کد خبر: ۱۳۷۱۲۴۲
نویسنده سعید مستغاثی - مستندساز و کارشناس سینما
وقتی در ۱۸ ماه می‌سال ۲۰۱۱ لارس فون‌تریر، فیلمساز محبوب فرانسوی‌ها در کنفرانس خبری پس از نمایش فیلمش (ملانکولیا) در جشنواره فیلم کن، شوخی کوچکی با اسرائیل کرد، مسوولان این جشنواره با صدور بیانیه‌ای اقدام به اخراج وی از جشنواره کن کردند و بدون آن‌که به عذرخواهی وی توجه کنند، در بیانیه خود نوشتند: هیات مدیره جشنواره عمیقا از این‌که لارس فون‌تریر از جلسه بحث و تبادل‌نظر برای بیان سخنانی غیرقابل‌قبول، تحمل‌ناپذیر و مغایر با ایده‌آل‌های جشنواره استفاده کرد، متاسف است.

هیات مدیره جشنواره کن در بیانیه خود ضمن محکوم‌کردن قاطعانه سخنان فون‌تریر، وی را عنصر نامطلوب (persona non grata) اعلام کرد! این در حالی بود که پیش از آن لارس فون‌تریر، ۱۴بار نامزد دریافت جوایز مختلف این جشنواره شده و شش جایزه از جمله نخل طلا، جایزه بزرگ و همچنین جایزه ویژه هیات داوران را طی سال‌های مختلف دریافت کرده بود.
سال ۲۰۱۸ هم کوین هارت (کمدین مشهور آمریکایی) در حالی که برای اجرا و میزبانی مراسم اسکار انتخاب شده بود، به دلیل اظهارنظر مخالف درباره همجنسگرایی در سال ۲۰۰۹ (یعنی ۹سال قبل از این‌که به عنوان مجری اسکار انتخاب شود) بدون هیچ‌گونه توضیحی، حذف و این مراسم بدون مجری برگزار شد. در سال ۲۰۲۱، جی کی رولینگ (خالق هری پاتر و مجموعه قصه‌های آن) از شرکت در مراسم بیستمین سالگرد اکران اولین قسمت هری پاتر، به دلیل انتقاد به همجنسگرایی محروم ماند و او را به مراسم راه ندادند. همین اتفاق چند سال پیش در جشنواره فیلم کن برای آلن دلون (بازیگر معروف تاریخ سینمای فرانسه) افتاد و خواستند تقدیر جشنواره از وی به دلیل آنچه درباره صلاحیت نداشتن همجنسگرا‌ها برای حضانت بچه‌ها گفته بود، لغو شود.
کنتارو کوبایاشی، کارگردان، بازیگر، کمدین و هنرمند ژاپنی که مدیریت هنری مراسم افتتاحیه المپیک توکیو را به‌عهده داشت نیز به دلیل یک شوخی ساده در حدود ۲۳سال پیش با هولوکاست در یک نمایش بچگانه، در آستانه آغاز بازی‌ها از این المپیک و مسوولیت کارگردانی هنری مراسم افتتاحیه آن، اخراج شد. وقتی برایان دی پالما (یکی از پنج غول هالیوود نوین همراه اسپیلبرگ و کاپولا و اسکورسیزی و جورج لوکاس) فیلم Redacted را در انتقاد به یکی از جنایات آمریکا در عراق ساخت، برای همیشه از هالیوود حذف شد، همچنان‌که میلوش فورمن (کارگردان) و سال زنتز (تهیه‌کننده) که دو فیلم ماندنی پرواز بر فراز آشیانه فاخته (یکی از سه‌فیلمی که در تاریخ اسکار هر پنج جایزه اصلی را برده) و آمادئوس (برنده ۹جایزه اسکار) را تولید کرده بودند، بعد از ساخت فیلم انتقادی اشباح گویا در سال ۲۰۰۶ -که تاریخ حقوق بشر غرب را زیر علامت سوال می‌برد- برای همیشه از هالیوود رانده شدند و در گمنامی و عزلت فوت کردند. این سانسور مهیب در سینمای هالیوود را بری لوینسون (فیلمساز اسکاری و سازنده آثار مهمی مانند رین‌من) در فیلم به‌یاد ماندنی آنچه اتفاق افتاد، به گونه‌ای طنزآمیز به تصویر کشید، اما او نیز به‌رغم همه جایگاهی که در هالیوود داشت، همانند شخصیت اصلی فیلمش، موقعیت خود را در این کارخانه به اصطلاح رویاسازی از دست داد. این واقعیتی است که نشان می‌دهد، در سینمای ایدئولوژیک غرب به‌خصوص در هالیوود، با کسی شوخی و تعارف ندارند ولو این‌که مهم‌ترین و اصلی‌ترین فیلمسازان و شخصیت‌های هنری و سینمایی بوده و کارنامه‌ای درخشان داشته باشند. آن‌ها بر سر اصول و ایدئولوژی صلیبی - صهیونی خود به هیچ‌وجه کوتاه نمی‌آیند و همه ژست‌های به اصطلاح هنری و دیپلماتیک خود را زیر پا له می‌کنند.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها