مغایرت آیین نامه رتبه بندی معلمان با قوانین مجلس | اجرای رتبه بندی  معلمان اواخر مرداد
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با جام جم  آنلاین از رتبه‌بندی معلمان می‌گوید

مغایرت آیین نامه رتبه بندی معلمان با قوانین مجلس | اجرای رتبه بندی  معلمان اواخر مرداد

رتبه بندی معلمان | سرانجام رتبه بندی معلمان

آخرین خبر از رتبه بندی معلمان

وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که بخشنامه شرط دو سال خدمت جهت برخوردار شدن از رتبه بندی برای بازنشسته‌ها لغو شده است.
کد خبر: ۱۳۷۵۳۹۶

با اجرای طرح رتبه‌ بندی معلمان، رتبه‌ های حرفه‌ای برای معلمان در نظر گرفته می‌شود. ایرادات طرح رتبه بندی معلمان رفع شد. افزایش حقوق رتبه ‌بندی معلمان متناسب با تورم است. لایحه رتبه بندی معلمان به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد و براساس آن هشت گروه از جمله نیروهای اداری، نیروهای فاقد کد شناسه استخدام مورد تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور، کارکنان مأمور یا انتقالی به سایر دستگاه‌های اجرایی، کارکنان مأمور به مدارس غیردولتی، نیروهای مازاد یا در اختیار مدرسه، کلیه افرادی که از بیش از یک صندوق حقوق دریافت می‌کنند، افرادی که در مرخصی بدون حقوق به سر می‌برند، افراد انتقالی به دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی و افراد مأمور به تحصیل شامل قانون رتبه بندی معلمان نمی‌شوند.

به گزارش جام جم آنلاین، با اعلام وزارت آموزش و پرورش، بخشنامه شرط دو سال خدمت جهت برخوردار شدن از رتبه بندی برای بازنشسته ها لغو شد.

پیش از این طی برداشتی از تبصره ۵ ماده ۴ آیین نامه ۱۲ تیر ماه ابلاغی دولت شرط دو سال خدمت برای کسانی که بازنشستگی آنها در اختیار وزارت آموزش و پرورش بود توسط برخی ادارات استنباط شده بود.

طبق متن قانون تمام بازنشسته های بعد از ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ مشمول رتبه بندی خواهند شد‌.

اجرای رتبه‌ بندی معلمان از امروز

به گفته وزیر آموزش و پرورش بخشی از طرح رتبه بندی معلمان از امروز اجرایی خواهد شد!

طرح رتبه ‌بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید. لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان پس از ۲ ماه بررسی اواخر آبان ماه سال گذشته در آخرین نشست تخصصی کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک دفتر هیات دولت به تصویب رسید.

لایحه رتبه ‌بندی معلمان به منظور ایجاد ساز و کارهای لازم برای ارتقای شایستگی‌های حرفه ای، منزلت و مرجعیت علمی و اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه در راستای ارتقای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی آنان تهیه شد.

با طرح رتبه‌ بندی معلمان، رتبه‌ های حرفه‌ای برای طبقه بندی معلمان در نظر گرفته می‌شود و بر اساس هر رتبه، ضرایبی در امتیازات شغل و شاغل و در نتیجه حقوق و مزایا برای آنان لحاظ می‌شود. طرح رتبه‌بندی معلمان اجرا خواهد شد و حقوق معلمان باتوجه به آن تغییر خواهد کرد.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، خبر داد: در نشست امروز ۳ سوال مطرح شد که عمدتاً در خصوص رفع مشکلات آموزش و پرورش بود. نمایندگان واسط بین مردم و حاکمیت هستند که از همین طریق سوالات مردم را به دولت به عنوان دستگاه مجری منتقل می‌کنند و در نشست امروز مشکلات اصلی حوزه آموزش و پرورش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بخشی از پاسخ ما به نمایندگان سوال کننده ناظر به اقداماتی بود که تاکنون انجام شده و بخشی دیگر در خصوص مواردی بود که ناظر به آینده است.

بررسی ایرادات آئین نامه رتبه بندی معلمان در جلسه روز یکشنبه هیأت دولت

وی درباره آخرین وضعیت اجرای قانون رتبه بندی، گفت: آئین نامه قانون رتبه بندی در جلسه روز یکشنبه هیأت دولت نهایی و ایرادات هیأت تطبیق مصوبات طی دو جلسه مطرح و این ایرادات برطرف شد.

عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: در واقع از فردا سامانه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان راه اندازی خواهد شد و برای اجرای این قانون میزکاری تشکیل خواهد شد تا ضمن راه اندازی هیأت‌های ممیزه، اجرای رتبه بندی براساس آئین نامه تصویب شده برای همکاران فرهنگی کلید بخورد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا برای مشمول شدن معلمانی که ۳۰ سال خدمت کرده‌اند و به آنها گفته شده باید ۲ سال دیگر در آموزش و پرورش بمانند تا مشمول رتبه بندی شوند، چاره اندیشی شده یا خیر، گفت: این موضوع مورد ایراد کمیسیون تطبیق مصوبات نیز واقع و پس از بررسی در دولت برطرف شد لذا نگرانی از این جهت برای همکاران فرهنگی وجود ندارد.

رفع ۱۰ ایراد رتبه بندی معلمان در هیأت دولت

وزیر آموزش و پرورش در خصوص رفع ۱۵ ایراد آئین نامه قانون رتبه بندی معلمان در دولت گفت: طی جلساتی که در دولت برگزار شد، ۱۰ ایراد آئین نامه رتبه بندی معلمان پس از تصویب در هیأت دولت به هیأت تطبیق مصوبات اعلام شد. بر همین اساس اجرای قانون رتبه بندی معلمان از فردا آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای اجرای قانون رتبه بندی ابتدا لازم است هیأت‌های ممیزه ارزیابی و تشکیل و سپس مطابق آئین نامه اجرایی کانون‌های ارزیابی نظرات خود را عنوان کنند. به طور طبیعی رتبه‌بندی در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش زمان‌بر خواهد بود ولی تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا نسبت به ارتقای تعلیم و تربیت در کشور دقت لازم را به خرج دهیم.

در مورد اینکه اجرایی شدن این طرح تا چه حدی می‌تواند به وضعیت کنونی سیستم آموزشی کمک کند و اینکه این طرح در ادامه با چه چالش‌هایی روبه‌رو خواهد شد با یکی از کارشناسان حوزه آموزش گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید، امری که به باور دیگر کارشناسان، به سرنوشت افزایش دستمزد بازنشستگان دچار خواهد شد.

محمدرضا نیک‌نژاد، فعال صنفی و کارشناس حوزه آموزش در مورد اینکه اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی معلمان تا چه اندازه می‌تواند وضعیت سیستم آموزشی را بهبود ببخشد، به خبرنگار «آرمان ملی» می‌گوید: «یکی از عواملی که باعث شد اجرایی شدن این طرح به طول بینجامد عدم حضور افرادی بود که نمی‌دانستند سیستم آموزشی با چه مشکلاتی روبه‌رو است و هر بار در رفت آمد به نهادها دستخوش تغییراتی می‌شد. اجرایی شدن این طرح می‌تواند مانند مُسکن عمل کند و با افزایش نسبی دریافتی معلمان برخی از مشکلات را حل کند ولی توجه داشته باشید که افزایش حقوق‌ها باید با توجه به وضعیت اقتصادی کشور باشد تا معلم که به‌نوعی اصلی‌ترین فرد در حلقه آموزشی کشور محسوب می‌شود بتواند با خروج از وضعیت وخیم اقتصادی بیشتر بر روی آموزش تمرکز داشته باشد. این طرح می‌تواند تاثیرات مثبتی هم به‌همراه داشته باشد ولی فراموش نکنید که اگر نتوانند آن را به‌روزرسانی کنند و تغییراتی در آن بدهند مشکلی برطرف نخواهد شد.»

او در همین زمینه ادامه می‌دهد: «ما هنوز از همه مواد این طرح خبر نداریم و تنها کلیاتی از آن به گوش ما خورده است ولی حذف «آزمون» از «شرایط نظام رتبه‌ بندی معلمان» می‌تواند جزو نکات مهم محسوب شود. در واقع در نظر گرفتن آزمون برای رتبه‌بندی نمی‌توانست واکنش خوبی از سوی معلمان به‌همراه داشته باشد. سیستم آموزشی در این طرح بیشتر به معلم و مدیر اجازه می‌دهد در نوع مدیریت کلاس و مدرسه دخالت داشته باشند همچنین به نظر می‌آید در مورد نوع ارزیابی‌هایی که در مدارس انجام می‌شود هم دستخوش تغییراتی بشویم که این موارد می‌توانند در بهبود وضعیت آموزشی تاثیرات مثبتی داشته باشد. توجه داشته باشید که این مصوبه تازه بعد از گذشتن از هفت خوان به مرحله اجرایی رسیده است نباید به همین موضوع دلخوش کنیم بلکه دولت باید با کمک‌گرفتن از کارشناسان آموزش و تشکل‌های معلمی چالش‌های این طرح را برطرف کنند تا روابط بین معلمان و دولت که در سال‌های اخیر با حاشیه‌هایی روبه‌رو بود هم برطرف شود.»

این فعال صنفی معلمان در پایان با اشاره‌ای به مشکلات اقتصادی معلمان می‌گوید: «ما همواره تلاش می‌کنیم با گفت‌وگو مشکلات را مطرح کنیم تا با همکاری مسئولان این چالش‌ها را برای بهبود وضعیت آموزشی برطرف کنیم. افزایش حقوق‌ها در رتبه بندی معلمان باید تا اندازه‌ای باشد که بتواند بسیاری از دغدغه‌های آنها مانند مسکن را برطرف کند. باید به این موضوع اشاره کنیم که آفت سیستم آموزشی ایران 2 شغله بودن معلمان است که عمدتا معلمان مرد برای تامین مخارج زندگی خانواه خود مجبور هستند به سمت مشاغل حاشیه‌ای مانند رانندگی اسنپ و… روی بیاورند که این موضوع قطعا در نحوه آموزش تاثیر‌گذار خواهد بود. شرایط اقتصادی باید به ‌نوعی باشد که یک معلم احساس کند در قشر متوسط جامعه زندگی می‌کند و همه تمرکز خود را بر روی کلاس درس و آموزش دانش‌آموزان بگذارد. اگر این مشکلات همچنان ادامه داشته باشد باید بگوییم طرح رتبه‌بندی معلمان تاثیری در روند بهبود وضعیت آموزشی نخواهد داشت.

طرح رتبه ‌بندی معلمان باید در موعد مقرر اجرایی می‌شد

نشست مشترک رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به همراه استاندار کرمان و اعضای مجمع نمایندگان استان کرمان با وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

محمد رضا پورابراهیمی در این نشست با اشاره به تعیین تکلیف معلمان حق التدریسی اظهار کرد: با توجه به درخواست‌های مکرر معلمان حق التدریسی باید هر چه سریع‌تر این موضوع در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد تا شاهد تعیین تکلیف این قشر زحمتکش باشیم.

وی با اشاره به طرح رتبه بندی معلمان افزود: با توجه به مصوبه مجلس طرح رتبه بندی معلمان باید در موعد مقرر اجرایی می‌شد که تا کنون اجرایی نشده است درخواست ما از وزیر آموزش و پرورش این است که با تسریع زمانی این مصوبه را اجرایی نماید

وی با اشاره به اعتبار مورد نیاز جهت احداث اردوگاه شهید سلیمانی در کرمان بیان کرد: در سفری که وزیر محترم آموزش و پرورش به کرمان داشتند کلنگ احداث این اردوگاه در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار زده شد که در خواست ما از وزیر آموزش و پرورش این است با تأمین اعتبار مورد نیاز این پروژه، شاهد تکمیل این اردوگاه در آینده نزدیک باشیم

پورابراهیمی در ادامه با اشاره به کمبود سرانه آموزشی در کرمان افزود: متأسفانه وضعیت سرانه فضای آموزشی در شهر کرمان اصلاً قابل قبول نمی‌باشد لذا باید عملیات ساخت و ساز مدارس هر چه زودتر در دستور کار قرار بگیرد تا سرانه شهر کرمان به متوسط سرانه کشور و استان برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها