اعضای بدن نوعروس جوان به ۳بیمار زندگی بخشید

خوشبختی ابدی

انجام یکسری مراسم‌ از قدیم‌الایام در برخی قبایل و طوایف وجود داشته که هنوز هم ادامه دارد، اما به دلیل تغییر فرهنگ و ایجاد برخی مشکلات از مسیر اصلی خود در جهت ایجاد شادی و تفنن جمعی منحرف و موجب بروز حوادث ناخوشایندی شده که برگزاری تیراندازی در مراسم‌ عزا و عروسی یکی از این رسومات است که باعث کشته و مصدومیت افراد زیادی شده است.
کد خبر: ۱۳۷۶۶۸۵
نویسنده عبدالصمد خرمشاهی - حقوقدان

در این‌گونه موارد و بر اساس ماده 291 قانون مجازات اسلامی، اگر فرد یا افرادی در جریان اجرای رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی یا عزا مورد اصابت گلوله قرار گرفته و جان خود را از دست بدهند، قتل شبه عمد محسوب می‌شود، زیرا مرتکب، قصد قتل و نتیجه را نداشته و مقصر نیست و بر همین اساس، قتل فردی در مراسم تیراندازی از شمول قتل عمد خارج است. 
در خصوص مجازات نیز برخی معتقدند چون مرتکب قصد قتل نداشته و صرفا به قصد شادی اقدام به تیراندازی کرده است، مشمول بند پ ماده 292 قرار می‌گیرد که معتقدم نظریه بهتری است، زیرا همان‌طور که اشاره شد، فرد مرتکب قصد جنایت و ایراد فعل قتل را نداشته، بنابراین در این‌گونه مواقع که قتل خطایی صورت گرفته، باید دیه پرداخت شود و در خصوص افرادی که زخمی می‌شوند نیز بحث پرداخت دیه صدق می‌کند.
در هر صورت اجرای مراسم تیراندازی جزء سنن غلط است که فرهنگ آن باید اصلاح شود. افرادی به جای تیراندازی برای ابراز شادی می‌توانند از فشنگ‌هایی که به شکل ترقه بوده و تنها صدا تولید می‌کند، استفاده کنند. استفاده ازگلوله‌های جنگی یا شکاری به‌شدت خطرآفرین است و منجر به وقوع فاجعه می‌شود.

منبع: ضمیمه تپش روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها