سرمربی تیم‌ملی: ناشناخته‌بودن، مهم‌ترین سلاح ماست!

رودست کی‌روش به انگلیسی‌ها

بازی ایران و سنگال یک مهمان ناخوانده داشت؛ گرت ساوت‌گیت سرمربی تیم‌ملی انگلیس. او که شنیده بود تیم‌ملی با حضور کارلوس کی‌روش متحول شده، چند صد کیلومتر را طی کرد تا در ورزشگاه خانگی تیم آدمیرا واکر اتریش، دیدار اولین حریف تیمش در جام‌جهانی را از نزدیک تماشا کند.
کد خبر: ۱۳۸۱۶۹۰
نویسنده سعید اکبری - گروه ورزش

در چنین مواقعی مربیان کار را به دستیاران خود واگذار می‌کنند، اما ساوت‌گیت که شنیده بود سیستم دفاعی ایران نفوذ ناپذیر است، آمده بود تا خودش همه چیز را ببیند و آنالیز کند. او در این سفر استیو هالند، دستیار اول خود را همراه داشت تا چهارچشمی اوضاع ایران را بپایند. ساوت‌گیت بی‌شک، اما خبر داشت با حضور یکی مثل کارلوس کی‌روش روی نیمکت ایران، سفر به اتریش و تماشای یک مسابقه، نمی‌تواند او را به اطلاعات نابی که از ایران می‌خواهد، برساند. مربی پرتغالی در این مسابقه همه کار کرد تا دست تیم ملی رو نشود.

ایران با ۷تغییر

کارلوس کی‌روش در ترکیب اولیه تیم‌ملی نسبت به دیدار با اروگوئه ۷تغییر ایجاد کرد. این تغییرات دو دلیل داشت؛ اول به خاطر حضور ساوت‌گیت در ورزشگاه و دوم برای تست کردن بازیکنان جدید در ترکیب. علیرضا بیرانوند (به دلیل مصدومیت)، شجاع خلیل‌زاده، ابوالفضل جلالی، سامان قدوس، علیرضا جهانبخش، مهدی ترابی و سردار آزمون بازیکنانی بودند که در ترکیب اولیه دیدار با اروگوئه حضور داشتند، ولی در شروع مسابقه با سنگال، روی نیمکت بودند. در مقابل کی‌روش سیدحسین حسینی، مهدی طارمی، کریم انصاری‌فرد، علی قلی‌زاده، میلاد سرلک، سید مجید حسینی و احمد نوراللهی را در ترکیب ثابت تیم قرار داد.

تعویض؛ زیاد

کارلوس کی‌روش که نگاهی کاملا دوستانه به مسابقه داشت و قبل از بازی در رختکن به بازیکنان گفته بود «نتیجه، کوچکترین اهمیتی ندارد» با تعویض‌های خود این موضوع را ثابت کرد. در شروع نیمه دوم ایران ۴ تغییر داشت. انصاری‌فرد از زمین بازی خارج شد تا علیرضا جهانبخش وارد ترکیب‌شود.

سرلک جای خود را به سامان قدوس داد. عزت‌اللهی بیرون رفت تا امید ابراهیمی وارد ترکیب شود. مرتضی پورعلی گنجی هم به جای کنعانی‌زادگان در قلب خط دفاعی قرار گرفت. با این تغییرات، ناگهان ایران شکل و شمایل تازه‌ای گرفت. احسان حاج‌صفی به دفاع چپ رفت.

نوراللهی اجازه پیدا کرد بیشتر در حمله باشد و قلی‌زاده به راست رفت تا جهانبخش در چپ قرار بگیرد. آخرین تعویض ایران هم خروج طارمی از زمین بازی و حضور سردار بود که اتفاقا کارساز شد، چون او با پاس بی‌نقص حاج‌صفی، توانست گل تساوی تیم‌ملی را به ثمر برساند. کی‌روش با تغییر پست بازیکنان و همینطور ترکیب، تلاش کرد دست ایران را برای ساوت‌گیت و دیگر رقیبان رو نکند. کی‌روش معتقد است مهمترین سلاح ایران در جام‌جهانی قطر «ناشناخته بودن» است و در جلسات فنی که با مربیان و بازیکنان داشته، روی این موضوع تاکید کرده است. اصلا به همین خاطر او اصرار داشت بازی با اروگوئه و سنگال بدون حضور تماشاگر برگزار‌شود.

در قطر نباید کسی ما را ببیند

ایران کمپ الریان را برای جام‌جهانی انتخاب کرده و قرارداد بین طرفین هم به امضا رسیده است. کی‌روش، اما خاطره خوشی از حضور در این کشور ندارد. ایران قبل از جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات اردویی ۱۰روزه در قطر برگزار کرد. بعد از شکست مقابل ژاپن، کارلوس به خبرنگار جام‌جم گفت: «اطلاعات ما را به قطر فروختند. در جایی اردو زدیم که تیم‌ملی را زیر نظر داشتند. در حالی که اصرار داشتم همه چیز باید مخفی باشد.» حالا هم کارلوس این نگرانی را دارد و معتقد است در هفته منتهی به جام‌جهانی هیچ احدالناسی نباید به تمرینات سرک بکشد. احتمالا او یک دیدار دوستانه برای تیم‌ملی هم در دوحه در نظر می‌گیرد که آن مسابقه هم باید پشت در‌های بسته انجام شود. کی‌روش می‌گوید اگر ایران می‌خواهد در جام‌جهانی موفق شود، باید برای تیم‌های آمریکا، انگلیس و ولز ناشناخته باقی بماند.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها