ترکیه در سال‌های اخیر حملات زیادی در خاک عراق انجام داده و پایگاه‌های نظامی متعددی در شمال عراق ایجاد کرده است که معمولا دولت عراق با صدور بیانیه و یک محکومیت ساده از کنار این اتفاقات گذشته است اما حمله‌ای که چهارشنبه گذشته از سوی ترکیه به استان دهوک در شمال عراق انجام شد واکنش‌های متفاوتی را به‌دنبال داشت.
کد خبر: ۱۳۷۴۱۶۱
نویسنده حسین یاری - گروه بین‌الملل

در این حمله ۹ نفر کشته و ۲۳ نفر زخمی شدند و به‌دنبال آن شورای امنیت ملی عراق سفیر ترکیه در بغداد را احضار کرد. عراق همچنین شکایتی را علیه ترکیه به شورای امنیت داد. این شرایط باعث شده که به‌گفته یک منبع سیاسی عراقی، ترکیه از مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق بخواهد به بغداد برود و از مقامات عراقی بخواهد شدت موضع خود را درباره حمله به استان دهوک که به کشته و زخمی شدن ده‌ها غیرنظامی منجر شد، کاهش دهند و این سفر شنبه‌شب انجام شد.
​​​​​​​دلیل چنین درخواستی از مقامات اقلیم کردستان، نوع خاص روابطی است که میان مسئولان این منطقه با آنکارا وجود دارد و در گذشته نیز در مقاطعی بحث‌برانگیز شده است. در فروردین امسال بود که ترکیه یک روز بعد از سفر مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان به آنکارا و دیدارش با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، حملات گسترده‌ای را در شمال عراق شروع کرد. 
بسیاری بر این باورند که میان خاندان بارزانی که قدرت را در اقلیم کردستان در دست دارند و تلاش می‌کنند رقبا را به هر قیمتی شده کنار بزنند تا قدرت انحصارا در دست‌شان بماند با دولت ترکیه پیمانی قوی منعقد شده که به موجب آن اقلیم کردستان گاز مورد نیاز ترکیه را طی پیمانی ۵۰ ساله با قیمتی ارزان‌تر از بازارهای جهانی در اختیار ترکیه بگذارد، در مقابل دولت ترکیه از این خاندان در اقلیم کردستان حمایتی همه‌جانبه و قاطع کند. برای همین به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، حمله به شمال اقلیم، اقدامی هماهنگ میان اربیل با آنکاراست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها