افشاگری علیه اف‌بی‌آی

کد خبر: ۱۳۷۸۸۸۲
نویسنده کیکاووس زیاری - گروه رسانه
پشت پرده اف‌بی‌آی، اداره پلیس آمریکا و اقدامات فراقانونی و غیرقانونی آن به‌صورت همزمان در درام مستند و افشاگرانه «فدز/ماموران دولت فدرال» مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در معرض دید تماشاگران تلویزیون قرار می‌گیرد. در حقیقت فدز، مخفف نام ماموران دولت مرکزی آمریکاست که وظیفه تحقیق درباره جرم و جرایم در داخل اداره پلیس را دارند. تهیه کننده اصلی این درام افشاگرانه، خانم اوکتاویو اسپنسر، بازیگر سیاهپوست سینماست که در سال‌های اخیر یکی از فعالان دفاع از حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی بوده و بار‌ها مخالفت خود را با خشونت خیابانی ماموران پلیس با رنگین‌پوستان با صدای بلند اعلام کرده است.

خط اصلی داستان مجموعه همان‌طور که از نام آن پیداست، اختصاص به فعالیت‌های اف‌بی‌آی دارد. این مجموعه در شش اپیزود یک‌ساعته تلاش می‌کند براساس اسناد و مدارک موجود به داخل اداره پلیس آمریکا وارد شده و از درون نگاهی به فعالیت‌های مختلف آن بیندازد. در شرایطی که مبارزه با جرم و جنایت سازمان یافته به‌عنوان وظیفه اصلی و محوری این اداره تعریف شده و ماموران آن باید با جنایتکاران و خلافکاران مقابله و مبارزه کنند، این مستند نشان می‌دهد اف‌بی‌آی از وظیفه اصلی خود منحرف شده و به‌صورت چماقی برسر مردم عادی، آزادیخواهان، فعالان سیاسی و مدنی و اقلیت‌های قومی و مذهبی معترض به شرایط جاری کشور درآمده است.

مستند فدز با مرور تعدادی از پرونده‌های نامعمول و خاص سراغ گروهی از ماموران بازنشسته و شاغل اف‌بی‌آی می‌رود تا اظهارات آن‌ها را ثبت کند. در کنار این کار، تعدادی از مردم عادی که قربانی خشونت‌های ماموران پلیس بوده‌اند نیز به بیان اظهارات خود می‌پردازند. فدز با مرور پرونده‌هایی، چون ماجرای جنجالی گروه گنگستری بوستون تا نابودی فعالیت‌های فروش مواد مخدر امپراتوری فلوریان (که جزو پرونده‌های پرسروصدا و معروف اف‌بی‌آی است) راهی کوچه و خیابان‌های معمولی می‌شود تا بیانگر روایت‌های آدم‌های معمولی باشد که قربانی خشونت نژادی ماموران این اداره بوده‌اند.

به گفته اسپنسر: «برای مردم عادی و تماشاگران تلویزیون رودررو شدن با پرونده‌های جرم و جنایت همیشه جذاب بوده و برای من هم هیجان‌انگیز است که مجموعه‌ای را در این باره تهیه می‌کنم. احساس می‌کنم درام مستند ما توانایی آن را دارد که تعدادی از داستان‌های خاص و شگفت‌انگیز واقعی را در معرض دید و قضاوت تماشاگران قرار دهد. فکر کنم این اولین بار است که چنین داستانی روی صفحه کوچک تلویزیون به نمایش درمی‌آید و عموم مردم را هیجان زده خواهد کرد. من از طرفداران سرسخت داستان‌های این‌چنینی هستم و همیشه اخبار مربوط به نوع برخورد ماموران پلیس با اتفاقات روزمره را پیگیری می‌کنم. مستند ما تلاش دارد بی طرف و بدون جانبداری، فعالیت این افراد را مورد بررسیقرار دهد.» 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها