روز دوشنبه 31مرداد، خیابان سمیه را می‌شد با بوی خلاقیت و امید استشمام کرد و با گرمای مطبوع حاصل از احساس حمایت، قدم به رویدادی گذاشت که در سالن سوره‌ حوزه‌ هنری انقلاب اسلامی برگزار می‌شد؛ رویدادی که نویدبخش توسعه‌ صنایع خلاق ایران و زیست‌بوم کسب‌وکارهای نوپا و فناوری‌های نرم و دانش‌بنیان بود. شصت‌وچهار. نامی که به میمونی سرمایه‌گذاری روی شصت‌وچهار تیم استارت‌آپی، خلاق و فرهنگی در سالروز دومین سال فعالیت شرکت ستارگان نوآوری داوین توسط این شرکت برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۷۷۹۶۴

رویداد شصت و چهار را می‌‌توان از حیث تمرکز بر صنایع خلاق و فرهنگی در بستر ‌ استارت‌آپ‌ها در نوع خود اولین دانست در حالی که برگزارکنندگان این رویداد امیدوارند این قدم اول، شروعی بر مسیر پرمنفعت توسعه‌ و رشد صنایع خلاق و فرهنگی باشد. در شروع این رویداد پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و معرفی اجمالی ۶۴ تیم و شرکت استارت‌آپی حمایت شده، گزارشی از وضعیت فعلی صنایع خلاق در کشورمان و نیز آمارهایی برای مقایسه با صنایع خلاق دیگر کشورها ارائه شد و حوزه‌های گوناگون این صنایع، مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس این گزارش‌ها، صنایع خلاق و فرهنگی سالانه ۲۲۵۰میلیارد دلار درآمد کسب می‌کنند و برای حدود ۳۰میلیون نفر در سراسر جهان شغل ایجاد کرده‌اند. 
این صنایع همچنین بزرگ‌ترین تأمین کننده‌ شغل برای افراد ۱۸تا ۲۵ساله هستند که این موضوع، این صنعت را به صنعت فردا تبدیل می‌کند. آسیا و اقیانوسیه با حدود 743میلیارد دلار گردش مالی، توانسته حدود ١٣میلیون شغل ایجاد کند و جایگاه اول را در این زمینه به خود اختصاص دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد نزدیک به دو میلیون نفر در صنایع خلاق کشورمان فعالند که ضمن آن، ارزآوری قابل‌ توجهی نیز برای کشور به دنبال دارند. در سال۱۳۹۷ این میزان صادرات درحوزه صنایع فرهنگی کشورمان به ۴۵۰میلیون دلار رسیده و حجم قابل توجهی از آن به صنایع دستی و فرش اختصاص داشته است. در ادامه‌ این گزارش صنعت نشر و پی‌نمایی، سینما، انیمیشن، صنایع دستی، گردشگری، بازی‌های رایانه‌ای و صنعت تولید اسباب‌بازی نیز مورد بررسی قرارگرفته و آمارهایی از آنها به اطلاع حاضران در رویداد رسید. پس از آن، دکتر خیاطیان، رئیس محترم مرکز بررسی‌‌های استراتژیک ریاست جمهوری در دولت سیزدهم با دعوت دکتر سجادی نیری، مدیرعامل شرکت داوین، چند کلمه‌ای درباره‌ اهمیت اقتصاد دانش‌بنیان و صنایع خلاق و فرهنگی برای مهمانان سخنرانی کردند. ایشان با اشاره به اهمیت توجه به این حوزه در سال‌های اخیر در کشور به مزایای اقتصادی و فرهنگی صنایع خلاق اشاره و نسبت به روشنی افق توسعه‌ آن، ابراز امیدواری کردند.
پس از آن، دکتر نیری با ارائه‌ای از فعالیت‌ سال‌های اخیر شرکت ستارگان نوآوری داوین به‌عنوان بازوی سرمایه‌گذاری مؤسسه‌ دانش‌بنیان برکت به شرح فعالیت‌های حمایتی و دلسوزانه‌ این زیست‌بوم در راستای رشد کسب‌وکارهای نوپا و خلاق کشورمان پرداختند.
دکتر نیری رسالت داوین را تلاش حداکثری به‌منظور ایجاد جریان مستمر ورودی از تیم‌های با کیفیت و مرتبط با صنایـع خلاق وفرهنگی، شبکه‌سازی از افراد، تیم‌ها و کسب‌وکارها به‌منظور توسعه زیست‌بوم صنایـع خلاق و فرهنگی کشور و سرمایه‌گذاری در کسب وکارهایـی که بتوانند نقش حلقه‌های مکمل را در زنجــیره ارزش یکدیگر ایفا کنند، دانستند و از سرمایه‌گذاری روی ۶۴ تیم و بیش از ۷۰۰ مورد اشتغال‌زایی مستقیم  در سبد سرمایه‌گذاری داوین خبر دادند.
از دسته‌بندی‌های موارد سرمایه‌گذاری داوین می‌توان به کتاب، چاپ و نشر، انیمیشن، فیلم و تولید محتوا، بازی و سرگرمی، سبک زندگی، مد و پوشاک، صنایع دستی، آموزش و نیز صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شتاب‌دهنده‌ها اشاره کرد.ارزش کل سبد سرمایه‌گذاری داوین ۱۳۰۵میلیارد تومان و ارزش سهام داوین ۳۲۵ میلیاردتومان ذکر شده، در حالی که ایجاد و مشارکت در دو صندوق جسورانه صنایع خلاق، ادامه‌ سرمایه‌گذاری روی چند مرکز نوآوری و شتاب‌دهی و سرمایه‌گذاری بر ۱۲طرح کسب و کار جدید از اهداف پیش روی این شرکت، عنوان شده است.
در ادامه‌ رویداد نیز مسئولان برگزاری با دعوت از خانواده‌ محترم مرحوم محمد ابوالحسنی (خالق دیرین‌دیرین و مدیر پیشین مرکز انیمیشن حوزه هنری و تهیه کننده) یاد و خاطره‌ این فعال و حامی صنایع خلاق را گرامی داشتند. همچنین با دعوت از خانواده‌ زنده‌یاد رحیم‌پور از این معلم دلسوز و فعال فرهنگی تجلیل شد.
این رویداد در حضور مهمانانی چون آقای دکتر خیاطیان رئیس محترم مرکز بررسی‌‌های استراتژیک ریاست جمهوری، دکتر پرویز کرمی دبیر محترم ستاد فناوری‌های نرم و دانش‌بنیان، سیدمهدی جوادی رئیس محترم بنیاد فارابی، سرکار خانم جلالی معاونت محترم صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، جناب دکتر حمید ذوالفقاری سرپرست مرکز توسعه فناوری‌ راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری، دکتر ملکی‌فرمعاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی و مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VCها) و نیز مدیران هولدینگ‌های اقتصاد دیجیتال برگزار شد. در انتها نیز تیم‌های آژانس ادبی دایره‌ مینا، استودیو بازی‌سازی مدریک، تیم قصه‌خانه، تیم استودیو انیمیشن دیجی‌تون و تیم شتاب‌دهنده‌ حوزه‌ آموزشی اجوتک طی ارائه‌هایی به شرح فعالیت‌های خود پرداختند.
بدون شک برگزاری این دست رویدادها و فعالیت در حوزه‌ حمایت از کسب‌وکارهای صنایع خلاق و فرهنگی، نویدبخش افق روشن اقتصاد کشور عزیزمان خواهد بود. کما این‌که پیشرفت اقتصاد خلاق و دانش‌بنیان از بهترین مصادیق تحقق اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی‌ است.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها