اعضای بدن نوعروس جوان به ۳بیمار زندگی بخشید

خوشبختی ابدی

«مادر، من کارت اهدای عضو دارم. اگر روزی حادثه‌ای برای من اتفاق افتاد، اعضای بدنم را به بیماران پیوند عضو اهدا کنید.» این درخواست عروس ۲۶ساله فیروزآبادی پیش از برگزاری مراسم ازدواجش از مادر خود بود. عروس جوان شامگاه سه‌شنبه ۲۱ تیر امسال و به خاطر اجرای مراسم قدیمی تیراندازی در جشن عروسی‌اش، مورد اصابت اسلحه ساچمه‌زن قرار گرفت و همزمان با او، سه نفر دیگر هم در مراسم مورد اصابت ساچمه‌ها قرار گرفتند که حال هر سه پس از درمان خوب اعلام شده است.
کد خبر: ۱۳۷۳۳۹۶
نویسنده لیلا حسین‌زاده - گروه حوادث

به گزارش جام جم آنلاین، با وجود فوت عروس جوان، اما اهدای کبد وکلیه‌های او، جان سه بیمار را از مرگ حتمی نجات داد.

روز سه‌شنبه قرار بود مراسم عروسی مهوش برگزار شود. عروس از شدت خوشحالی سر از پا نمی‌شناخت و برای بهتر شدن جشنش، تدارک زیادی دیده بود. مهمان‌ها هم همراه او شاد بودند و والدین عروس هم مثل والدین داماد برای هر دو آرزوی خوشبختی می‌کردند. عروس و داماد دو نفری و با بقیه فامیل عکس می‌گرفتند و مشغول پایکوبی بودند و مراسم به شادی و خنده همچنان ادامه داشت. ساعت ۱۱ شب بود که پسرعموی حدودا ۳۶ ساله داماد به رسم قدیمی طایفه و به نشانه شادی در مراسم عروسی، تصمیم گرفت تیراندازی کند. فاضل لقایی، عموی عروس در مورد شب حادثه به جام‌جم گفت: «آن شب، عروس خانم در حال رفتن به جایگاه جشن و پایکوبی بود که پسرعموی داماد به نشانه شادی تیراندازی کرد، اما متاسفانه ساچمه به ناحیه سر و در مجموع گردن به بالای عروس اصابت کرد. همزمان با او، سه مهمان دیگر هم که کنار عروس بودند، مورد اصابت ساچمه قرار گرفتند. یکی از زخمی‌ها، دختر عموی عروس، دیگری خواهر داماد و نفر سوم که یکی از اقوام داماد بود، مورد اصابت ساچمه قرار گرفتند و زخمی شدند. دو نفر از زخمی‌ها ۴۲ و ۱۸ ساله بودند، اما از سن نفر سوم اطلاعی ندارم. پس از حادثه، عروس را به بیمارستان قائم فیروزآباد منتقل کردیم که به مدت دو روز در بیمارستان بستری بود، اما در نهایت اعلام مرگ مغزی کردند.»

به گفته عموی عروس، مهوش کارت اهدای عضو داشت و پیش از این حادثه به مادرش گفته بود اگر روزی حادثه‌ای برایش اتفاق افتاد، اعضای بدنش را به بیماران نیازمند ببخشند: «با این‌که برای پدر و مادر و عمو‌های عروس بسیار دشوار بود، اما در یک تصمیم جمعی خانوادگی بنا شد اعضای بدن او را به بیماران ببخشیم. آقا داماد هم به نظر والدین عروس احترام گذاشت و گفت هر کاری صلاح است، همان را انجام دهید. عروس و داماد هر دو از یک طایفه و یک سالی بود که عقد کرده بودند. طایفه ما یعنی طایفه آهنگران استان فارس در بحث اهدای عضو سهم زیادی داشتند و حمایت کردند. با این‌که قاضی می‌گفت باید روال قانونی پرونده طی شود، اما با اصرار ما و فامیل اهدای عضو انجام شد و از طایفه خود به‌دلیل حمایت از این امر خداپسندانه سپاسگزار هستیم.»

سیاوش غلامی، مدیر واحد فراهم‌آوری و اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مصاحبه با «جام‌جم» در خصوص اهدای عضو عروس جوان فیروزآبادی‌گفت: از قدیم الایام رسم غلط تیراندازی در مراسم عزا و عروسی وجود داشت و متاسفانه این آیین همچنان در شهر، روستا و حتی سالن هم انجام می‌شود. بار‌ها در چنین مراسم‌هایی افرادی زخمی شده و حتی چند نفر فوت شده‌اند، اما با این حال، اجرای این رسم غلط همچنان به قوت خود باقی است. در مورد مرحومه هم ساچمه‌های زیادی به او اصابت کرده و همان موقع مرگ مغزی شده بود. او خانواده بسیار فهیم و دانایی داشت که برای رضایت خداوند و کمک به همنوع تصمیم گرفتند اعضای بدن او را به بیماران نیازمند اهدا کنند. پس از انجام مراحل تایید مرگ مغزی و با فداکاری و رضایت خانواده، ایشان در بیمارستان پیوند اعضا ابوعلی سینا صدرای شیراز تحت عمل جراحی و جداسازی اعضا قرار گرفت. کبد او به یک خانم ۳۲ ساله اهل گیلانغرب کرمانشاه اهدا شد، یک کلیه او به پسر جوان ۲۳ ساله اهل ایذه خوزستان و کلیه دوم هم به یک جوان ۲۹ ساله حومه شیراز اهدا شد که به حمد خدا، گیرندگان نیز شرایط جسمی مطلوبی دارند. تیم پیوند اعضای بیمارستان ابوعلی سینا، قدردان تصمیم فداکارانه و انسانی خانواده اهدا کننده عضو هستند که در شرایط روحی بسیار سخت گرفته شد.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها