«جام‌جم» جزئیات رونمایی از سامانه باور ۳۷۳بردبلند و افتتاح خط تولید موشک صیاد B ۴ را بررسی کرده است

باور؛ بازدارندگی فراتر از مرز‌ها

سامانه باور۳۷۳ بردبلند رونمایی و در حاشیه آن خط تولید موشک پدافندی صیاد B ۴ صبح دیروز یکشنبه در مراسمی با حضور امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد، فرمانده نیروی پدافندهوایی ارتش افتتاح شد.
کد خبر: ۱۳۸۵۹۴۷
در آزمون تست سامانه باور۳۷۳ بردبلند، هدف دورایستا در برد بیش از ۴۵۰کیلومتر توسط رادار بهینه شده سامانه باور ۳۷۳ کشف شد و در برد حدود ۴۰۵کیلومتر ردگیری و در برد بیش از ۳۰۰کیلومتر مورد اصابت و انهدام قرار گرفت. موشک بردبلند صیاد B ۴ دارای سوخت جامد مرکب بوده و برای نخستین بار مورد ارزیابی عملیاتی قرار گرفت. برد رادار کشف سامانه باور۳۷۳ از ۳۵۰به ۴۵۰کیلومتر و برد رادار درگیری این سامانه از ۲۶۰به ۴۰۰کیلومتر ارتقا پیدا کرده است. برد موشک سامانه از ۲۰۰به ۳۰۰کیلومتر و ارتفاع درگیری آن از ۲۷به ۳۲کیلومتر افزایش یافته است.

قابلیت مقابله با موشک‌های بالستیک در سامانه باور ۳۷۳
 
همچنین امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در مراسم رونمایی از سامانه باور ۳۷۳ بردبلند و افتتاح خط تولید موشک صیاد B ۴ بیان کرد: وزارت دفاع ماموریت تامین نیازمندی‌های تسلیحاتی و تجهیزاتی نیرو‌های مسلح را در مقابله با تهدیدات و دفاع از مرز‌ها به‌ویژه مرز‌های هوایی به عهده دارد.
وی افزود: متخصصان ما در وزارت دفاع و صنعت دفاعی موفق شدند در تولید یکی از سامانه‌های بردبلند که به نام باور۳۷۳ نامگذاری شده، اقدامات خود را ساماندهی و دنبال کنند. وزیر دفاع ادامه داد: برد درگیری سامانه باور۳۷۳ ابتدا ۲۰۰کیلومتر و با ارتقای این سامانه در آخرین آزمایش انجام شده با همت عزیزان نیروی پدافند هوایی ارتش این سامانه در راستای مقابله با اهداف هوایی دورایستا، موشک‌های بالستیک و انواع هواپیما‌های جنگنده و بمب‌افکن موفق شد هدف موردنظر را در برد ۳۰۵کیلومتری مورد اصابت قرار بدهد. امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به سایر قابلیت‌های سامانه باور ۳۷۳تصریح کرد: سامانه مذکور این قابلیت را دارد با شش هدف درگیر شود و آن‌ها را منهدم کند. بسیاری از کشور‌های صاحب فناوری در دنیا آرزوی داشتن چنین سامانه‌ای را دارند. وی در پایان تاکید کرد: قطعا این در ارتقای توان رزم نیرو‌های مسلح بسیار نقش‌آفرین خواهد بود.

امیر صباحی‌فرد: باور ۳۷۳ به تجهیزات و فناوری‌های روز دنیا مجهز است

امیر علیرضا صباحی‌فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش هم در مراسم رونمایی از موشک صیاد B ۴ که در ستاد وزارت دفاع برگزار شد، گفت: امروز در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، باور ۳۷۳ را داریم، سامانه‌ای که در جهان حرف برای گفتن دارد.

وی افزود: همه مراحل ساخت و ارتقای سامانه باور ۳۷۳ در یک کار مشترک توسط کارکنان وزارت دفاع و نیروی پدافند هوایی ارتش انجام شد. امیر صباحی‌فرد با بیان این‌که ساخت چنین سامانه‌ای با این برد و قدرت در جهان به سال‌ها زمان نیاز دارد، تصریح کرد: در حالی که چند سال بیشتر از ساخت و تحقیقات ما بر روی این سامانه نمی‌گذرد دو سال قبل در تست‌های اولیه در برد ۱۵۰ کیلومتر موفق شدیم تا هدف را منهدم کنیم.
 
هدف مورد استفاده برای این سامانه، پهپاد بومی ساخت خودمان است. وی افزود: هنگامی که در دنیا می‌خواهند هدفی را در برد زیر ۲۰۰ کیلومتر منهدم کنند از یک پهپاد یا هواپیمایی با سطح مقطع بسیار بالا استفاده می‌کنند. اما این توانمندی در باور ۳۷۳ وجود دارد که بتواند با پهپاد‌ها و هواپیما‌ها حتی هواپیما‌های نسل پنجم با سطح مقطع بسیار پایین، مقابله کند. فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با بیان این‌که برای ارتقای برد سامانه باور ۳۷۳ یک کار تحقیقاتی بسیار سنگین و شبانه‌روزی در فاصله زمانی کمتر از دو سال انجام شد، تصریح کرد: موفق شدیم در کمتر از دو سال برد این سامانه را به بیش از ۳۰۰ کیلومتر ارتقا دهیم. یعنی توانستیم یک هدف را در بالای ۳۰۰کیلومتری با پهپاد ارتقایافته بومی منهدم کنیم. این پهپاد مجهز شده بود تا بتواند سقف ارتفاع بسیار بالا در بیش از ۴۰ هزار پا را انجام دهد.
 
 
روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها