وضعیت بارش در حوضه‌های ۶ گانه اصلی کشور در ۳۹ روز ابتدایی سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۱ تا ۹ آبان) به‌گونه‌ای بوده که حوضه آبریز دریای خزر بالاترین بارش را دریافت کرده و حوضه آبریز مرزی شرق هم بدون بارش بوده است.
کد خبر: ۱۳۸۶۲۹۵

به گزارش جام جم آنلاین، وضعیت بارش‌های پاییزی کشور تاکنون چندان خوب نبوده و گرچه اکثر حوضه‌های ۶ گانه اصلی بارش‌هایی به فراخور دریافت کرده‌اند؛ اما درکلان وضعیت بارشی مناسب ارزیابی نمی‌شود.

تازه‌ترین آمار منتشره از میزان بارش در حوضه‌های آبریز ۶ گانه اصلی شامل حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان، دریای خزر، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، قره قوم و مرزی شرق نشان می‌دهد تنها یک حوضه بدون بارش است و سایر دارای بارش بوده است.

وضعیت بارش دریافتی حوضه‌های آبریز چگونه است؟

حوضه آبریز خلیج‌ فارس و دریای عمان از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) تا ۹ آبان‌ماه ۱ میلیمتر بارش دریافت کرده درحالی‌که میزان دریافت بارش مشابه در دوره بلندمدت این حوضه ۱۰.۶ میلیمتر بوده که نشان از کاهش ۹.۵ میلیمتری دارد.

سال گذشته این حوضه در همین مدت ۳.۱ میلیمتر بارش دریافت کرده بوده است.

حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان در یک سال آبی ۳۱۱.۴ میلیمتر بارش نیاز دارد که تاکنون یعنی در سال آبی جاری ۳ دهم درصد آن تأمین شده است.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه هم از ابتدای سال آبی جاری تا ۹ آبان‌ماه ۱۷.۲ میلی‌متر بارش داشته است و در زمان مشابه درازمدت میزان بارش این حوضه ۲۷.۴ میلیمتر بارش داشته و مقایسه این دو نشان می‌دهد بارش‌های امسال با دوره بلندمدت ۱۰.۲ میلی‌متر کاهش دارد.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه پارسال و در مدت مشابه ۲۰.۵ میلیمتر بارش داشته است.

این حوضه آبریز دریک سال آبی ۳۲۸.۲ میلیمتر بارندگی به طور معمول دارد که تاکنون ۵.۲ درصد آن تأمین شده است.

وضعیت بارش در حوضه آبریز دریای خزر هم به این‌گونه است که از ابتدای سال آبی جاری تا ۹ آبان‌ماه ۳۴.۷ میلیمتر میزان بارشی بوده که در این حوضه اتفاق افتاده و این وضعیت در مقایسه با مدت مشابه دوره درازمدت ۵۱.۶ میلیمتری کاهش ۱۶.۸ میلیمتری را نشان می‌دهد.

پارسال حوضه آبریز دریای خزر در زمان مشابه ۴۵.۲ میلیمتر بارش دریافت کرده بود.

حوضه‌های آبریز اصلی کشور چه میزان بارش دریافت کردند؟

میزان بارش یک سال آبی حوضه آبریز دریای خزر ۴۲۷.۶ میلیمتر است که از ابتدای سال آبی جاری تا ۹ آبان ۸.۱ درصد بارش‌های آن تأمین شده است.

حوضه آبریز فلات مرکزی هم از ابتدای مهرماه امسال تا ۹ آبان ۶ دهم میلیمتر بارش دریافت کرده که در مقایسه با مدت مشابه دوره درازمدت با بارش ۵.۱ میلیمتری کاهش ۴.۵ میلیمتری را نشان می‌دهد.

این حوضه آبریز پارسال و در مدت مشابه ۱.۱ میلیمتر بارش داشته است و میزان بارش یک سال آبی آن ۱۴۴.۵ میلی‌متر است که بارش‌های امسال تاکنون ۴ دهم درصد تأمین کرده است.

وضعیت بارش در حوضه آبریز قره قوم با ۳.۲ میلیمتر بارش از ابتدای مهر تا ۹ آبان‌ماه نسبت به دوره مشابه بلندمدت با بارش ۷.۷ میلیمتری کاهشی به میزان ۴.۵ میلیمتری است.

این حوضه پارسال در مدت مشابه ۲.۶ میلیمتر بارش داشته و میزان بارش‌ های یک سال آبی آن ۲۲۹.۳ میلیمتر است که تاکنون بارش‌ها ۱.۴ درصد آن را تأمین کرده است.

مرزی شرق تنها حوضه بدون بارش تا ۹ آبان‌ماه

حوضه آبریز مرزی تنها حوضه‌ای است که از ابتدای سال آبی جاری تا ۹ آبان‌ماه بدون بارش بوده درحالی که در مدت مشابه درازمدت ۲.۱ میلیمتر بارش داشته است.

بارش یک سال آبی این حوضه ۱۱۲.۷ میلیمتر است که تا ۹ آبان هیچ درصدی تأمین نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها