جام جم سرنوشت انجمن‌ های ادبی را بررسی می‌کند:

یک جلسه شعر و هفت خوانِ رستم

مقایسه آمار منتشر شده توسط موسسه خانه کتاب و ادبیات

بهارِ مولفان ایرانی

قطعا از بهار سال گذشته تا بهار امسال پیش آمده برای خرید یک کتاب در حوزه تخصصی مثل دین یا علوم‌اجتماعی سری به کتابفروشی‌ها یا انتشارات زده باشید و از اختلاف قیمت‌ها یا زیاد شدن ترجمه نیز در این بین غر ریزی هم زده باشید.
کد خبر: ۱۳۷۷۵۷۶
نویسنده زینب مرزوقی - گروه فرهنگ و هنر

اعداد و ارقام منتشر شده از سوی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران درخصوص ارقام نشر کتاب به ظاهر برخلاف مشاهدات میدانی موردی ماست و طبق این آمار و البته مقایسه بهار ۱۴۰۰ با بهار ۱۴۰۱ در این گزارش جام‌جم اغلب حوزه‌ها؛ عناوین تالیف شده یک سر و گردن بیشتر است و ترجمه‌ها کمتر. برای مثال طبق مقایسه آمار منتشر شده خانه کتاب و ادبیات ایران توسط جام‌جم؛ بهار سال گذشته ۱۷۵۹ و ۵۳۲ عنوان ترجمه در حوزه علوم اجتماعی داشته‌ایم. همچنین بهار امسال ۲۴۹۰ عنوان کتاب تالیفی و ۷۸۱ عنوان ترجمه در این حوزه داشته‌ایم. این تنها یک نمونه از یکی از حوزه‌های تخصصی کتاب و بیشتر بودن عناوین تالیف شده است. در حوزه دین نیز معادله به همین شکل است و باز هم بیشتر عناوین منتشر شده در بهار ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نیز تالیفی است. اما آنچه ارقام منتشر شده نشر در حوزه دین را جالب توجه می‌کند پیشتازی نسبی سایر استان‌ها نسبت به تهران آن هم به شکل محسوس در انتشار عناوین حوزه دین است. سال گذشته ۱۳۳۶ عنوان به‌طور مجموع در حوزه دین چاپ شده که از این رقم ۶۷۹عنوان از انتشارات غیرتهرانی و ۶۵۷ عنوان از نشر‌های تهرانی چاپ شده است.

کتاب‌ها گران شدند، شمارگان بیشتر

نکته حائز اهمیت دیگر افزایش محسوس شمارگان کل، همزمان با افزایش میانگین قیمت کتاب‌هاست و این یعنی با وجود بالا رفتن قیمت کتاب، اما مردم ما همچنان کتاب‌باز و کتاب‌دوست هستند. هرچند میانگین قیمت سال گذشته در حوزه ادبیات ۴۳۶هزارو۳۱۲ ریال بود، اما در عوض شمارگان کتاب‌های منتشر شده این حوزه در بهار پارسال دو میلیون و ۷۵۴هزارو۵۲۱کتاب بود. در بین آمار سال گذشته در حوزه کودک و نوجوان، بالا بودن رقم عناوین تجدید چاپ نسبت به چاپ اولی‌ها؛ کمی توی ذوق می‌زند و حتی تا حدودی هم مسأله‌محور می‌شود. تمام عناوین حوزه کودک و نوجوان در بهار سال گذشته ۲۵۹۱ مورد می‌شده که ۱۱۸۲ عنوان چاپ اول و ۱۴۰۹ عنوان نیز تجدید چاپ بوده است. این رقم یعنی رقم عناوین تجدید چاپ در حوزه کودک و نوجوان در مقایسه با بهار امسال تا حدودی رقمی قابل‌قبولی است و اختلاف آن حدود ۳۰۰ مورد است، اما امسال به شکل واضحی تعداد عناوین تجدید چاپ بیشتر شده و ما شاهد ۲۲۹۳ عنوان تجدید چاپ و تنها ۱۸۲۵ عنوان کتاب چاپ اول هستیم.
 
بهارِ مولفان ایرانی

منبع: روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها