حسین جشی، نماینده پارلمان لبنان در گفتگو با «جام‌جم»:

صهیونیست‌ها قدرت حزب‌ا... را امتحان نکنند

منازعه دولت لبنان و رژیم اشغالگر قدس بر سر استخراج گاز از میدان کاریش همچنان ادامه دارد. طی روزهای اخیر برخی منابع صهیونیستی از برگزاری جلسه‌ای اضطراری در کابینه این رژیم خبرداده‌اند که در آن بنی گانتس، وزیر جنگ و یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل درصدد اعلام دستور استخراج گاز از این میدان گازی، قبل از توافق نهایی با لبنان هستند. سیدحسن نصرا... دبیرکل حزب‌ا... لبنان بارها اعلام کرده است دست درازی صهیونیست‌ها به میدان کاریش را خط قرمز مقاومت قلمداد می‌کند و قطعا در برابر آن، دستور مقابله خواهد داد.
کد خبر: ۱۳۸۲۷۳۴
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
در این خصوص جام‌جم گفت‌وگویی با حسین جشی، نماینده فراکسیون حزب‌ا... در پارلمان لبنان انجام داده است.

به نظر می‌رسد مقامات رژیم صهیونیستی از جمله لاپید و گانتس درصددند با هدف نشان دادن تسلط خود بر معادلات گازی مدیترانه در آستانه انتخابات در اراضی اشغالی، اقداماتی را قبل از توافق نهایی با بیروت در میدان گازی کاریش صورت دهند. تحلیل شما از این ماجرا چیست؟

صورت مسأله و مواضع جریان مقاومت در قبال پرونده میدان گازی کاریش مشخص است و این مسأله، تابعی از تحولات جاری در اراضی اشغالی نیست. بر‌این اساس، اگر لبنان و رژیم‌صهیونیستی در مذاکرات غیرمستقیم بر سر تعیین تکلیف حقوقی میدان کاریش و نحوه استخراج منابع انرژی از آن به توافق نرسند، تل‌آویو اجازه استخراج نفت از این میدان را نخواهد داشت. یعنی هرگونه اقدام اسرائیل در استخراج نفت از میدان کاریش در صورتی که توافقی میان طرفین نشود، غیرقانونی است. این اقدام غیرقانونی نیز از سوی مقاومت با پاسخی صریح همراه خواهد شد. اگر اسرائیل درصدد استخراج نفت و گاز از میدان کاریش است، تنها راه آن جلب رضایت لبنان و تفاهم با بیروت خواهد بود و مسیر دیگری در این خصوص وجود ندارد.

سیدحسن نصرا...، دبیرکل حزب‌ا... لبنان طی هفته‌های اخیر بار‌ها نسبت به هرگونه اقدام غیرقانونی رژیم‌صهیونیستی در میدان گازی کاریش هشدار داده است. نظر شما دراین خصوص چیست؟

قطعا حزب‌ا... در هشدار‌های خود به طرف صهیونیستی کاملا جدی است. در صورتی که اسرائیل دست به استخراج غیرقانونی نفت و گاز در میدان کاریش بزند، ما نظاره‌گر این ماجرا نخواهیم بود و اقدام صریحی در تقابل با این اقدام صهیونیست‌ها انجام خواهیم داد. امروزه مقاومت قدرتمندتر از هر زمان دیگری است و در مواجهه با هرگونه تجاوزی به منابع و متعلقات ملت لبنان آمادگی مطلق و کامل دارد؛ بنابراین در چنین شرایطی بهتر است صهیونیست‌ها قدرت حزب‌ا... را امتحان نکنند. جریان مقاومت و ارتش لبنان درصدد جنگ نیستند، اما هرگز در مواجهه با کنش و تجاوز دشمن آرام نخواهند نشست. این موضوع، بار‌ها به اثبات رسیده است.

مواضع تحریک‌آمیز و لفاظی‌های اخیر مقامات رژیم‌صهیونیستی را در قبال پرونده مربوط به میدان گازی کاریش چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صهیونیست‌ها خود نیز می‌دانند در قبال این پرونده (میدان کاریش) گزینه دیگری جز تن دادن به محدودیت و توافق نخواهند داشت. در کل نیز فضای حاکم بر مذاکرات غیرمستقیم سلبی نیست، اما به نظر می‌رسد بخشی از انگیزه‌های رژیم‌صهیونیستی و مقامات آن در طرح این گونه موارد، برگرفته از عملیات روانی و مانور سیاسی آن‌ها روی این پرونده حقوقی باشد. در هر حال، مطالبات و خطوط قرمز ما در مذاکرات مربوط مشخص است و صهیونیست‌ها نیز قدرت عدول از این موارد را نداشته و در آینده نیز نخواهند داشت.

به قدرت مقاومت در منطقه و آمادگی آن در مواجهه با توطئه‌ها و تحرکات دشمنان اشاره کردید. لطفا در این مورد بیشتر توضیح دهید.

طی دهه‌های گذشته، دشمنان تلاش کردند ضربه‌های زیادی را به جنبش مقاومت بزنند و از بسط آن به عمق جامعه لبنان و منطقه جلوگیری کنند. بسیاری از رهبران و رزمندگان حزب‌ا... در جریان منازعه با رژیم اشغالگر قدس به شهادت رسیدند، اما خون با برکت این شهیدان، به نقشه راه مقاومت تبدیل شد. ثبات قدم و ایمان رزمندگان مقاومت هرگز از سوی دشمنان حزب‌ا... قابل محاسبه نیست. همین قدرت بدون رقیب است که منجر به رقم خوردن پیروزی‌های متعدد نظامی، منطقه‌ای، امنیتی و سیاسی به سود جریان مقاومت شده است. امروز نه تنها در لبنان، بلکه میان ملت‌های آزاده جهان و انسان‌هایی که طالب حقیقت هستند، حزب‌ا... تبدیل به یک الگو شده است. اراده رزمندگان و طرفداران بی‌شمار مقاومت هیچ‌گاه در برابر دشمنان ضعیف نشده و بالعکس، شاهد افزایش عظمت و قدرت این جنبش هستیم. در این میان، هرگونه خطای دشمنان و محاسبه نادرست آنها، منجر به تغییر بنیان‌ها و قواعدی خواهد شد که نتیجه آن، قطعا برای مخالفان حزب‌ا... و گفتمان مقاومت سخت و غیرقابل پیش‌بینی خواهد‌بود.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها