وقتی تل‌آویو هم کی‌یف را سر کار می‌گذارد

بازی صهیونیست‌ها با اعصاب زلنسکی

علی‌رغم درخواست‌های مکرر زلنسکی و دیگر مقامات اوکراینی از رژیم اشغالگر قدس مبنی بر اسال تسلیحات پیشرفته و از همه مهم‌تر، پدافند هوایی به اوکراین شاهد امتناع تل‌آویو از این اقدام هستیم.
کد خبر: ۱۳۸۴۸۸۷
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

کار به جایی رسیده است که زلنسکی در برخی مواضع اخیر خود صراحتا بازی محتاطانه تسلیحاتی صهیونیست‌ها در جنگ اوکراین را نشانه‌ای دال بر رویکرد غیرسازنده تل‌آویودر این معادله دانسته و محصول این نگاه و رویکرد را تضعیف و نه تقویت اوکراین در جنگ می‌داند اما به‌راستی دلیل اتخاذ سیاست یک‌بام و دوهوای صهیونیست‌ها در اوکراین چیست؟ واقعیت امر این است که از ابتدای جنگ اوکراین، مقامات رژیم اشغالگر قدس تلاش کردند تا یک بازی «دوسر برد» را در کی‌یف طراحی کرده و حتی به میانجی مورد اعتماد پوتین و زلنسکی در مسیر پایان‌دادن به جنگ تبدیل شوند تا از این طریق، اعتباری در نظام بین‌الملل کسب کنند اما اکنون، با گذشت هشت‌ماه از آغاز نبرد شاهد آن هستیم که صهیونیست‌ها به بازیگرانی غیرقابل‌اعتماد و منفور از سوی هر دو طرف درگیر در جنگ تبدیل شده‌اند. به عبارت بهتر، بازی دوسر برد صهیونیست‌ها در کی‌یف تبدیل به یک بازی دوسر باخت شده است. متشنج‌شدن روابط روسیه و رژیم‌صهیونیستی یکی از پیامدهای مستقیم بحران اوکراین بود که عواقب منفی آن بیشتر گریبان اسرائیلی‌ها را گرفت و بر موقعیت این رژیم در منطقه به‌ویژه تجاوزات هوایی آن علیه مواضع سوریه تاثیر زیادی گذاشت. تل‌آویو که ابتدا تلاش داشت خشم روسیه را در جریان بحران اوکراین برنیانگیزد و موضعی تقریبا بی‌طرفانه در این جنگ داشته باشد اما تحت فشارهای آمریکا در نهایت مجبور شد در جبهه مقابل مسکو قرار بگیرد و علاوه بر محکوم‌کردن عملیات نظامی روسیه در اوکراین اقدام به ارسال تجهیزات جنگی برای اوکراینی‌ها کرده تا از آنها مقابل مسکو استفاده کنند .به صورت همزمان، ترغیب یهودیان روسیه برای مهاجرت به اراضی اشغالی از سوی تل‌آویو و صهیونیست‌ها، به خشم بیشتر مسکو از تل‌آویو منجر شده است.

خطوط قرمز بازی تل‌آویو در اوکراین

شاید تصور شود به واسطه ارسال برخی تسلیحات و اقدامات سلبی تل‌آویو علیه روسیه در جنگ اوکراین، زلنسکی از رویکرد صهیونیست‌ها در جنگ رضایت کامل دارد اما به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور اوکراین پس از ماه‌ها دریافته که بازی اسرائیل درنهایت به ضرر کی‌یف تمام شده است. علی‌رغم تسلیح اوکراین با برخی سلاح‌های مشخص، صهیونیست‌ها از زمانی که روسیه در ۲۴ فوریه گذشته تهاجم نظامی به همسایه غربی خود را آغاز کرد، سیاست سختگیرانه‌ای را در زمینه عدم ارسال سامانه‌های پدافندی و سیستم‌هایی با قابلیت رهگیری موشک‌ها و پهپادها اعمال کرد. کار به جایی رسید که اخیرا بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم اشغالگر قدس به همتای اوکراینی خود، الکسی رزنیکوف یادآور شد که اسرائیل سامانه‌های تسلیحاتی در اختیار اوکراین قرار نخواهد داد.

تل‌آویو در مقابل، وعده داده است که در جنگ اطلاعاتی کمک‌هایی را در میدان نبرد به اوکراین ارائه می‌دهد اما زلنسکی و همراهانش این وعده صهیونیست‌ها را بیشتر به نوعی شوخی تشبیه می‌کنند. حتی در رقابت‌های انتخابات سراسری در اراضی اشغالی نیز نتانیاهو و لاپید، هردو به نوعی عدم ارسال سامانه‌ها و سیستم‌های دفاعی پیشرفته مد نظر اوکراین را مورد تایید قرار داده‌اند.

حتی نتانیاهو هم سردرگم است

بنیامین نتانیاهو، رقیب اصلی لاپید در مصاحبه با یو.اس.ای تودی گفت که درصورت به‌دست‌گرفتن دوباره سکان نخست‌وزیری، احتمال ارسال سلاح به اوکراین را بررسی خواهد کرد. نتانیاهو در این مصاحبه به انتقادات مطرح علیه کابینه کنونی اسرائیل به‌دلیل امتناع از ارسال تسلیحات به اوکراین اشاره کرد اما حتی نتانیاهو نیز حاضر نشد در این خصوص وعده‌ای دقیق به اوکراینی‌ها بدهد. وی در این خصوص می‌گوید: «به‌تازگی در این مورد از من سؤال شد و من گفتم وقتی به قدرت رسیدم بررسی خواهم کرد. همه ما با اوکراین ابراز همدردی می‌کنیم و من در این میان استثنا نیستم.»

این سخنان اما در تناقض آشکار با مصاحبه چند روز قبل بنیامین نتانیاهو با ام.اس ان‌بی‌سی است که در آن رویکرد «محتاطانه» ائتلاف فعلی حاکم در قبال اوکراین را ستایش کرده بود. بسیاری از تحلیلگران می‌گویند نتانیاهو نیز درصورت حضور دوباره در کابینه، همین رویکرد را ادامه خواهد داد.

ملاحظات صهیونیست‌ها

آلون بن داوید، کارشناس صهیونیستی پایگاه معاریو درخصوص رویکرد محتاطانه صهیونیست‌ها در قبال ارسال سامانه‌های پیشرفته به اوکراین به نکات قابل‌تاملی اشاره کرده که می‌تواند از معمای استیصال تل‌آویو در این عرصه رمزگشایی کند. بن‌داوید معتقد است که یکی از مهم‌ترین دلایل بازی دوگانه صهیونیست‌ها در اوکراین، نگرانی آنها از آینده جنگ اوکراین و امکان دسترسی مخالفان رژیم‌صهیونیستی به این سامانه‌ها در آینده خواهد بود. ضمن آن‌که به لحاظ تاریخی نیز صهیونیست‌ها اوکراینی‌ها را دشمن خود قلمداد می‌کنند.

نکته دیگر، به توان نظامی محدود رژیم اشغالگر قدس بازمی‌گردد. اگرچه صهیونیست‌ها مدعی دستیابی به پیشرفته‌ترین فناوری‌های نظامی و دفاعی هستند اما بسیاری از ژنرال‌های صهیونیست بر این باور هستند که ارسال تجهیزات و سامانه‌های پدافندی اسرائیل به اوکراین به معنای افزایش ضریب آسیب‌پذیری تل‌آویو در هرگونه نبرد آتی است. فراموش نکنیم که در جریان جنگ ۱۲روزه سال۲۰۲۱ میلادی، صهیونیست‌ها با وجود بهره‌گیری از همه امکانات و سامانه‌های پدافندی خود (ازجمله گنبد آهنین) هدف موشک‌باران گسترده مقاومت فلسطین قرار گرفتند و در نهایت، برخی مقامات رژیم صهیونیستی بر این باور هستند که تا همین الان نیز به‌واسطه ورود غیرمسئولانه و مخرب در جنگ اوکراین و حمایت از زلنسکی، بازسازی روابط آنها با مسکو به‌سادگی امکان‌پذیر نیست. در چنین شرایطی ارتقای سطح کمک‌های نظامی تل‌آویو به کی‌یف به معنای اعلان جنگ صریح صهیونیست‌ها به روسیه خواهد بود؛ موضوعی که مقامات کاخ کرملین درخصوص آن به تل‌آویو هشدارهایی جدی مخابره کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها