محمدعلی صمدی، مدیر گروه حماسه و مقاومت شبکه یک سیما:

نباید اجازه داد جای شهید و جلاد عوض شود

روز یکشنبه، ۲۶تیرماه بود که خبر آمد طی حکمی از سوی مدیر شبکه یک سیما، محمدعلی صمدی، پژوهشگر، نویسنده و تهیه‌کننده برنامه‌های تلویزیونی دفاع مقدس، به عنوان مدیر گروه حماسه و مقاومت این شبکه منصوب شد.
کد خبر: ۱۳۷۳۷۴۶
نویسنده فاطمه عودباشی و نرگس کیانی - گروه رسانه
به گزارش جام جم آنلاین، وی نگارش کتاب‌های دفاع‌مقدسی داس و شمشیر، او یک ملت بود و تکرار یک تنهایی و همچنین نویسندگی و کارگردانی برنامه‌های تلویزیونی نگاتیو، رادیو اروند و نیز فعالیت مطبوعاتی به صورت حرفه‌ای در حوزه دفاع‌مقدس و ... را در کارنامه دارد. ماموریت این گروه، روایت حماسه‌های ملت مقاوم و پیشروی ایران اسلامی از آغاز مبارزات در دوران ستمشاهی تا دفاع در جبهه‌های حق علیه باطل و دفاع از حرم و حرکت‌های جهادی در عرصه‌های گوناگون و بازنمایی جبهه مقاومت امت اسلام و آزادیخواهان سراسر جهان است. اکنون صمدی در این گروه قصد دارد خاطرات شیرینی که تماشاگران سال‌های قبل از آثار مستند و سریال‌های این گروه در ذهن داشتند را نه تنها زنده کند، بلکه آثاری با رویکرد جهاد تبیین و سبک زندگی به منزله نوعی مقاومت تولید کند. با او درباره اولویت‌هایش صحبت کردیم.

محمدعلی صمدی در پاسخ به این سوال که گروه حماسه و مقاومت سال‌های گذشته در شبکه یک فعال بود که حبیب‌ا... والی‌نژاد مدیریت آن را به عهده داشت، اما سال‌هاست غیرفعال شده است، اکنون با ورود شما به این گروه قرار است شاهد چه اتفاقاتی باشیم به جام‌جم می‌گوید: «گروه حماسه و مقاومت مانند دیگر گروه‌های موضوع‌محور شبکه یک سیما علاوه بر ساخت مستند، به ساخت سریال نیز می‌پردازد. چنانچه به عنوان مثال در زمان مدیریت حبیب‌ا... والی‌نژاد شاهد ساخت سریال بزرگ در چشم باد بودیم که نشانی از زحمات بسیار مدیریت وقت این گروه بود؛ بنابراین درصددیم تولیدات ویژه‌ای با حضور فعالان عرصه فرهنگ و هنر در این گروه داشته باشیم.» او در پاسخ به این سؤال که آثار تولیدی توسط این گروه درچه قالب‌های دیگری جز مستند خواهد بود، تصریح می‌کند: «گروه حماسه و مقاومت مدتی به دلیل برخی صلاحدید‌ها یا به‌زعم مدیران وقت سازمان صداوسیما، نبود گزینه مناسب برای مدیریت آن فعال نبوده و اکنون بناست، مجدد فعالیت خود را از سر بگیرد و همان مسیر پیشین را بپیماید و بار دیگر در قالب آثار مستند، فیلم بلند، سریال و برنامه‌های تلویزیونی به حوزه جهاد تبیین به عنوان یکی از دستور کار‌های بسیار مهم برای مقابله با هرگونه انحراف و تحریف در گفتمان و ارزش‌های انقلاب اسلامی که رهبر معظم انقلاب بار‌ها و در مقاطع گوناگون بر آن تأکید کرده‌اند، بپردازد و در کنار آن اشاعه سبک زندگی به منزله نوعی مقاومت میان مردم را سرلوحه کار خود قرار دهد و به این سمت و سو حرکت کند. از سویی دیگر.

در حوزه تاریخ انقلاب و به‌ویژه سال‌های پس از پیروزی انقلاب که هم با دفاع‌مقدس عجین شده و هم اتفاقات عظیم سیاسی رخ داده در این حوزه نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته که اجازه ندهیم جای شهید و جلاد عوض شود.» صمدی با اشاره به حوزه جهاد تبیین و سبک زندگی به منزله نوعی مقاومت به عنوان موضوعاتی که برای ساخت آثار در نظر گرفته شده است، از دیگر موضوعات مد نظر چنین یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: «پرداختن به تمام موضوعات مربوط به حوزه مقاومت در دستور کار ما قرار دارد، البته هنوز اقدام به اولویت‌بندی نکرده‌ایم و پرداختن به هر سوژه‌ای که مربوط به حوزه حماسه و مقاومت باشد، چه در داخل و چه خارج از کشور در دستور کارمان قرار دارد. نکته حائز اهمیت این که ما پرداختن به حوزه مقاومت با محوریت نهضت امام خمینی (ره) چه در داخل و چه خارج از کشور را سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم و با توجه به امکانات موجود، در قالب‌های گوناگون از جمله مستند، فیلم‌های بلند و کوتاه و سریال و برنامه‌های تلویزیونی به این مهم خواهیم پرداخت.»

بازگویی مقاومت به زبان هنر

مدیرگروه حماسه و مقاومت شبکه یک سیما در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «فرهنگ دفاع و مقاومت از مهم‌ترین شاخصه‌های فرهنگی مردم ایران است که به برکت هشت‌سال دفاع‌مقدس و سال‌های متمادی ایستادگی در برابر زورگویی آمریکا و ایادی استکبار به‌وجود آمده است. به تصویر رساندن این مقاومت و ایثار و بازگویی آن به زبان هنر یکی از اتفاقات مهمی است که سال هاست صداوسیمای جمهوری اسلامی در آن تلاش کرده و ان شاءا... در این دوره نیز با طرح‌ها و برنامه‌هایی که آماده کرده‌ایم در این مسیر نورانی حرکت خواهیم کرد.»

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها