رئیس رسانه ملی در دیدار با جمعی از اصحاب قلم:

در دوره تحول، تشنه متن هستیم

بررسی اهداف و دستاورد‌های سفر خارجی رئیس رسانه‌ملی

فصل تازه تعاملات رسانه‌ای ایران و سوریه در خط مقدم

دکتر پیمان جبلی، رئیس رسانه‌ملی به تازگی سفری به سوریه داشته و با مقامات، نخبگان فرهنگی و رسانه‌ای این کشور دیدار داشته است. در این گزارش مروری بر دیدار‌های این سفر داشتیم که در ذیل می‌خوانید.
کد خبر: ۱۳۷۱۶۹۸
به گزارش جام جم آنلاین، رویکرد تحولی در دوره مدیریت جدید رسانه‌ملی به چشم می‌خورد و در راستای آن سند تحول هم طراحی و تدوین شده است؛ سندی که پیشتر درباره‌اش اطلاع‌رسانی کردیم. همین نگاه تازه، چشم‌انداز جدیدی را پیش روی این سازمان و مخاطبانش ترسیم می‌کند که یکی از آن‌ها همکاری و فعالیت‌های مشترک با کشور‌های دوست و همسایه است. همکاری‌هایی که با اجرایی شدن آن‌ها باید منتظر اتفاقات تازه در عرصه‌های گوناگون باشیم.

همان‌طور که اشاره شد پیمان جبلی به‌تازگی در سوریه با مقامات رسانه‌ای و فرهنگی این کشور دیدار داشت. در این دیدار‌ها او بر همکاری و همیاری ایران و سوریه در خط‌مقدم نبرد تاکید کرد و جنگ امروز را جنگ روایت‌ها و رسانه‌ها دانست. احتمالا درباره جنگ نرم که بستر اصلی آن فضای غبارآلود رسانه‌ای جهان به‌ویژه کشور‌های معاند است، شنیده‌اید. حضور در این میدان نبرد و پیروزی در آن با چشمانی بیدار و مدیریت رسانه‌ای سریع، صریح و هشیار ممکن است. در همین خصوص همکاری هوشمندانه با رسانه‌های همسو، به‌ویژه رسانه‌های کشور‌های دوست و همسایه یکی از بازو‌های کمکی است که می‌توان از آن بهره برد. کشور‌هایی که از نظر سیاسی، فرهنگی و دینی نزدیکی‌هایی با ما دارند. این همکاری‌ها دست کم در برخی حوزه‌ها تثبیت، افزایش و تقویت برد رسانه‌ای کشورمان را در پی دارند.

صداوتصویر واقعیت

جبلی در طول نخستین سفر خارجی‌اش به عنوان رئیس رسانه‌ملی که به مقصد دمشق انجام شد، نشستی با نخبگان جامعه فرهنگی سوریه هم داشت که نویدبخش تزریق نگاه تازه به سیاست‌های سازمان و همچنین تقویت پایگاه رسانه‌ای کشور در دیگر جوامع است. سفر پیمان جبلی به سوریه در حالی انجام شد که پس از سفر تاریخی اخیر بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور به ایران، فصل جدیدی در مناسبات و همکاری‌های تهران و دمشق آغاز شده است.

آنچه درباره تاثیر بین‌المللی رسانه‌ملی بیان شد در صحبت‌های عرنوس، نخست‌وزیر سوریه در دیدار با رئیس صداوسیما هم آمده است. نخست‌وزیر سوریه در دیدار با رئیس رسانه‌ملی در دمشق از حمایت‌ها و رویکرد خبری رسانه‌ملی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های جنگ تروریستی در این کشور قدردانی کرد. عرنوس گفت: شبکه‌های رسانه جمهوری اسلامی ایران در انعکاس واقعیت‌ها برای افکار عمومی جهان موثر بوده و از این نظر جای تشکر فراوان دارد. این حمایت‌ها و همکاری‌ها صرفا جنبه محتوایی ندارد و عرنوس همچنین از حمایت رسانه‌ملی از سازمان رادیو و تلویزیون سوریه در پخش فنی قدردانی کرد.

تحقق منویات مشترک

تاثیرات و دستاورد‌های این همکاری‌ها که قرار است فصل تازه‌ای برایشان گشوده شود، صرفا به حوزه‌ها فرهنگی و اجتماعی محدود نیست و بدیهی است در فضای سیاسی هم تاثیرگذار بوده و خواهد بود.
این را می‌توان از بخش دیگری از توضیحات رئیس رسانه‌ملی هم دریافت کرد که با اشاره به این‌که امروز محور مقاومت منسجم‌تر از گذشته است، تصریح کرد: هماهنگی‌ها و همکاری‌های دو کشور به‌ویژه در حوزه رسانه، زمینه‌ساز پیروزی رزمندگان مقاومت در میدان نبرد شده است. جنگ روایت‌ها شدت گرفته است. دشمن درصدد فتنه‌افکنی و تغییر حقایق و وقایع به نفع خود است. در سایه همکاری‌ها بین رسانه‌های دو کشور از خلال تولید محتوا و تولید مشترک در زمینه فیلم و سریال می‌توان در برابر دروغ‌پردازی دشمن ایستاد. این‌گونه همکاری‌ها، ملت‌های دو کشور را به یکدیگر نزدیک‌تر می‌کند و زمینه‌ساز تحقق منویات دولت‌های دو کشور در ارتقای روابط به بالاترین سطوح است.

موضعگیری‌های سیاسی ایران در برابر رخداد‌های جهانی و منطقه‌ای در اظهارنظر‌های جبلی به عنوان سکاندار اصلی‌ترین رسانه کشور، در بخش دیگری از صحبت‌هایش نیز نمایان است. او حملات مکرر رژیم‌صهیونیستی به خاک سوریه را به‌شدت محکوم کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در برابر این عربده‌کشی دشمن صهیونیستی در کنار سوریه ایستاده است.

به نظر می‌رسد موضعگیری‌های رسانه‌ملی مقابل چنین وقایعی که پیش از این شاهدش بودیم، پس از این قرار است با پررنگ‌تر شدن همکاری و تعامل رسانه‌ای با دمشق، قوت بیشتری هم بگیرد و شاید کار‌های رسانه‌ای جدی‌تری مضاف بر بازتاب در بخش‌های خبری و مستند در این خصوص انجام شود. در ادامه این مسیر، رئیس رسانه‌ملی در بخشی از این دیدار‌ها مطرح کرد: در میدان نبرد، رزمندگان مقاومت حماسه آفریدند و پیروزی به نفع کشور‌های محور مقاومت رقم خورد، حالا جنگ رسانه و روایت‌ها به‌شدت ادامه دارد. در جنگ کنونی هم ایران و سوریه کنار یکدیگر در خط مقدم ایستاده‌اند.

حمایت‌های رسانه‌ای

سیمای رسانه‌ملی در این سال‌ها فیلم‌ها و سریال‌هایی سوری را راهی آنتن کرده است که برخی از آن‌ها همچنان در ذهن مخاطبان باقی است. همچنان برخی بازیگران سوریه‌ای در آثار وطنی حضور داشتند. شاید یکی از دستاورد‌های نخستین سفر خارجی رئیس صداوسیما، همکاری در زمینه سریال‌سازی باشد. آثاری که هماهنگ با فضا و وقایع روز دو کشور ساخته شوند.

رئیس رسانه‌ملی در دیدار با وزیر اطلاع‌رسانی سوریه، ثبت جلوه‌های مقاومت را در جنگ جهانی نیابتی گروه‌های تروریستی در سوریه خواستار شد و همچنین بر ضرورت تولید آثار فاخر تلویزیونی اعم از سریال، مستند یا فیلم برای ثبت حماسه‌های رزمندگان مقاومت در دهه اخیر در جنگ سوریه تاکید کرد.

محور‌های دیدار با رئیس سازمان رادیو و تلویزیون سوریه
گسترش همکاری‌ها میان رسانه‌ملی کشورمان و رسانه‌های سوریه
همکاری در زمینه تولید محتوا و همچنین در حوزه فنی
ارتقای تاسیسات زیرساختی بخش فنی رادیو و تلویزیون سوریه
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها