کد خبر: ۱۳۷۶۳۰۴
نویسنده مهوش وقاری - بازیگر تلویزیون و سینما
مهم‌ترین مسأله در بحث تولیدات سریالی در تلویزیون، توجه به روند آماده شدن فیلمنامه برای تولید یک سریال خوب و استاندارد تلویزیونی است. موقعی که گروه تولید با فیلمنامه کامل کار را شروع کند، هم بازیگر می‌تواند درباره کلیت نقشش برنامه‌ریزی کند و هم گروه سازنده می‌توانند کار‌های لازم را با‌حوصله و دقت انجام بدهند.

در این صورت بازیگر هم می‌داند ابتدا و انت‌ها‌ی نقشش کجاست و با یک برنامه ریزی ذهنی نقش را جلو می‌برد؛ بنابراین وقتی فیلمنامه کامل باشد حفظ راکورد بازی هم برای بازیگران راحت‌تر صورت می‌گیرد و تکلیف روشن است. به عنوان بازیگر در مورد سریال‌هایی که فیلمنامه‌های آماده را برای مطالعه در اختیار ما می‌گذارند بهتر می‌توان بر کلیات نقش و چند و، چون کاراکتر تمرکز کرد و شرایط بهتر شدن نقش حین اجرا را فراهم کرد، چون با فیلمنامه کامل است که سریال به ضرباهنگ بهتری حین تولید خواهد رسید و هرچقدر کمال فیلمنامه بیشتر باشد حین اجرا از منظر کیفی، کار قدرتمندتر خواهد شد.

ولی اگر فیلمنامه کامل نباشد یا با پنج قسمت ابتدایی بخواهند کار را کلید بزنند و سپس به‌تدریج فیلمنامه را کامل کنند عمدتا نمی‌توان انتظار آن بازدهی لازم را داشت، چون بازیگر از کلیت کاراکتر و سرنوشت داستان اطلاع ندارد و مدام باید با قدرت تخیل خود کار را پیش ببرد که این هم می‌تواند ضربه بزند به کار.

البته این اتفاق فقط در تلویزیون رخ نمی‌دهد و ما در دیگر مدیوم‌ها هم شاهد چنین اتفاقاتی هستیم. در حالی که آماده نبودن فیلمنامه مسلما آسیب زیادی به کار می‌زند و حتی تمرکز سازندگان اثر مربوط و بازیگران هم کمتر خواهد شد.

سریال تلویزیونی باید قبل از پیش تولید، به فیلمنامه کامل برسد؛ یعنی فیلمنامه‌ای که تمام حفره‌های داستانی آن شناسایی و پر شده باشد و سیر داستانی نیز کاملا مشخص و مدون باشد تا بازیگر بتواند به کاراکتر جان‌بخشی کامل دهد. در هر صورت حتی نویسنده هم می‌تواند شخصیت پردازی منسجم تری داشته باشد و کار با قوام بهتری صورت می‌گیرد. دور شدن از شتاب در تولیدات تلویزیونی، دیگر عاملی است که می‌تواند زمینه‌ساز تولید یک سریال خوب و ماندنی باشد. در اغلب سریال‌های ماندگار کارگردان با فیلمنامه کامل، کار را کلید می‌زند و برای همین طبق برنامه‌ریزی و بدون تعجیل، کار را پیش می‌برد و همین امر کمک می‌کند به بالا رفتن جاذبه‌های درام.

موقعی که کار با هدفمندی و برنامه‌ریزی دقیق انجام شد کل گروه بدون استرس و شتاب کارشان را به درستی انجام می‌دهند و فرصت جبران خطا‌ها خیلی بیشتر فراهم می‌شود و اگر هم حین تولید نکته‌ای به ذهن بازیگر برسد، وقت کافی برای روتوش نقش وجود دارد.

توصیه‌ام به تمامی سریال‌سازان این است که تا می‌توانند روی فیلمنامه کار کنند و وقتی فیلمنامه، قوام کامل یافت به سمت انتخاب بازیگران بروند و در دورخوانی‌های قبل از فیلمبرداری تا می‌توانند روی ریزه‌کاری‌های درام کار کنند تا سریال به بازدهی مناسب برسد. در این صورت شاهد سریال‌های با کیفیت‌تر خواهیم بود.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها