سرمربی تیم‌ملی: ناشناخته‌بودن، مهم‌ترین سلاح ماست!

رودست کی‌روش به انگلیسی‌ها

کی روش: اولین بازی جام از همه مهم‌تر است

برای ما جام‌جهانی یعنی بازی با انگلیس!

فرصت زیادی تا شروع رقابت‌های ایران در جام جهانی باقی نمانده است؛ از امروز تنها ۵۴ روز. ۳۰آبان ماه سال ۱۴۰۱، قرار است تیم ملی در یک روز تاریخی، برابر انگلیس قرار بگیرد. دو تیم در تاریخ فوتبال خود، هیچگاه مقابل هم قرار نگرفته‌اند و این بازی از هر حیث اهمیت فراوانی خواهد داشت.
کد خبر: ۱۳۸۱۵۸۳
نویسنده سعید اکبری - گروه ورزش
برای کارلوس کی‌روش، دیدار با انگلیس مهمترین بازی جام‌جهانی است؛ همان‌طور که در دو جام‌جهانی گذشته نیجریه و مراکش، مهم‌ترین رقبای ایران از سوی او خوانده می‌شدند. قبل از بازی با مراکش در جام‌جهانی روسیه، کارلوس کی‌روش یک جمله جالب گفت: «برای ما جام‌جهانی یعنی بازی با مراکش. این مسابقه برای ما از هر مسابقه دیگری اهمیت بیشتری دارد.» کارلوس با همین دست فرمان پیش رفت و در نهایت تیم‌ملی توانست مراکش را شکست دهد و سه امتیاز دشت کند. اگر در بازی با پرتغال و اسپانیا، یکی برنده بود، ایران در نهایت به مرحله دوم جام‌جهانی صعود می‌کرد. کی‌روش حسرت خورد که چرا آن اتفاق رخ نداد. حالا هم کی‌روش جام‌جهانی را بازی با انگلیس می‌داند و می‌گوید: «برای ما فعلا جام‌جهانی یعنی بازی با انگلیس. اولین بازی جام است و باید شروع خوبی داشته باشیم. تازه بعد از این مسابقه به دیدار با ولز و آمریکا فکر می‌کنیم.» کی‌روش از همین حالا جزئیات عملکرد و آنالیز تک‌تک بازیکنان تیم‌ملی انگلیس را در آورده و در اختیار بازیکنان قرار داده است. اساس تمرینات تیم‌ملی هم بازی اول با انگلیس است. از آنجا که وینگر‌های کناری انگلیس خطرناک هستند و می‌توانند هری کین سرزن را تغذیه کنند، کارلوس تاکید دارد باید از ابتدای بازی کناره‌ها را ببندد. او هم مثل تمام ایرانی‌ها امیدوار است هری مگوایر در قلب خط دفاع انگلیس بازی کند تا ایران شانس برد داشته باشد! این بازیکن در دیدار اخیر مقابل آلمان هم دو اشتباه داشت که منجر به دو گل حریف شد.

«سه‌شیرها» زیر ذره‌بین کی‌روش

تیم ملی انگلیس در رقابت‌های لیگ ملت‌های اروپا در گروه خود چهارم شد. آن‌ها با ایتالیا، آلمان و مجارستان در یک گروه قرار داشتند. در پایان رقابت‌های این گروه، تیم ملی انگلیس با عملکردی ضعیف و تنها با کسب سه امتیاز از ۶ مسابقه، در رده چهارم جدول قرار گرفت. انگلیس در مسابقات نتایج بدی به جای گذاشت، از جمله شکست در دور رفت و برگشت مقابل مجارستان. آن‌ها در لندن و در دیدار برگشت ۴ گل از حریف خود خوردند. انگلیس در آخرین بازی خود نیز مقابل آلمان ۳ بر ۳ مساوی کرد. البته اگر آن‌ها این بازی را هم می‌بردند دوباره به لیگ B اروپا سقوط می‌کردند. از آنجا که انگلیس حریف تیم ملی ایران در جام جهانی است، کارلوس کی‌روش و دستیارانش شاگردان ساوت‌گیت را به دقت زیر ذره‌بین قرار داده‌اند. کی‌روش سال‌ها در فوتبال انگلیس کار کرده و به خوبی از زیر و بم فوتبال این کشور خبر دارد. او از همان ابتدای اردوی اتریش آنالیز رقبای جام جهانی را آغاز کرد و بیشتر تمرکزش هم روی انگلیس بوده است. اتفاقا کارلوس و دستیارانش بازی این تیم و آلمان را به دقت تماشا و ضبط کردند تا آنالیز‌های دقیق‌تری روی تیم ساوت‌گیت داشته باشند. کی‌روش هم بعد از بازی اعتقاد داشت انگلیس عملکرد بهتری داشت و می‌توانست برنده باشد.

فاجعه‌ای به نام آمریکا!

بازی آمریکا و ژاپن امیدواری‌های کارلوس کی‌روش و شاگردانش را برای برد مقابل این حریف دیرینه بیشتر و بیشتر کرد. آمریکا بازیکنانی، چون مت تومر (گلر-آرسنال)، سرجینیو دست (میلان)، جوی اسکالی (مونشن گلادباخ)، تیلر آدامز و برندان آرونسون (لیدز یونایتد)، وستون مک‌کنی (یوونتوس)، لوکا دلا‌توره (سلتاویگو)، مالیک تیلمن (گلاسگو)، کریستین پولیشیچ (چلسی)، جیوانی رینا (دورتموند) و ... را در اختیار دارد. بازیکنانی که به نوعی نسل طلایی فوتبال این کشور خوانده می‌شوند. با وجود چنین بازیکنانی شانس موفقیت آمریکا زیاد است، ولی در زمین مسابقه، عملکرد آن‌ها زمین تا آسمان فرق دارد. در دیدار دوستانه مقابل ژاپن، آمریکا کلکسیونی از اشتباهات فاجعه‌بار در خط دفاعی و میانه‌های زمین بود. گاهی بازیکنان ژاپن از اشتباهات حریف تعجب می‌کردند. اتفاقا امید نمازی دستیار سابق کی‌روش با اشاره به همین اشتباهات پیشتر گفته بود: «آمریکا قصد دارد بازیسازی را از عقب زمین آغاز کند، ولی هنوز دو دفاع میانی این تیم نتوانسته‌اند به هارمونی لازم با خط هافبک برسند. به همین خاطر بعضا شاهد اشتباهات مرگبار این تیم هستیم.» در دیدار با ژاپن تک‌تک جملات نمازی درست از آب درآمد. این تیم تلاش کرد در نیمه دوم بازی اشتباهات خود را کاهش دهد، ولی دوباره شاهد از دست رفتن توپ‌های کلیدی بود. ژاپنی‌ها در طول مسابقه تا توانستند روی دروازه آمریکا توپ ریختند و همچنین از عمق زدند. در نهایت هم با دو گل حریف خود را شکست دادند و حداقل سه گل دیگر نزدند. اگر آمریکا با همین شکل و شمایل به جام‌جهانی بیاید، ایران، شانس زیادی خواهد داشت تا بتواند در آخرین بازی مرحله گروهی خود مقابل آن‌ها برنده باشد. نمازی هم می‌گوید: «قطعا مقابل تیم‌هایی، چون آمریکا که پر اشتباه هستند، پرس از جلو می‌تواند کارساز باشد.»

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها