تیمی از محققان دانشگاه کپنهاگ (دانمارک) در بررسی‌های خود دریافتند افزایش دمای ناشی از تغییرات آب‌وهوا و گرمایش‌زمین اثری منفی روی کیفیت و زمان خواب‌مان گذاشته است. نتایج بررسی این محققان نشان می‌دهد دمای بالا و هوای گرم باعث می‌شود ۷۰ یا ۸۰سال دیگر، سالانه حدود ۵۰ تا ۵۸ساعت از زمان خواب خود را از دست بدهیم. درواقع هفته‌ای تقریبا یک ساعت کم‌خواب‌تر شویم.
کد خبر: ۱۳۷۵۳۸۴
نویسنده نادیا زکالوند - گروه دانش و سلامت
همچنین بنا به گفته این محققان، افزایش دما از آغاز قرن۲۱میلادی تاکنون، موجب ازدست‌رفتن ۴۴ساعت خواب شبانه افراد شده است. درحال‌حاضر مردم حداقل ۱۱شب در سال، کمتر از مردم قرن گذشته می‌خوابند. این گروه تحقیقاتی دانمارکی با استفاده از مچ‌بند‌های مجهز به شتاب‌سنج ویژه ردیابی خواب افراد، داده‌های مربوط به خواب افرادی را که از سراسر جهان در این تحقیق شرکت‌داشتند جمع‌آوری کرده است. سپس این داده‌ها را با مقدار زمان خواب و بیداری همان افراد که در گزارش‌های قبلی ارائه داده بودند، مقایسه کرده‌اند. این مجموعه از داده‌ها، شامل هفت‌میلیون گزارشی است که از ۴۷هزار نفر از ۶۸ کشور تمام قاره‌های دنیا، به‌غیراز قطب جنوب، به دست آمده است.

اثر دمای محیط بر کیفیت خواب

محققان دانمارکی با تجزیه و تحلیل این داده‌ها دریافتند شب‌هنگام با بالارفتن بیش از ۱۰ درجه دمای هوای محیط، از کیفیت و مقدار خواب افراد کم می‌شود و وقتی این دما از ۳۰درجه تجاوز کند، افراد به‌طور متوسط ۱۴دقیقه کمتر می‌خوابند. درواقع هرچقدر دمای محیط بالاتر رود، احتمال این‌که فرد خواب شبانه کمتر از هفت ساعت توصیه‌شده را داشته باشد، بیشتر می‌شود. کلتون مینور، مدیر و محقق این پروژه دانشگاه کپنهاگ می‌گوید: «خواب، بخشی از کار‌های روتین شبانه‌روزی ما انسان‌هاست و ما تقریبا یک‌سوم کل زندگی‌مان را در خواب هستیم؛ بنابراین کیفیت و مقدار خواب بسیار مهم است.»

هر شب وقتی آماده خواب می‌شویم، بدن‌مان حرارت خود را به محیط اطراف منتقل می‌کند. با باز کردن رگ‌های خونی، مقدار جریان خون بیشتری را به سمت دست‌ها و پا‌ها می‌فرستد. همچنین هسته مرکزی بدن خنک‌تر می‌شود. برای این‌که این فرآیند درست طی شود، محیط اطراف‌مان باید خنک‌تر از بدن‌مان باشد، درغیراین‌صورت به‌موقع به خواب نمی‌رویم و از مقدار خواب‌مان کاسته می‌شود. درواقع این کاهش خواب، در درجه اول با دیر به‌خواب‌رفتن افراد در هوای گرم و سپس زودتر از خواب بیدارشدن آن‌ها رخ می‌دهد. اختلال خواب پیامد‌های سنگینی برای سلامت انسان دارد.

اثر گرما بر خواب برای همه یکسان نیست

برای اولین‌بار است که محققان شواهدی در مقیاس کره‌زمین جمع‌آوری کرده‌اند که نشان می‌دهد گرمای بیش از دما‌های متوسط، از خواب انسان می‌کاهد. همچنین محققان دریافتند اثر گرما در کم‌خوابی افراد در نقاط جهان یکسان نیست. افرادی که در کشور‌های کم‌درآمد زندگی می‌کنند، افراد کهنسال و البته زنان بیش از دیگران دچار اختلال خواب ناشی از گرما می‌شوند. بدن افراد مسن معمولا توانایی سازگاری با دمای شبانه را ندارد و به همین دلیل دچار کم‌خوابی ناشی از حرارت بالا می‌شود. در ضمن هر یک درجه تغییر دما در افراد مسن، دوبرابر از چیزی که افراد میانسال یا جوان حس می‌کنند درک می‌شود. اکنون محققان امیدوارند بررسی‌های خود را گسترش داده و اطلاعات داوطلبان بیشتری، به‌ویژه از جمعیت‌های آسیب‌پذیرتر مانند افرادی‌که در گرم‌ترین و فقیرترین مناطق دنیا زندگی می‌کنند، به‌دست‌آورند. این محققان می‌گویند: «به‌منظور اتخاذ تصمیمات آگاهانه برای کاهش روند انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و گرمایش جهانی، بهتر است پیامد‌های گرم‌شدن کره زمین را بهتر ارزیابی و درک کنیم.»

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها