پایان این هفته تیم پرسپولیس صدرنشین است، تیمی که حالا تا پایان جام‌جهانی خیالی راحت دارد.
کد خبر: ۱۳۸۵۰۱۹
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش

اما قبلا هم نوشته و گفته بودیم که احتمالا مجبور خواهیم شد بعدا هم بنویسیم و بگوییم این لیگ تا الان از کیفیت لازم برخوردار نبوده و بازی‌ها چندان چشمگیر نیست. تیم‌ها تقلای حمله ندارند و هر چه که دارند را خرج گل نخوردن می‌کنند. برای دیدن بازی‌های زیبا، پرگل و چشم‌نواز باید ذره‌بین روی این ۱۱ هفته بیندازیم، آن‌گاه به نام تیم‌هایی مثل سپاهان، گل‌گهر و ذوب‌آهن می‌رسیم. سرخابی‌ها سهمی از دیدار‌های پرگل نداشتند و این خودش نشان می‌دهد لیگ چه شرایطی داشته است. این ۱۱هفته را در نظر بگیرید، کلی آمار و ارقام داشت. اما چیزی که باید از آن در محاسبات ریاضی خود کم کنیم هیجانات لازم و ضروری یک فوتبال زیبا بود.

تعداد گل‌های لیگ تا پایان هفته یازدهم:۱۵۸

این تعداد گل از سوی ۱۶ تیم لیگ‌برتری در ۱۱هفته لیگ‌برتر کافی است؟ از آنجا که قانون نگذاشته‌اند که تا یک هفته مشخص این تعداد گل بزنید نمی‌توانیم به این سوال پاسخ بدهیم، اما حداقل می‌توانیم کیفیت برخی از بازی‌ها را زیر سوال ببریم. لیگ کیفیتی کاملا سینوسی داشت. سپاهان، استقلال و پرسپولیس و البته گل‌گهرسیرجان تیم‌هایی بودند که گاهی اوقات ما را به وجد می‌آوردند، تا حدی که اطمینان پیدا می‌کردیم لیگ شماره ۲۲ از آن لیگ‌های دیدنی و هجومی خواهد شد، اما ناگهان اکثر این تیم‌ها به صورت دسته‌جمعی سقوط کردند و شدند همانی که قبلا هم می‌شناختیم: ناتوان در حملات پی در پی و بی‌مهابا. تیم‌ها جان نداشتند گل بزنند.

تعداد مساوی‌ها تا پایان هفته یازدهم:۳۴

۳۴ مساوی در ۱۱ هفته را هم نمی‌توانیم بر اساس هیچ معیاری مورد بررسی قرار بدهیم. تنها نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد این است که تعداد مساوی‌ها زیاد بود، به خصوص مساوی‌های بدون گل که قبلا هم به آن اشاره کرده بودیم. تیم‌ها گل نمی‌زدند و البته گل هم نمی‌خوردند. در این میان البته استثنا‌هایی هم وجود داشت که البته حتی به تعداد انگشتان یک دست هم نرسید که مثلا یک تیم بتواند بیش از سه گل در یک مسابقه بزند. تعداد مساوی‌های لیگ‌برتری در راستای همان احتیاط برای بقا و نتیجه‌گیری است، فرمولی نخ‌نما و کسل‌کننده که سال‌هاست در لیگ‌برتر فوتبال ایران جریان دارد. تیم‌های مس رفسنجان و ذوب‌آهن اصفهان با ۸ و ۷ برد رکورددار کسب مساوی در این مدت بودند.

تعداد دیدار‌های با نتیجه برد و باخت تا پایان هفته یازدهم:۵۳

۱۱ منهای هیجاناز کل دیدار‌هایی که در ۱۱ هفته نیم فصل نخست رقابت‌های لیگ‌برتر فوتبال ایران برگزار شد ۵۳ دیدار با نتیجه برد و باخت به پایان رسیده است، بدان معنا که سر بازی تیم برنده بوده و یک سر بازی تیم بازنده شده است. با احتساب یک بازی معوقه ۸۷ مسابقه تا پایان هفته یازدهم برگزار شده است. اگر بخواهیم بیشتر روی نتایج برد و باخت دقیق‌تر شویم ابتدا به نام صدرنشین کنونی لیگ یعنی تیم فوتبال پرسپولیس می‌رسیم. این تیم با هفت برد رکورددار کسب پیروزی تا قبل از آغاز جام‌جهانی ۲۰۲۲ است. از آن سو بدترین آمار برای ملوان و صنعت نفت تیم‌های شماره ۱۵ و ۱۶ لیگ‌برتر است که هر کدامفقط یک بار برده‌اند.

خرده نکات ۱۱هفته

یک- از ذوب‌آهن بسیار بعید بود با آن آمار عجیب مساوی و گل نزدن یک دفعه در هفته یازدهم به خودش بیاید و با نتیجه ۵ بر یک نفت مسجدسلیمان را در هم بکوبد.

دو- پیش از آغاز فصل بود که مدیرعامل ملوان گفت این تیم برای رتبه یک رقمی تلاش می‌کند. اکنون که ملوان را فانوس به دست می‌بینیم واقعا تعجب می‌کنیم. قعرنشینی و پانزدهمی پیش از فصل اصلا به این تیم نمی‌آمد.

سه- استقلال فصل گذشته را بدون باخت تمام کرد. اما در پایان هفته یازدهم لیگ نه استقلال و نه هیچ تیم دیگری نتوانستند رکورد بدون باخت را از خود بر جای بگذارند.
چهار- تراکتور و فولاد تنها تیم‌هایی هستند که تفاضل گل صفر دارند. اولی ۱۴ گل زده و ۱۴ گل خورده. دومی هم هشت گل به ثمر رساند و هشت گل دریافت کرد.
 


روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها