کد خبر: ۱۳۷۹۶۸۳
نویسنده کیکاوس زیاری - گروه رسانه
منتقدان تلویزیونی که استقبالی از درام اکشن و جنگی تازه کریس پرات «فهرست نهایی» نکرده‌اند، از آن به‌عنوان یک کار ارتجاعی دست راستی اسم می‌برند که به‌دنبال دفاع از میلیتاریسم و نظامی‌گری در غرب است.

فصل اول این مجموعه در حالی به پایان رسید که به‌رغم انتظار سازندگانش، تماشاگران هم استقبال خیلی زیادی از آن نکردند. به نوشته رسانه‌های فعال در رشته تلویزیون، اکثریت نقد‌هایی که روی این اکشن دلهره آور نوشته شد، منفی بوده و اشکالات بسیار زیادی از داستان و ساختار آن گرفته شده است.

تهیه‌کنندگان فهرست نهایی آن‌را ابتدای ماه جولای روی آنتن فرستادند که معمولا بهترین زمان برای جذب حداکثری تماشاگران تلویزیون است. با وجود این، میزان استقبال عمومی از آن حتی نتوانست ۵۰درصد توقع و انتظارات سازندگانش را فراهم کند.

منتقدان هم با دست راستی خواندن افراطی داستان مجموعه، چنین عنوان کردند که به نظر می‌رسد این درام اکشن به سفارش مستقیم پنتاگون، وزارت جنگ آمریکا تهیه و تولید شده است. پرات که در دو مجموعه اکشن سینمایی پرفروش «دنیای ژوراسیک» و «نگهبانان کهکشان» بازی داشته در فهرست نهایی لباس نظامی به تن می‌کند و به مقابله با دشمنان موهومی می‌رود که به‌دنبال ضربه زدن به آمریکا هستند.

منتقدان سختگیر هنری به این نکته اشاره می‌کنند که روایت فیلمنامه فهرست نهایی براساس داستان جک کار، افسر سابق نیروی دریایی نوشته شده که به‌عنوان مدیر تولید هم با مجموعه همکاری داشته است.
او خاطرات خود را از دوران خدمت در نیروی دریایی و حضور در جنگ عراق در این رمان به رشته تحریر درآورده و بعد از انتقاد‌های شدید منتقدان به مجموعه در مقام دفاع از آن برآمد و در گفتگو با شبکه تندرو و جمهوریخواه فاکس گفت: «ما مجموعه را برای منتقدان نساخته‌ایم و دیدگاهشان برایمان اهمیتی ندارد.

هدف ما تولید یک اثر سیاسی نبود و فقط می‌خواستیم تماشاگران را با آن سرگرم کنیم. ما با فهرست نهایی قصد صحبت با آن کسانی را در ارتش داشتیم که ۲۰سال زندگی‌شان را در خدمت واحد‌های ارتشی قرار دادند و حالا می‌توانند در خانه‌های‌شان به این فکر کنند که افرادی هم بوده‌اند که چیزی درباره ما ساخته‌اند و می‌خواهند با ما صحبت کنند.»

با وجود این، منتقدان تلویزیونی با اصرار روی این موضوع تاکید می‌کنند که از ابتدا تا انتها، داستان مجموعه درباره موضوعی سیاسی است و سازندگانش چگونه می‌توانند ادعا کنند کاری سیاسی و ارتجاعی انجام نداده‌اند. به باور عموم منتقدان، فهرست نهایی، یک فیلم کاملا پروپاگاندایی به نفع ارتش و مداخله آن در سرزمین‌های دیگر است. باوجود نگاه منفی منتقدان و تعداد غیرقابل توجه تماشاگران مجموعه، کریس پرات که داماد آرنولد شوارتزنگر، جمهوریخواه مشهور است، خبر از پیش تولید فصل دوم آن داده است. 


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها