عدم تغییر طولانی مدت قانون، مداخله در امور پزشکی را آسان کرده است

نقره‌داغ فقط با ‌۵میلیون تومان!

افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها در تهران بسیاری از خانواده‌ها را شوکه کرده است

نقره‌داغ والدین در ایستگاه سرویس مدارس +جدول

در حالی که در شهر بزرگی مثل یزد، شهرداری نرخ کرایه ایاب و ذهاب یک سال تحصیلی دانش‌آموزان را مشخص کرده و قیمت‌ها را در معرض دید همگان قرار داده، اما در تهران در فاصله‌ای ۱۰روزه از شروع سال تحصیلی، اوضاع سرویس مدارس همچنان درهم و برهم است. دانش‌آموزانی که به مدارس نزدیک خانه‌هایشان می‌روند به سرویس ایاب و ذهاب نیاز ندارند، اما آن‌ها که به هر دلیل در مدارس دورتر ثبت‌نام کرده‌اند و به خدمات حمل‌ونقل نیاز دارند، امسال یا هنوز از نرخ‌های نهایی مطلع نشده‌اند یا اگر تکلیفشان مشخص شده باید قیمت‌های عجیب و غریبی را بابت رفت و آمد بپردازند.
کد خبر: ۱۳۷۹۹۶۱
نویسنده مریم خباز - گروه جامعه

در این میان، برخی مدارس غیردولتی رکورد زده‌اند و قرارداد‌هایی به واقع کلان را با خانواده‌ها منعقد کرده یا در حال انعقاد هستند. از سوی دیگر، این وضع، مبتلابه بعضی از مدارس دولتی هم شده است، به طوری که بسیاری از خانواده‌ها امسال ترجیح داده‌اند خودشان قبول زحمت کرده و دانش‌آموزان را با خودروی شخصی به مدرسه ببرند و برگردانند.

اما والدینی که درگیر مشکلاتی همچون بیماری یا وضعیت‌هایی مثل اشتغال همزمان هستند به‌ناچار مقابل قیمت‌ها تسلیم شده و پیه نرخ‌ها را به تن مالیده‌اند. این در شرایطی است که پیگیری‌های جام‌جم نشان می‌دهد هنوز مدارس، قیمت سرویس ایاب و ذهاب را در سامانه سپند (سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی) که زیرنظر اداره کل انجمن اولیا و مربیان فعالیت می‌کند، درج نکرده‌اند که به این ترتیب، امکان رصد قیمت وجود ندارد. با این حال، اطلاعاتی که جام‌جم از چند نقطه شهر تهران به دست آورده به‌خوبی نشان می‌دهد گرانی از یک سو و نرخ‌های سلیقه‌ای از سوی دیگر، به حوزه سرویس مدارس ورود کرده است.

از ۷ تا ۳۷میلیون

در شرایطی که در شهر یزد حداکثر قیمت تعیین شده برای استفاده از سرویس مدرسه در شش روز هفته و تا ۱۵کیلومتر فاصله، سه میلیون و ۹۰۰هزار تومان تعیین شده و در شهر مشهد نیز براساس پیگیری‌های ما قیمت‌ها حول و حوش سه میلیون تومان می‌چرخد در شهر تهران این قیمت‌ها بیشتر به رویا شبیه است، زیرا حداقل قیمت‌هایی که به خانواده‌ها (آن‌ها که به ما اطلاعات دادند) اعلام شده حداقل هفت میلیون تومان آن هم برای مسیر‌هایی است که با پای پیاده کمتر از ۱۰دقیقه طول می‌کشد.

قیمت هفت میلیون تومان متعلق به یک مدرسه غیردولتی در منطقه ۱۴ تهران (از مناطق شرقی شهر) است، منطقه‌ای که یکی دیگر از والدین که مسیر میان خانه و مدرسه‌شان حدود ۱۲کیلومتر است قیمت را ۱۳میلیون تومان گزارش می‌دهد. پدر یکی از دانش‌آموزان در محله تسلیحات تهران نیز امسال باید هشت میلیون تومان بابت سرویس مدرسه بپردازد آن هم برای مسیری که کمتر از دو کیلومتر است.

در منطقه ۷ پایتخت هم یکی از مدارس ابتدایی غیردولتی برای ایاب و ذهاب ۲۲روزه در ماه قیمت ۱۰میلیون تومان را به خانواده‌ها اعلام کرده، در حالی که پدر یک دانش‌آموز مدرسه دولتی به ما گزارش می‌دهد قیمت اعلام شده به آن‌ها بابت هفته‌ای پنج روز در هفته، ماهانه یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان است که برای یک سال تحصیلی بیش از۱۰میلون تومان می‌شود آن هم برای مسیری به کوتاهی سه کیلومتر.

اما در این بازار آشفته و پرحرف و حدیث، برخی مدارس غیردولتی به واقع گوی سبقت را از دیگران ربوده‌اند؛ مدارسی که قیمت‌هایشان سر به فلک می‌کشد. طبق اطلاعات کسب شده جام‌جم بسیاری از این مدارس به‌ویژه درمناطق شمالی شهر کمتر از۲۰میلیون تومان هزینه سرویس ندارند که وقتی نوبت مدارس برند غیردولتی می‌رسد- مثل مدرسه‌ای درخیابان فرشته- هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان تا ۳۷میلیون تومان هم می‌رسد.
 
نقره‌داغ والدین در ایستگاه سرویس مدارس +جدول

شورای شهر و شهرداری پاسخگو باشند

خانواده‌ها این روز‌ها که گیج و مبهوت قیمت‌ها هستند و خیابان‌های تهران که از اول مهر قطعا با هجوم خانواده‌ها برای رساندن بچه‌ها به مدرسه با خودرو‌های شخصی، آبستن ترافیک خواهد بود به نظر آن‌قدر مهم هستند که این وضع آشفته به خاطرشان سر و سامانی بگیرد. البته ما با محمدرضا، ولی زاده، رئیس اداره توسعه انجمن‌های اولیا و مربیان سراسر کشور صحبت کردیم. او گفت چه خوب است رسانه‌ها به جای این‌که از آموزش و پرورش مطالبه‌گری کنند، شورای شهر به عنوان مرجع نرخ‌گذاری، شهرداری به عنوان متولی تاکسیرانی و نظارت بر قیمت‌ها و وزارت کشور به عنوان ناظر بالادستی پیمانکاران را مخاطب قرار دهند و از آن‌ها درباره گرانی نرخ‌ها سؤال کنند.

با وجود این، اما، ولی زاده از ما خواست به اطلاع مردم برسانیم براساس نرخنامه شورای شهر تهران کف و سقف قیمت‌ها پنج تا ۹میلیون تومان (تا۱۵ کیلومتر مسافت) است و اگر مبالغ بیشتری گرفته می‌شود یا فاصله خانه تا مدرسه بیش از ۱۵کیلومتر است، یا سرویس مجبور به تردد در محدوده طرح ترافیک بوده که برای راننده هزینه دارد یا تخلفی در حال وقوع است - که البته با توجه به یافته‌های ما به نظر می‌رسد بیشتر گزینه سوم است - امسال قیمت‌ها را تا این حد بالا برده است.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها