لبنان به‌حق خود در مدیترانه دست یافت

پیروزی بزرگ مقاومت در میدان «کاریش»

سرانجام پس از دو سال کشمکش جدی برسر میدان گازی کاریش در دریای مدیترانه، دولت لبنان در سایه حمایت و اصرار جریان مقاومت به پیروزی بزرگی در راستای استیفای حقه خود در دریای مدیترانه دست یافت.
کد خبر: ۱۳۸۳۰۶۴
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
این پیروزی در حالی صورت گرفته است که منابع تحلیلی در اراضی اشغالی، نسبت به شکست خود در مذاکرات غیرمستقیم با بیروت برسر تعیین حدود و ثغور استخراج منابع انرژی در مدیترانه صحه گذاشته‌اند. از سوی دیگر، صهیونیست‌ها تلاش کردند در روز‌های گذشته با طرح موضوعاتی مانند آماده شدن برای نبرد با حزب‌ا...، مانع از امتیازگیری بیشتر دولت لبنان در این معادله شوند، اما حزب‌ا... با اقتداری مثال‌زدنی تسلیم جوسازی تل‌آویو نشد.

پیروزی بزرگ مقاومت

دفتر ریاست‌جمهوری لبنان طی بیانیه‌ای اعلام کرد که نسخه رسمی، نهایی و اصلاح شده ارائه شده از سوی آموس هوچشتاین، میانجیگر آمریکایی درباره توافق ترسیم مرز‌های دریایی در جنوب را از الیاس بوصعب، معاون رئیس پارلمان دریافت کرده است. «نسخه نهایی این پیشنهاد، برای لبنان رضایت‌بخش است، خواسته‌های آن را برآورده و از حقوق آن در ثروت طبیعی محافظت می‌کند».

ریاست‌جمهوری لبنان در ادامه ابراز امیدواری کرد در «نزدیک‌ترین زمان ممکن» توافق درباره ترسیم مرز‌های دریایی اعلام شود. در این بیانیه آمده است: «میشل عون، رئیس‌جمهور به منظور آمادگی برای اعلام رسمی یک موضع واحد ملی، رایزنی‌های لازم را درباره این مسأله ملی انجام خواهد داد».

الیاس بوصعب، مذاکره‌کننده ارشد لبنان در مذاکرات ترسیم مرز‌های دریایی اعلام کرده بود که کشورش پیش‌نویس نهایی توافق ترسیم مرز‌های دریایی با رژیم صهیونیستی با میانجیگری آمریکا را دریافت کرده و این پیش‌نویس به همه مطالبات لبنان پاسخ می‌دهد و می‌تواند به‌زودی به یک توافق تاریخی منجر شود. وی در گفتگو با رویترز، دقایقی پس از دریافت پیش‌نویس نهایی توافق ترسیم مرز‌های آبی، تصریح کرد: «اگر همه‌چیز بر وفق مراد پیش برود، تلاش‌های آموس هوچشتاین ممکن است به یک توافق تاریخی منتهی شود. با این حال چنین توافقی به معنای هیچ‌گونه شراکتی با اسرائیل نیست، زیرا لبنان آن را به‌عنوان یک کشور، به‌رسمیت نمی‌شناسد و رسما آن را دشمن می‌داند».

شکست سنگین صهیونیست‌ها

گرچه یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس مدعی تامین منافع رژیم صهیونیستی در مذاکرات آبی و گازی غیرمستقیم بر سر میدان کاریش شده، اما چنین ادعایی حتی از سوی نزدیکان لاپید نیز مورد پذیرش قرار نگرفته است. یکی از ژنرال‌های ذخیره رژیم صهیونیستی به‌عنوان مدیر مجمع امنیت اسرائیل به صف مخالفان توافق ترسیم مرز‌های آبی با لبنان پیوسته و رضایت تل‌آویو به آن را نشانه ضعف و شکست دانسته است. به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، آویوی ضمن حمله به توافقی که بیروت و تل‌آویو برای ترسیم مرز‌های آبی به آن دست یافتند، گفت: «حزب‌ا... اسرائیل را به زانو درآورده و تحت سلطه خود گرفت. ما در اینجا شاهد یک رخداد تاریخی خطرناک هستیم که در آن حزب‌ا... ما را تهدید می‌کند و از سوی دیگر خیلی سریع مواضعی را که قبل از انتخابات لبنان اعلام می‌کردیم، پس گرفتیم.»

در عین حال لاپید ضمن اطلاع این موضوع که کابینه امنیتی رژیم اشغالگر فلسطین برای تصویب توافق ترسیم مرز‌های آبی با لبنان جلسه خواهد داشت، مدعی شد خواسته‌های اقتصادی و امنیتی تل‌آویو در این توافق برآورده خواهد شد.

تکمیل کلکسیون شکست‌های اسرائیل

با شکست آشکار رژیم صهیونیستی در بهره‌برداری از میدان گازی کاریش، کلکسیون شکست‌های نظامی، امنیتی، اقتصادی و حقوقی رژیم اشغالگر قدس در برابرجریان مقاومت تکمیل شد. شکست در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶، شکست در تحریم لبنان در حوزه انرژی و بانکی، شکست در کودتای جریان ۱۴مارس در لبنان و اکنون شکست در تصاحب حقوق حقه ملت لبنان در بهره‌برداری از منابع انرژی در مدیترانه، موضوعاتی است که همه جریان‌ها و گروه‌های صهیونیستی روی آن صحه گذاشته‌اند.

ریشه‌های بحران میدان کاریش به سال‌۲۰۱۱ برمی‌گردد زمانی که لبنان مختصات مرز‌های دریایی جنوبی خود را به سازمان ملل سپرد. در سال ۲۰۱۲، فردریک هوف، میانجی آمریکایی پیشنهاد تقسیم منطقه مورد مناقشه و اعطای ۴۹۰ کیلومتر مربع به لبنان و ۳۷۰ کیلومتر مربع به رژیم‌صهیونیستی را داد، اما لبنان آن را رد کرد. پس از آن، مقامات رژیم صهیونیستی بار‌ها در مواضع خود وعده داده بودند اجازه استخراج منابع انرژی در میدان کاریش را به بیروت نخواهند داد. با این حال از همان زمان جریان مقاومت مصر شد که باید مقابل تهدیدات تل‌آویو ایستادگی کرد. حتی تلاش برخی غربگرایان در لبنان در خصوص وادارسازی حزب‌ا... به عقب نشینی از مواضع خود راه به جایی نبرد. امروز حزب‌ا... و جریان مقاومت، پیروزی بزرگی را به ملت لبنان و ملت‌های آگاه منطقه هدیه کرده‌اند. حزب‌ا... لبنان به تل‌آویو هشدار داده بود در صورت مبادرت ورزیدن به استخراج نفت از کاریش به‌شدت به این اقدام واکنش نشان خواهد داد. تهدیدی که ریشه در عزم، جدیت و قدرت حزب‌ا... داشته و در نهایت، طرف صهیونیستی را وادار به انتخاب گزینه‌ای به نام تسلیم در برابر مقاومت کرد.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها