از همان ابتدای بحران اوکراین که کشور‌های غربی در کنار ارسال سلاح برای این کشور، شروع به اعمال تحریم علیه روسیه کردند بسیاری از تحلیلگران و اتاق‌های فکر غربی هشدار داده بودند که این تحریم‌ها بیش از این‌که به ضرر مسکو باشد به ضرر کشور‌های تحریم‌کننده خواهد بود. اکنون که حدود هفت ماه از جنگ اوکراین می‌گذرد با افزایش مشکلات کشور‌های اروپایی، روز‌به‌روز درستی این نظر کارشناسان مشخص‌تر می‌شود و به نظر می‌رسد دامنه این مشکلات به آمریکا نیز سرایت خواهد کرد.
کد خبر: ۱۳۸۱۰۹۹
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین‌الملل
روزنامه گاردین چندی قبل در مطلبی با اشاره به تحریم روسیه از سوی کشور‌های غربی نوشت: «تحریم‌های غرب علیه روسیه نسنجیده‌ترین و زیانبارترین سیاست مشاهده شده در تاریخ بین‌المللی اخیر است. شاید کمک‌های نظامی غرب به اوکراین موجه باشد، اما جنگ اقتصادی آن علیه حکومت مسکو بی‌اثر و به سبب اهداف نامطلوبش ویرانگر است. قیمت‌های جهانی انرژی در حال افزایش است، تورم دارد سر به فلک می‌گذارد، زنجیره‌های تامین اقلام مغشوش و میلیون‌ها نفر از گاز، غلات و کود محروم شده‌اند.»

البته شکی وجود ندارد که تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه به اقتصاد این کشور نیز ضربه زده و در ادامه نیز تبعات این تحریم‌ها ادامه خواهد داشت، اما قطعا شدت این تبعات به حدی نیست که مسکو را به تغییر سیاست خارجی خود وادار کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دیروز در سخنانی در همین زمینه گفت: غرب از سیاست‌های تحریمی خود به‌شدت آسیب دیده است و البته کشور‌های فقیر نیز به‌دلیل موانعی که تحریم‌های غرب برای انتقال انرژی، غلات و کود‌های شیمیایی ایجاد کرده، آسیب زیادی دیده‌اند.

پوتین با اشاره به پیشنهاد مسکو برای تامین ۳۰۰‌هزار تن کود شیمیایی رایگان به کشور‌های نیازمند اعلام کرد؛ این محموله به‌دلیل تحریم‌ها در بنادر اروپایی متوقف شده اما غرب پیشنهاد روسیه را نادیده گرفته است.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها