اگر مایلید درباره قالب بتن اطلاعاتی به دست آورید و ببینید که به‌طورکل چرا در حال حاضر از این قالب استفاده می‌شود؛ باید به این موضوع فکر کنید که در سال‌های اخیر تا چه اندازه ساخت سازه‌های مختلف افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۳۷۱۶۰۹

همان‌طور که در شهر و اطراف خود می‌بینید؛ مجتمع‌های مسکونی و تجاری و اداری بزرگی ساخته شده‌اند که یکی از مصالح اصلی آن‌ها بتن است که برای ساخت این بتن‌ها نیاز به استفاده از قالب فلزی بتن وجود دارد. البته برای ساخت سازه‌های بتنی از سه نوع قالب فلزی، چوبی و قالب آجری استفاده می‌شود که هر یک کاربردها و همچنین مزیت‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارند. ما در این مطلب ضمن معرفی قالب بتن و کارآیی آن به قابلیت‌های قالب فلزی بتن، پرداخته و به شما خواهیم گفت که مهندسان و طراحان یک سازه بر چه اساسی استفاده از هر یک از قالب‌ها را تشخیص می‌دهند.

چرا از قالب بتن استفاده میکنیم؟

قالب بتن چیست؟

پیش از پاسخ دادن به پرسش مطرح شده، باید به این موضوع اشاره کرد که بتن چیست و چه نیازی است که برای بتن ریزی حتما از قالب بتن در انواع مختلف آن استفاده شود!؟ همان‌طور که می‌دانید با توسعه صنعت ساخت‌وساز، در تمامی کشورها برای ساخت بسیاری از سازه‌ها به دلیل آن‌که لازم است از استحکام بالایی برخوردار باشد؛ از بتن استفاده می‌شود. بتن نیز از مخلوط آب، سیمان، شن و ماسه و سایر افزودنی‌های شیمیایی به‌دست می‌آید که آب موجود در آن کمک می‌کند بتن در ابتدا شکل روانی داشته باشد و هنگامی که داخل قالب بتن ریخته می‌شود؛ شکل قالب مورد نظر را پیدا کرده و پس از گذشت زمان سفت و محکم شود. با توجه به آن‌چه گفتیم حتما نحوه بتن‌ریزی را در ساخت سازه‌های مختلف با استفاده از ماشین‌هایی که به آن‌ها بونکر گفته می‌شود؛ دیده‌اید. پیش‌تر اشاره کردیم که برای بتن ریزی می‌توان از قالب بتن فلزی، چوبی و یا قالب بتن آجری استفاده کرد. این قالب‌ها قادرند ضمن شکل‌دهی به بتن، از ترک خوردن و یا شکست سازه بتنی جلوگیری کنند. بنابراین استحکام و استقامت سازه در درجه اول بستگی به ساختار بتن، نحوه دقیق و صحیح بتن ریزی و همچنین قالب بتن دارد که از چه نوعی انتخاب شده باشد. نکته مهم در اینجاست که انتخاب نوع قالب بتن بر عهده سازندگان و همچنین مهندسان طراح سازه است که تشخیص می‌دهند برای هر ساختمانی از چه نوع قالبی باید استفاده شود. ضمن آنکه اگر قرار است از قالب بتن ریزی فلزی استفاده شود؛ ابعاد آن باید در چه حد و اندازه‌ای باشد؟

ساختار سازه بتنی به چه صورت است؟

همان‌طور که در اطراف‌مان مشاهده می‌کنیم ساخت سازه‌های بتنی افزایش بسیاری در ایران و سایر کشورهای دنیا داشته است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم یک سازه بتنی و یا بتن آرمه از ترکیب شن، ماسه و سیمان و میلگرد به دست می‌آید که سبب می‌شود استحکام سازه را تا حد بسیار بالایی، افزایش دهد به این شرط که ترکیب مواد و استفاده از میلگرد به اندازه و نیاز کافی باشد. سپس همه این موارد، داخل قالب فلزی بتن یا نوع چوبی و آجری ریخته می‌شود. ویژگی سازه‌هایی که با استفاده از بتن ساخته می‌شود آن است که علاوه بر ارزان بودن، استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به سایر سازه‌ها دارند. همچنین انعطاف پذیری بالای آنها در برابر زلزله و مقاومت بالا در برابر حرارت از جمله مزایای سازه بتنی به‌شمار می‌آید و همین امر سبب شده تا این محصول مورد توجه مهندسان و متخصصان این حوزه قرار گیرد. همان‌طور که دیده‌اید و می‌دانید از سازه‌های بتنی می‌توان علاوه بر ساخت برج‌ها و ساختمان‌های مسکونی و تجاری، جهت ساخت پل، سد و همچنین دیوارهای بلند و... نیز استفاده کرد.

چرا از قالب بتن استفاده میکنیم؟

انواع قالب بتن

پیش‌تر اشاره کردیم که ممکن است طبق نظر مهندسان و سازندگان هر سازه‌ای، نوعی از قالب بتن مورد استفاده قرار گیرد که به شناخت و نظر این افراد بستگی دارد. در ادامه به چند نمونه آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • قالب بتنی فلزی که ساخت آن با دقت بالا و رعایت استانداردهای لازم انجام می‌شود.
  • قالب بتنی چوبی که در کارگاه‌های سنتی تولید شده و در ساخت آن از تخته‌های چند لایه استفاده می‌شود. این نوع قالب به‌طور معمول از انعطاف بالاتری نسبت به سایر قالب‌های بتن برخوردار است.
  • قالب‌های بتن پلاستیکی نیز نوعی از قالب بتن ریزی به شمار می‌آید که بیشتر برای ساخت سازه‌هایی که بتن مورد نیاز آن‌ها بافت سبک‌تری دارد؛ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طراحی و ساخت قالب فلزی چگونه صورت می‌گیرد؟

بسته به اینکه سازه چه نوع سازه‌ای است؛ طراحی و ساخت قالب بتن فلزی صورت می‌پذیرد. ولی قالب بتن به هر ابعاد و اندازه‌ای که باشد، دارای سه بخش اصلی جداره داخلی، تیر افقی و بولت مهاری است که در ادامه به معرفی هر یک از این قسمت‌ها خواهیم پرداخت.

  • جداره داخلی: همان گونه که از نام این بخش مشخص است؛ بتن به‌طور کامل درون آن ریخته می‌شود و در واقع این قسمت است که شکل نهایی بتن را مشخص می‌نماید و تاثیر زیادی بر روی بتن و آنچه قرار است به‌عنوان سازه نهایی شناخته شود؛ دارد.
  • تیر افقی قالب: برای آنکه جداره داخلی قالب فلزی بتن، ثابت بماند و فشار وارد شده از بیرون را کنترل نماید؛ نیاز به استفاده از این تیر دارد. اغلب برای این منظور از تیرهای چوبی که از تخته چندلایی ساخته شده، استفاده می‌شود.
  • بولت مهاری قالب بتن: یکی دیگر از بخش‌های قالب فلزی بتن استفاده از بولت مهاری است. این بخش سبب اتصال دو صفحه قالب به یکدیگر شده و فشارهایی که ممکن است از جهت افقی وارد سازه شود را نیز کنترل می‌کند. بولت از کابل‌های فولادی تهیه می‌شود که از داخل تیرهای افقی و قالب فلزی عبور کرده و به کمک پیچ و مهره به کناره‌ها بسته می‌شوند.

بر اساس اینکه در ساخت قالب فلزی بتن از چه روش و ساختاری استفاده شده باشد و برای ساخت چه سازه‌ای به کار رود؛ می‌توان آن را در انواع زیر دسته‌بندی کرد.

  • قالب بتن مدولار.
  • قالب بتن مدور.
  • قالب بتن خاص.
  • قالب فلزی بتن.

قالب بتن نو فلزی چگونه ساخته می‌شود؟

اینکه در سوال بالا واژه قالب بتن نو را به کار بردیم به این دلیل است که در این قسمت قصد داریم به روش ساخت یک قالب بتن نوی فلزی اشاره کنیم. این قالب پس از ساخت، نو و جدید است اما به گونه‌ای نیست که پس از یکبار استفاده رها شوند و یا مورد بازیافت قرار گیرند. بلکه می‌توان دوباره از آن‌ها در ساخت سازه‌های دیگر بهره برد. یک قالب بتن نوی فلزی برای آنکه بتواند دقت و کارآیی لازم را داشته باشد و در نهایت سبب استحکام و مقاومت بالای یک سازه بتنی شود؛ باید چند مرحله مختلف را طی نماید.

  • برشکاری: در این مرحله ورقی که برای کف قالب و تسمه‌های دور آن در نظر گرفته شده، طبق ابعاد مورد نظر برش داده می‌شود. برای برش زدن این ورق‌ها از دستگاهی به نام گیوتین استفاده می‌شود که عملیات برش را به شکلی دقیق و اتوماتیک انجام خواهد داد.
  • پانچ تسمه‌ها: برای ساخت یک قالب بتنی فلزی لازم است از تسمه‌هایی استفاده شود که نیاز است این تسمه‌ها در جای درستی قرار گیرند. این مرحله نیاز به دقت و توجه بالایی دارد. زیرا باید تسمه‌ها در مکان درستی پانچ شوند. در غیر این صورت هنگام اجرای کار ممکن است در قالب بندی مشکلاتی به وجود آید.  
  • مونتاژ قالب با استفاده از جوش قوسی و جوش CO2: در این مرحله با استفاده از جوش قوسی، ورقی که در کف قالب قرار می‌گیرد به تسمه‌ها اتصال خواهد یافت. یکی از نکات مهم اجرایی در این مرحله، دقت در انجام آن است. زیرا درستی انجام کار و جوش دادن صحیح می‌تواند مانع از بدفرم شدن جوش قوسی و ثبات آن شود.
  • کنترل کیفی: در این مرحله لازم است نقاطی که جوش داده شده‌اند؛ دوباره بازبینی شوند تا در صورت نیاز، دوباره این امر انجام گیرد و یا روی جوش‌ها سمباده کشیده شود تا صاف شوند.
  • رنگ کردن قالب: در مرحله نهایی برای آنکه قالب بتن فلزی، دوام بیشتری پیدا کند آن را رنگ می‌کنند. این امر نه تنها سبب می‌شود که قالب فلزی بتن ریزی، شکیل‌تر باشد؛ بلکه کمک می‌کند تا در طی استفاده‌های مکرر از زنگ‌زدگی قالب بتن جلوگیری شود. ضمن آنکه ممکن است مشتری رنگ خاصی را برای اجرای پروژه بتن‌ریزی در نظر داشته باشد که این مرحله، طبق خواست وی انجام گرفته و سپس قالب‌ها بسته‌بندی شده و به مکان پروژه ارسال می‌شوند.

در اینجا لازم است به نکته مهمی اشاره شود؛ اینکه عواملی وجود دارند که می‌توانند به بالا بردن طول عمر قالب بتن کمک نمایند. چنانچه افرادی که پروژه بتن ریزی را انجام می‌دهند؛ بسته‌بندی و جابجایی آن در بین طبقات را به درستی انجام دهند و همچنین قبل از مونتاژ، آن را با روغن‌های مخصوص قالب بتن فلزی و نه با استفاده از گازوییل، روغنکاری نمایند می‌توان تا حد زیادی بر کیفیت قالب بتن بیافزایند.

چرا از قالب بتن استفاده میکنیم؟

شرکت تنها پولاد

شرکت تنها پولاد فعالیت خود را از سال 1380 با ماموریت ایفای نقش محوری در توسعه صنعت راه و ساختمان آغاز کرد. به‌طوری که اکنون توانسته است با استفاده از تکنولوژی روز و بکارگیری نیروی متخصص و مجرب، محصولات خود را با کیفیت بالا و با ساختاری استاندارد به بازار عرضه نماید. به این شکل صنعتگران و متخصصانی که نیاز به استفاده از محصولات این مجموعه دارند؛ ضمن صرفه‌جویی در وقت و همچنین هزینه‌های خود می‌توانند محصولی با کیفیت را در اختیار داشته باشند. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع از تمامی محصولات و خدمات ارائه شده شرکت تنها پولاد به وب سایت این مجموعه به آدرس الکترونیکی https://tanhapoulad.com/ مراجعه نمایید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها