قیمت خودرو در بازار چند؟ قیمت خودرو نوسان دارد. قیمت خودرو در بازار تقریبا از ثبات نسبی برخوردار است حتی نوسانات قیمت ارز هم در این مدت تاثیر زیادی در افزایش یا کاهش قیمت خودرو نداشته است.آخرین قیمت خودرو را در جدول زیر مشاهده کنید.
به گزارش جام جم آنلاین از مهر، قیمت انواع خودروهای تولید داخل امروز دوشنبه ۲۴ مردادماه ۱۴۰۱ در بازار آزاد را در جدول زیر مشاهده میکنید که نسبت به روز گذشته دچار نوسان شد.
نوع خودرو | قیمت بازار (تومان) |
وانت آریسان | ۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰ |
سمند LX | ۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰ |
سمند EF۷ | ۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰ |
سمند EF۷ دوگانه سوز | ۴۳۰,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا (تیپ ۱) | ۴۰۹,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس ساده | ۴۳۷,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس دندهای توربو - ۶ دنده | ۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس اتوماتیک توربو | ۵۱۱,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو GLX ۴۰۵ | ۲۹۴,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو GLX ۴۰۵ دوگانه سوز | ۳۱۱,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو SLX ۴۰۵ | ۳۴۲,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس | ۳۱۷,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس دوگانه سوز | ۴۱۶,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ دندهای | ۳۹۷,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک پاناروما | ۶۲۰,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | ۵۸۸,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ پانوراما | ۴۰۹,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ | ۳۰۲,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ صندوقدار | ۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۰۸ | ۱,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۵۰۸ | ۲,۱۵۰,۰۰۰,۰۰۰ |
رانا LX | ۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰ |
دانگ فنگ H۳۰ | ۵۱۰,۰۰۰,۰۰۰ |
رنو تندر E۲ | ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
رنو تندر پلاس دندهای | ۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰ |
رنو تندر پلاس اتوماتیک | ۶۵۰,۰۰۰,۰۰۰ |
هایما اس ۵ توربو (S۵) | ۷۸۸,۰۰۰,۰۰۰ |
هایما اس ۷ توربو (S۷) | ۹۱۵,۰۰۰,۰۰۰ |
پیکاپ دوکابین فوتون بنزینی | ۹۳۵,۰۰۰,۰۰۰ |
پیکاپ دوکابین فوتون دیزل | ۱,۱۴۰,۰۰۰,۰۰۰ |
رنو کپچر | ۱,۱۸۰,۰۰۰,۰۰۰ |
سوزوکی ویتارا اتومات | ۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰ |
سورن پلاس | ۳۴۵,۰۰۰,۰۰۰ |
رانا پلاس | ۳۰۵,۰۰۰,۰۰۰ |
هایما اس ۷ توربو پلاس (S۷) | ۹۷۵,۰۰۰,۰۰۰ |
تارا دندهای | ۴۵۵,۰۰۰,۰۰۰ |
تارا اتوماتیک | ۵۹۰,۰۰۰,۰۰۰ |
رانا پلاس پانوراما | ۳۴۵,۰۰۰,۰۰۰ |
هایما اس ۵ توربو (S۵) ۶ سرعته اتوماتیک | ۸۱۵,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک MC | ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
پراید ۱۱۱ | ۲۰۴,۰۰۰,۰۰۰ |
پراید ۱۳۱ | ۱۸۶,۰۰۰,۰۰۰ |
پراید ۱۳۲ | ۱۸۲,۰۰۰,۰۰۰ |
پراید ۱۵۱ | ۱۷۸,۰۰۰,۰۰۰ |
تیبا | ۲۰۳,۰۰۰,۰۰۰ |
تیبا ۲ | ۲۰۹,۰۰۰,۰۰۰ |
تیبا ۲ پلاس | ۲۱۱,۰۰۰,۰۰۰ |
ساینا دندهای EX | ۲۰۴,۰۰۰,۰۰۰ |
کوییک دندهای | ۲۰۱,۰۰۰,۰۰۰ |
کوییک دندهای R | ۲۰۹,۰۰۰,۰۰۰ |
وانت زامیاد | ۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰ |
وانت زامیاد گازسوز | ۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰ |
وانت زامیاد دیزل | ۴۵۵,۰۰۰,۰۰۰ |
آریو | ۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰ |
چانگان CS۳۵ | ۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰ |
کیا سراتو ۲۰۰۰ | ۱,۲۷۵,۰۰۰,۰۰۰ |
سیتروئن C۳ | ۱,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰ |
سایپا ۱۵۱ پلاس | ۱۸۹,۰۰۰,۰۰۰ |
تیبا صندوق دار پلاس | ۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰ |
ساینا s دندهای | ۲۱۵,۰۰۰,۰۰۰ |
کوییک اتوماتیک پلاس | ۳۱۲,۰۰۰,۰۰۰ |
شاهین G | ۳۶۵,۰۰۰,۰۰۰ |
وانت پادرا پلاس | ۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰ |
کوییک دندهای S | ۲۲۶,۰۰۰,۰۰۰ |
در ۸۰ روز اخیر قیمت ها در بازار خودرو تقریبا از ثبات نسبی برخوردار است و از خرداد تا الان افزایش قیمتی نداشته ایم. حتی نوسانات قیمت ارز هم در این مدت تاثیر زیادی در افزایش یا کاهش قیمت در بازار خودرو نداشت. قیمت برخی خودروها به دلیل عرضه بیشتر کم شده است.
بازار خودروی کشور در رکود قرار دارد. بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو حاکی از ریزش گسترده قیمت خودروهای پژو، تیبا، ساینا، سمند و کوییک در چند هفته اخیر است که نشان می دهد بازار همچنان روند رکود را در پیش گرفته است.
کارشناسان صنعت خودرو معتقدند امیدواری بازار به نتیجه مثبت مذاکرات وین، دلیل کاهش جزئی قیمتهاست و به نظر می رسد این رکود ادامه داشته باشد تا نتیجه قطعی از مذاکرات مشخص شود. از طرفی ابهامات واردات خودرو و بلاتکلیفی ها در این خصوص همچنین مخالفت بانک مرکزی با وارادات خودرو هم در رکود قیمت ها بی ثاثیر نبوده است.
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران هم با صحه گذاشتن بر رکود در بازار خودرو در گفت و گو با همشهری آنلاین می گوید: در ۸۰ روز اخیر قیمت ها در بازار خودرو تقریبا از ثبات نسبی برخوردار است و از خرداد تا الان افزایش قیمتی نداشته ایم. حتی افزایش قیمت ارز هم در این مدت تاثیری در افزایش قیمت در بازار خودرو نداشت. قیمت برخی خودروها به دلیل عرضه بیشتر کاهش یافته است برای مثال پژو ۲۰۷ اتوماتیک پاناروما ۱۴۰۱ نسبت به یک ماه پیش حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته است.
موتمنی ادامه می دهد: خودروهای پرفروشی مانند پژو پارس، سمند، ۲۰۶ تیپ دو که محصولات ایران خودرو هستند نیز در دو ماه اخیر تغییر قیمت محسوسی نداشته اند. اگر عرضه این خودروها زیاد بود قطعا مانند پژو ۲۰۷ اتوماتیک پاناروما ۱۴۰۱ ریزش قیمت زیادی را تجربه می کردند.
فعالان بازار می گویند این بلاتکلیفی است که سایه سنگین خود را بر بازار خودروی کشور انداخته است و آن را همچنان در انتظار وقوع وقایعی که بتواند این بازار را کمی سر و سامان ببخشد نگه داشته است. حتی قرار گرفتن در تابستان هم که هر ساله به عنوان موتور محرک بازار خودرو عمل می کرد نیز نتوانسته این بازار را از خواب عمیق بیدار کند.
موتمنی علت اصلی رکود و گرانی را محدودیت عرضه در بازار خودرو عنوان می کند و می گوید: البته سایپا امسال با عرضه بیشتر محصولات خود موجب شد قیمت خودروهایی مانند کوییک و شاهین کاهش قیمت را در بازار تجربه کنند.
در دو ماه اخیر محصولات سایپا کاهش قیمت بیشتری به نسبت محصولات ایران خودرو در بازار داشته اند. انجام تعهدات شرکت سایپا در قبال خریداران و عرضه خودرو به بازار دلیل اصلی افت قیمت محصولات این کارخانه بوده است.
وی دلیل کاهش قیمت را حذف فرآیند قرعه کشی این خودروسازان نمی داند و عنوان می کند: اگر عرضه در بازار زیاد باشد و فاکتور فروش یک مدل خاص بیشتر شود قیمت آن خودرو در بازار شکسته می شود. به عنوان مثال روز اول عرضه ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما ۶۰۰ میلیون تومان فروش رفت حتی تا نیمه دوم تیرماه هم روی ۵۷۰ میلیون تومان ایستاد اما امروز قیمت آن به زیر ۵۰۸ میلیون تومان ریزش کرده و با این قیمت خرید و فروش می شود. علت کاهش به این دلیل است که در مقطعی فاکتور فروش این محصول زیاد شد و اکنون چون تقاضا برای خرید کم است قیمت آن ریزش کرده است.
پژو پانوراما ۲۰۷ اتومات ۱۴۰۱ با موتور جدید و بدون سقف شیشه ای است که در بازار به دلیل فاکتور زیاد کاهش قیمت زیادی داشته و هم اکنون ۵۰۸ میلیون تومان قیمت گذاری می شود این در حالی که پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما ۱۴۰۰ با سقف شیشه ای و موتور فابریک به دلیل محدودیت عرضه در بازار روی قیمت ۶۱۷ میلیون تومان ایستاده است.
با توجه به اینکه روند کاهشی یا افزایشی قیمت دلار همیشه روی بازارها تاثیرگذار بوده اما با بررسی روند چند ماهه اخیر مشاهده می کنیم که بازار خودرو خیلی تحت تاثیر روند قیمتی دلار نبوده است. به عنوان مثال در نیمه خرداد افت قیمت در حالی بر بازار خودرو سایه انداخت که نرخ دلار در همان زمان روند افزایشی یا به عبارتی جهشی به خود گرفته بود، با این حال خودرو در بازار بی توجه به این عامل اثرگذار در بازار قیمت گذاری شد.
در هفتههای اخیر نیز، بازار خودرو با نوسانات بسیار جزئی همراه بوده، به طوری که حتی افزایش و کاهش نرخ ارز، تأثیر چندانی روی قیمتها نداشته است. موضوعی که موتمنی نیز بر آن تاکید می کند و می گوید: در این مدت قیمت ارز روی بازار خودرو تاثیر قابل توجهی نگذاشته است و بیشتر محدودیت عرضه است که موجب شده تا قیمت برخی محصولات همچنان روند کاهشی نداشته باشد.
به اعتقاد کارشناسان صنعت خودرو عرضه خودرو در بورس کالا می تواند اثرات عمیقی در کشف عادلانه قیمت، کاهش واسطه گری، افزایش شفافیت در بازار، ضابطه مند شدن و در نهایت خرسندی مصرف کننده نهایی از خرید در زمان مورد نیاز و بدون واسطه ایفا کند.
با تمام آثار مثبتی که شاید عرضه خودرو در بورس به دنبال خواهد داشت اما رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران عرضه یکپارچه خودرو در سامانه خودرو و عرضه خودرو در بورس را راهکار موثری برای متعادل کردن قیمت در بازار نمی داند و می گوید: با بردن خودرو در بورس به اضافه شدن دلال ها در بازار کمک می کنیم. مشکل ما عرضه خودرو است؛ اگر عرضه به اندازه کافی باشد نیازی نیست خودرو را به بورس ببریم. اگر شما به عنوان مشتری بدانید که خودرو پس از ۲۰ روز بعد از ثبت نام به شما تحویل داده خواهد شد به راحتی اقدام به ثبت نام می کنید. سوال این است خودرو در بورس با چه قیمتی به فروش خواهد رسید؟ به قیمت بازار؛ خب در اصل ماجرا چه فرقی می کند؟ فقط جای دلال ها عوض می شود. لذا مشکل اساسی این است که عرضه جوابگوی تقاضا نیست. اگر مشکل عرضه برطرف شود بحث هایی مانند قرعه کشی و رفتن به بورس منتفی خواهد شد.
ثبات نسبی بازار در ۸۰ روز اخیر موجب شده بیشتر مصرف کنندگان واقعی خریدار خودرو باشند. چونکه تقاضا برای خودرو کم است میبینیم که حتی با محدودیت عرضه ای هم که هست قیمت ها افزایش پیدا نکرده است.
موتمنی می گوید: دلال ها و واسطه گران معمولا به دنبال کالایی می روند که عرضه شان محدود است و می دانند که شرکت آن کالای خاص را عرضه نمی کند لذا کاملا بر این امر آگاهی دارند که در صورت خرید آن خودروی خاص ضرر نمی کنند لذا روی آن کالا سرمایه گذاری می کنند. او کالایی که شرکت خودروساز به صورت یومیه فاکتور می کند، نمی خرد چون می داند که قیمت آن در بازار ریزش خواهد کرد.
وی ادامه می دهد: هم اکنون۲۰۶ تیپ دو که صد درصد با قیمت مصوب اختلاف دارد در کل تهران کمتر فاکتور می شود. اگر از این خودرو فقط چند روز ۵۰۰ تا ۶۰۰ مورد فاکتور شود قیمت حداقل روی کانال ۲۲۰ تا ۲۳۰ میلیون تومان می آید. اما اکنون قیمتش به علت کم فاکتور شدن ۳۰۲ میلیون تومان است.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران می افزاید: اگر شما کل تهران را بگردید ۵ تا ۶ عدد ۲۰۶ تیپ ۲ برای فروش بیشتر نیست. امروز که قیمت ۲۰۶ تیپ دو ۳۰۲ تومان است ۱۵۲ تومان با قیمت کارخانه فاصله دارد اما اگر عرضه زیاد شود قطعا قیمت ها شکسته می شود و فاصله قیمتی کاهش می یابد.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
علی میرزابیگی، در گفت و گو با «روزنامه جامجم»:
«جامجم» روشهای مواجهه با کودکان در فضای مجازی و ضرورت سواد رسانهای بزرگترها را بررسی کرده است
درگفتوگو با دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور بررسی شد