در نگارخانه نیاوران تهران برگزار می گردد؛

«رستاخیز»نقاش بوشهری

در حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر انجام شد؛

رونمایی از مجموعه دو بیتی «تا فراسوها»

آئین رونمایی و نقد و بررسی کتاب «تا فراسوها» با حضور یوسف احمدی، مولف کتاب و منتقدان این اثر« رضا معتمد، مجید عابدی و غلامرضا ابراهیمی » و جمعی از شاعران استان در سالن اجتماعات حوزه هنری استان بوشهر برگزار گردید
کد خبر: ۱۳۷۵۴۹۲

به گزارش جام جم آنلاین بوشهر و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر، آئین رونمایی و نقد و بررسی کتاب «تا فراسوها» با حضور یوسف احمدی، مولف کتاب و منتقدان این اثر« رضا معتمد، مجید عابدی و غلامرضا ابراهیمی » و جمعی از شاعران استان در سالن اجتماعات حوزه هنری استان بوشهر برگزار گردید.

در این آیین، یوسف احمدی شاعر کتاب «تا فراسوها» با اشاره به مجموعه نخست ایشان گفت: این کتاب در حوزه شعر کلاسیک، با مضمون عاشقانه و اجتماعی است که شامل ۱۸ غزل و ۱۷ دوبیتی از اشعار دهه ۹۰ ایشان می‌باشد.
وی اضافه کرد: برخی از این اشعار، برگزیده جشنواره های ادبی استان بوده‌ یا سابقه چاپ در مجلات معتبر ادبی کشور داشته و در شب‌شعرها و نشست‌ها ارائه‌ شده است.
احمدی در پایان ضمن قدردانی از حوزه هنری انقلاب اسلامی و سخنران مراسم یادآور شد: امیدوارم در آینده نزدیک مجموعه‌ی تازه‌تر و جامع‌تری را به دوستداران شعر و ادب فارسی تقدیم کنم.

رضا معتمد شاعر و پژوهشگر در این دیدار با اشاره به کتاب «تا فراسوها» و شعرهای یوسف احمدی عنوان کرد:
شاعر در این مجموعه تلاش کرده زبان ساده و صمیمی داشته باشد و به زبان امروز سخن بگوید.
وی افزود: در غزل یوسف احمدی بعضاً از «ردیف‌های اسمی» استفاده‌ شده و این مهم، کار را درجاهایی برای شاعر دشوار کرده است.
منتقد و روزنامه نگار هم استانی افزود: بسیاری از تصویرسازی‌ها در این کتاب عینی و ملموس بوده و شاعر تلاش دارد با زبان نو و صمیمی شعر بسرایید که نشان دهنده آشنایی وی با زبان غزل امروز است.

غلامرضا ابراهیمی با اشاره به حرکت رو به جلو شاعر در این مجموعه گفت: با نگاهی کلی به مجموعه« تا فراسوها » در می یابیم که اغلب غزل‌ها از فرم و ساختار و ظرفیت‌های تازه زبانی برخوردار است که نشان می‌دهد به تعبیر میشل فوکو : « با سرانگشتی که فکر می‌کند ، نوشته شده است.»

وی افزود: شعر احمدی ، شعر مجاورت اشیا و عناصر پیرامون انسان امروز است؛ که در عینی‌ترین حالت خود، همواره رنگی از شهود و آنات شاعرانه را بر پیشانی دارد.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: در شعر احمدی ، مفاهیم به سرعت از ذهن به «زبان ،که خانه هستی است» می‌نشیند و گل می‌کند و خواننده را درگیر لایه‌های اندیشگانی، دلالت های تصویری و نوعی چرخش آزاد در زبان می‌کند.

مجید عابدی با اشاره به مولفه های غزل امروز گفت: در شعر معاصر حرکت از ذهنیت به سمت عینیت‌گرایی اتفاق افتاده و شعر یوسف احمدی هم در مسیر تازه خود از این امر مستثنی نیست.

شاعر و مدرس دانشگاه افزود: احمدی عمده‌ی شاخص‌های شعر امروز مثل «روایت» در شعر را در برخی غزل‌ها رعایت کرده و شکستگی‌های زبانی را در شعر ایشان کمتر می‌بینیم.

عابدی با اشاره به دوبیتی ‌های مجموعه« تا فراسو» عنوان کرد: احمدی کارهایی قابل اعتنا و درخشانی را در حوزه دوبیتی امروز داشته ؛ اما کمتر از ظرافت، لطافت و وسواس در انتخاب دوبیتی ‌های این کتاب و معرفی «خود ادبی» در این قالب دلنشین جنوبی بهره گرفته است.
عابدی در پایان با امید به آینده این شاعر جوان هم استانی اضافه کرد:
غزل‌های « مسافر، پاییز، خداحافظی و نقاشی چشمان تو » از نمونه‌های زیبا ، درخشان و اثرگذار این مجموعه است که با بهره‌گیری از فرم درونی، ساختار محکم روایی و ظرفیت های تازه اوزان عروضی نور و رنگ و صدای خاصی به این مجموعه بخشیده است.

در این آیین ادبی شاعران هم استانی « اسکندر احمدنیا، محمدرضا احمدی فر، مختار عباسی، عبدالحسین فخرایی، عقیل نجار، بهراد باغبانی نیک، سبحان زنگی، سید محمدعلی حسینی، محمد ابراهیمی، سمیه تمیمی، حمید ظریف خواه و فریبا آذری » به شعرخوانی پرداختند.

گفتنی است در این نشست منتقدان ادبی، به خوانش برخی از شعرهای کتاب «تا فراسوها» پرداختند.

شهریور و پایان تابستان داغی که ...
باز از تو می‌گیرند عابرها سراغی که ...
سیب و انار و میوه‌های زرد و سرخت را
یک روز می‌چینم خودم از کوچه‌باغی که ...
کم‌کم می‌آیی با نگاه زرد و نارنجت
تا کوچه‌ها خلوت نماند با چراغی که ...
خش‌خش! صدای پای تو آهسته می‌آید
گم می‌شود در ازدحام کوچه زاغی که ...
با بادها می‌آیی و بوی تو می‌پیچید
در زیر پای عابران بی‌دماغی که ...

پاییز فصل روزهای زرد و نارنجی!
با خود ببر ما را دوباره سمت باغی که ...
_______

یوسف احمدی متولد ۱۳۵۵ ، شهر کاکی از توابع شهرستان دشتی ، فرهنگی و دبیر زبان انگلیسی است.
وی پیش از این برگزیده «جشنواره استانی شعر خلیج‌فارس» و « جشنواره استانی تکریم سالمندان» بوده و اشعارش در نشریات معتبر ملی و استانی به چاپ رسیده است.مجموعه دو بیتی «تا فراسوها»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها