گزارش «جام‌جم» از بازار داغ گوشی‌های سرقتی ایران در افغانستان

گوشی قاپی در تهران، فروش در هرات

«زورگیر بزرگراه نیایش»، «دزدان مسلح آزادراه کرج- قزوین»، «سارق گردنبند علی دایی»، «دزد گردنبند محمدرضا مهدوی» و «دزد خانه فرهاد مجیدی» مجرمانی هستند که دستگیری آن‌ها در مدتی کوتاه از آخرین سرقت، نقطه مشترک‌شان است. این دزدان از بخت بد و شانس خوب مالباختگان یا سراغ افراد سرشناس و معروف رفته‌اند یا فیلم لحظه سرقت‌شان توسط شهروندان یا دوربین‌های مداربسته ضبط و با پخش در شبکه‌های اجتماعی جنجالی شده است.
کد خبر: ۱۳۷۶۹۷۷
نویسنده محمد غمخوار - دبیر گروه حوادث

دستگیری این مجرمان که با اقدامات مجرمانه و البته خشن خود سبب ایجاد احساس ناامنی و ترس در جامعه می‌شوند، در کنار نشان دادن اقتدار پلیس می‌تواند در افزایش احساس امنیت در سطح جامعه موثر باشد. اما از سوی دیگر این شائبه را به وجود می‌آورد که پلیس در رسیدگی به پرونده سلبریتی‌ها و افراد سرشناس، نگاه و پیگیری ویژه‌ای دارد و این حساسیت در مقابل دیگر شهروندان کمتر است.

این ادعای پلیس هم که برای ماموران همه شهروندان یکسان هستند، برای افرادی که پرونده‌شان در زمانی کوتاه کشف شده قابل قبول است، اما برای مالباختگانی که سال‌ها در انتظار خبری از دزد خانه، گوشی تلفن همراه یا خودروی‌شان هستند، قابل هضم نیست. مالباختگانی که تشکیل پرونده‌شان و ارسال آن به پلیس آگاهی بیش از زمان دستگیری مجرمان جنجالی بوده است.

اعتراف زورگیر بزرگراه نیایش نیز مهر تاییدی بر این تصور است. او در تحقیقات مدعی شده ۱۰۰ فقره زورگیری انجام داده که در ۹۹فقره از سرقت‌ها توانسته قسر در برود و در صدمین سرقت به‌دلیل انتشار فیلم سرقتش گرفتار پلیس شده است اگر فیلم آخرین سرقتش در شبکه‌های اجتماعی جنجالی نمی‌شد، شاید همچنان با خیالی راحت به زورگیری‌هایش ادامه می‌داد.

ادامه این روند در کشف سریع پرونده‌های جنجالی می‌تواند باعث افزایش انتشار این فیلم‌ها در شبکه‌های اجتماعی شود و مالباختگان به جای طرح شکایت و پیگیری قضایی و انتظامی به دنبال پیدا کردن فیلمی از سرقت و جنجال‌سازی با آن در فضای مجازی باشند. موضوعی که در یک سال گذشته باعث شده شاهد افزایش انتشار فیلم لحظه سرقت و زورگیری در شبکه‌های اجتماعی باشیم. پلیس هم می‌تواند با بررسی نحوه کشف این پرونده‌های جنجالی به فرمولی برای کشف سریع دیگر پرونده‌ها برسد. زیرا هرچه پرونده‌ها سریع‌تر کشف شود و اموال سرقت شده به شاکی بازگردد، احساس امنیت در جامعه نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها