روزشمار رویارویی مسکو و اتحادیه اروپا

۱۵۰روز جنگ گازی

اروپایی‌ها امروز بیشتر از هر زمان دیگری خودرا سرزنش می‌کنند که چرا تا این حد به گاز روسیه وابسته شده‌اند؛ روسیه‌ای که طی سال‌های اخیر با روانه کردن خطوط لوله گازی خود، بیش از ۴۰درصد گاز این قاره را تامین می‌کرد و حالا پس از جنگ اوکراین، دست بالا را در سیاست‌های منطقه‌ای و اروپایی‌اش دارد.
اروپایی‌ها امروز بیشتر از هر زمان دیگری خودرا سرزنش می‌کنند که چرا تا این حد به گاز روسیه وابسته شده‌اند؛ روسیه‌ای که طی سال‌های اخیر با روانه کردن خطوط لوله گازی خود، بیش از ۴۰درصد گاز این قاره را تامین می‌کرد و حالا پس از جنگ اوکراین، دست بالا را در سیاست‌های منطقه‌ای و اروپایی‌اش دارد.
کد خبر: ۱۳۷۵۰۸۱

از بهمن۱۴۰۰ که موضوع درگیری نظامی روسیه و اوکراین مطرح بود، بسیاری از تحلیلگران گفتند و نوشتند با توجه به وابستگی بزرگ قاره سبز به مسکو، بعید است اتفاقی در جریان گاز رخ بدهد؛ گذر زمان ثابت کرد این پیش‌بینی تا چه اندازه غلط بود و امروز، گاز تبدیل به اصلی‌ترین ابزار روسیه برای مقابله با اروپا شده است. روز‌شمار این رویارویی، می‌تواند تصویر بهتری از جنگ گازی ارائه دهد.

۳ اسفند ۱۴۰۰
اولاف شولتس، صدراعظم آلمان اعلام کرد پروژه خط لوله گازی نورد‌استریم ۲ را در واکنش به به‌رسمیت شناختن دو منطقه جداشده از سوی مسکو در اوکراین، به حالت تعلیق در‌می‌آورد.

۵ اسفند ۱۴۰۰
روسیه به اوکراین حمله کرد. در نتیجه این حمله، قیمت نفت و گاز به‌دلیل ترس از کاهش احتمالی عرضه انرژی، افزایش یافت. در این روزها، قیمت نفت به بیش از ۱۱۵ دلار در هر بشکه افزایش یافته است.

۱۱ اسفند ۱۴۰۰
اتحادیه اروپا دسترسی هفت بانک روسی را از سیستم سوئیفت قطع کرد تا به روسیه هشدار دهد برای تحریم آماده است. این نخستین واکنش جدی اروپا به درگیری نظامی میان روسیه و اوکراین بود.

۱۷ اسفند ۱۴۰۰
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا واردات نفت و گاز را از روسیه ممنوع کرد. اتحادیه اروپا هم اعلام کرد واردات گاز از روسیه را در سال‌جاری به میزان دو‌سوم کاهش می‌دهد که این قاره را در شوک فرو برد.

۳ فروردین ۱۴۰۱
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در واکنش به مسدود شدن حدود ۳۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی روسیه در خارج از کشور، به مشتریان گازی خود گفت به جای دلار، پول گاز را با روبل روسیه پرداخت کنید.

۷ فروردین ۱۴۰۱
با پذیرفته شدن شرایط پرداخت روبلی پول گاز توسط چند کشور، کمیسیون اروپا به اعضای اتحادیه هشدار داد در صورت پرداخت پول گاز مسکو با روبل تحریم‌ها را نقض می‌کنند و تبعاتش بر‌عهده خودشان است.

۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
گازپروم، عرضه گاز به بلغارستان و لهستان را در اقدامی که اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا آن را «باج‌خواهی» توصیف کرد، قطع کرد. روسیه‌ اما می‌گفت چون روبل ندادند، گاز را قطع کرده است.

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
روسیه جریان صادرات گاز به فنلاند را که از پرداخت روبلی خودداری کرده و با درخواست برای پیوستن به ناتو خشم مسکو را برانگیخته بود، متوقف کرد. هلند و دانمارک نیز به همین سرنوشت دچار شدند.

۲۴ خرداد ۱۴۰۱
گازپروم صادرات گاز به آلمان را از طریق خط لوله نورد‌استریم۱ به‌شدت کاهش داد و باعث افزایش قیمت‌ها شد؛ گازپروم با ادعای بروز یک مشکل فنی، دست به این اقدام زد ولی ژرمن‌ها نمی‌توانستند قبول کنند.

۲ تیر ۱۴۰۱
آلمان به‌عنوان اصلی‌ترین مشتری گاز روسیه، اعلام کرد ذخایر گاز به مرحله هشدار رسیده و سهمیه‌بندی گاز را اعلام کرد. صنایع آلمان با کاهش تولید مواجه شد و تورم به همین دلیل افزایش کم‌سابقه‌ای را تجربه کرد.

۲۰ تیر ۱۴۰۱
گازپروم تعمیرات معمولی ۱۰روزه خط لوله نورد‌استریم۱ خود را آغاز کرد؛ همان خط لوله‌ای که منجر به قطع گاز شده بود ولی به‌دلیل تحریم، توربین اصلی این خط لوله هنوز در کانادا بود و آلمان را در مخمصه بزرگی قرار داد.

۷ مرداد ۱۴۰۱
کرملین، عرضه گاز به لتونی، عضو اتحادیه اروپا و ناتو را به‌دلیل نقض شرایط خرید متوقف کرد. این اتفاق یک روز پس از اعلام لتونی برای عدم پرداخت پول گاز به روبل، رخ داد تا روسیه این‌گونه واکنش نشان بدهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها