کد خبر: ۱۳۷۰۶۳۴

8 نکته درباره کم کردن مصرف برق کولر در تابستان

هزینه‌های اقتصادی روزبه روز در حال افزایش است. از طرفی انرژی‌هایی مانند برق که از آب پشت سد تولید می‌شود با کاهش میزان آب و خشکسالی در لیست انرژی‌های تجدید ناپذیر قرار گرفته است. باید راهی پیدا کنیم هزینه‌های خود را به حداقل برسانیم و همچنین در مصرف برق نهایت صرفه جویی را به خرج دهیم. کولرهای آبی یا گازی در این فصل گرم بیش از هرچیزی در مصرف برق پیش قدم هستند و اوج مصرف برق را در روزهای آتی شاهد خواهیم بود. باید راهی برای کنترل مصرف برق و کاهش هزینه‌ها پیدا کنیم. همراه ما باشید تا با کمی هم‌فکری روش‌های صحیح کاهش هزینه مصرفی در فصل گرم سال را پیدا کنیم.

  1. شب‌های خنک

ما در شب‌ها هوای مطلوب‌تری را داریم. گرمای شدیدی که در طول روز به واسطه تابش مستقیم خورشید ایجاد می‌شود در شب کاهش می‌یابد و تا حدی نیازی به استفاده از کولر و مصرف انرژی نخواهیم داشت. شب‌ها را بدون کولر سپری کنید یا آن را روی درجه کم بگذارید تا تهویه مطبوعی در منزل داشته باشید. 

  1. استفاده از پنکه

مصرف برق پنکه در مقایسه با کولرهای آبی و گازی بسیار کمتر است. مخصوصا کولرهای گازی و اسپیلت، مصرف برق بیشتری در مقایسه با کولرهای آبی دارند. تا حد امکان برای مناطقی که شرجی نیستند و در موقعیت خشکی قرار دارند شب‌ها از پنکه استفاده کنید تا مصرف انرژی را به حداقل برسانید.  

  1. جلوی ورود حشرات را بگیرید

    8 نکته درباره کم کردن مصرف برق کولر در تابستان

ما می‌خواهیم مصرف برق را در تابستان به حداقل برسانیم. با روشن بودن کولر تا حد زیادی با افزایش مصرف روبرو هستیم. باز کردن در و پنجره‌ها در شب‌ها یک پیشنهاد عالی است. با باز کردن در و پنجره در شب‌های گرم، ورود حشرات و موجودات موزی مانند سوسک، موش، پشه و مگس حتمی است. راه‌های زیادی برای مقابله با ورود این موجودات وجود دارد اما بهترین راه استفاده از توری‌های محافظ برای در و پنجره است. تمامی ورودی‌ها باید از ورود حشرات موزی محافظت شوند. توری‌های انواع مختلفی دارند. کارایی آنها مشابه است و برای جلوگیری از ورود حشرات و جوندگان کاربرد دارند اما جنس‌های موجود در بازار از نظر قیمت و کیفیت مشابه نیستند. بعضی از توری‌ها به راحتی توسط جوندگانی مانند موش پاره می‌شوند اما جنس‌های باکیفیت مقاوت بیشتری دارند.

  1. سایه بان بزنید

اوج گرما در تابستان باعث داغ‌تر شدن بدنه اصلی کولر‌های آبی می‌شود. داغ بودن آن با وجود پوشال‌ها و پمپ آب باعث گرم‌تر شدن آن و کاهش کارایی کولر می‌شود. در واقع اگر درجه کولر را روی متوسط بگذارید، عملا تهویه مطلوبی نخواهید داشت و مجبور به افزایش درجه کولر خواهید بود. کارایی سایه‌بان در چنین شرایطی مشهود خواهد بود. با قرار دادن یک سایه‌بان چوبی در بالا کولر به صورتی که تمام قسمت‌های آن را پوشش دهد می‌توانید جلوی افزایش مصرف در داغ‌ترین روزهای سال را بگیرید.

  1. توجه به نکات فنی کولر

برای کولرهای آبی چند نکته هست که دانستن آن به شما کمک می‌کند تا به درستی بتوانید مصرف برق را مدیریت کنید اما در کولر‌های برقی دوپارچه یا تک پارچه داستان کمی متفاوت است. به صورت کلی مصرف برق کولر گازی از کولر آبی بیشتر است. شما تنها با تعویض یا شارژ گاز کولر گازی می‌توانید جلوی افزایش هزینه‌ها را بگیرید.

  1. تعویض کولر

گاهی تمام راه‌ها را امتحان می‌کنید اما باز نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. قبض برق گویای کارایی یا عدم کارایی روش‌های شما خواهد بود. در اینجا باید به عمر دستگاه‌ خود توجه کنید. هر دستگاهی عمر مفید خود را دارد. نمی‌توانید بیشتر از عمر مفید دستگاه از آن انتظار داشته باشید. اگر عمر مفید دستگاه شما به اتمام رسیده باشد کارایی آن به شدت افت می‌کند و همچنین مصرف برقی دوبرابر حالت عادی برای شما خواهد داشت. اگر با وجود امتحان کردن تمامی راه‌ها تغییری حاصل نشد، بهتر است به فکر تهیه یک دستگاه جدید باشید.

  1. احتیاط کنید

زمان خرید دستگاه کولر جدید به برچسب انرژی آن دقت کنید. شما باید از دستگاهی استفاده کنید که برچسب انرژی آن بر روی A یا  B باشد. مصرف انرژی کمتر یعنی مصرف برق کمتر و در نتیجه قبض برق کمتر. ما حداکثر کارایی را از دستگاه جدیدتان انتظار داریم. این نکته که می‌گویند جنس خوب همیشه گران قیمت‌تر است را کنار بگذارید. جنس خوب گاهی در یکی از فروشگاه‌های دور افتاده از شهر شما وجود دارد و با قیمتی نصف قیمتی که شما از آن دارید به فروش می‌رسد. بنابراین همیشه قیمت بالا نشانه کیفیت بالاتر نیست. برای خرید از چند جا قیمت بگیرید تا به درستی از شرایط بازار و فروش محصول انتخابی خود مطلع شوید.
8 نکته درباره کم کردن مصرف برق کولر در تابستان

  1. تعمیر کولر گازی

گاهی با توجه به شارژ به موقع متوجه عدم عملکرد صحیح کولر می‌شوید. این شرایط عادی نیست و به دلیل پیچیده بودن سیستم کولر گازی خودتان نمی‌توانید دست به کار شوید. تعمیر کولر گازی اسپیلت را به یک متخصص بسپارید تا مشکل را با روشی درست حل کنید.

چند نکته کاربردی برای کولرهای آبی:

  • تعویض پوشال‌ها

تعویض پوشال‌ها و پوشال‌هایی نو می‌تواند هوای خنک را درون محفظه به درستی نگه دارید. پوشا‌ل‌های کهنه و قدیمی نمی‌توانند خنکای آب را به درستی نگه دارند و باعث می‌شوند مجبور شوید درجه کولر را روی تند بگذارید و همین یک دلیلی برای افزایش مصرف انرژی است. پوشال‌های کهنه را دور بی‌اندازید و پوشال‌های نو تهیه کنید تا هوای مطبوع و مصرف پایین‌تری داشته باشید.

  • چک کردن پمپ

پمپ باید تا محل مشخص شده درون آب قرار بگیرد. در غیر این صورت آب را به درستی به پروانه‌ها نمی‌رساند و پمپاژ آب با مشکل روبرو خواهد بود. خط تعیین شده پمپ را برسی کنید. اگر تا قسمت مشخص شده درون آب قرار نداشت به قسمت ورودی یعنی شلنگ رجوع کنید. شناور باید تا میانه روی آب قرار گرفته باشد. اگر شناور تا قسمت تعیین شده روی آب قرار نگرفته باشد، آب لازم به پمپ نمی‌رسد در نتیجه پمپاژ صحیح انجام نشده و مجبور هستید کولر را روی دور تند قرار دهید و باز با افزایش هزینه ها روبرو خواهید شد.

  • چک کردن موتور

این کار را به متخصص بسپارید و اگر پس از چک کردن تمام راه‌ها نتیجه‌ای حاصل نشد باید به موتور کولر شک کنید. با یک سرویس‌کار ماهر تماس بگیرید و جزئیات را توضیح دهید. در صورت لوزم و با چک کردن کولر و موتور متخصص به شما خواهد گفت که آیا نیاز به تعویض موتور هست یا خیر.

به دلیل بالا بودن مصرف برق در تابستان هرساله در کشورمان با مشکل کمبود انرژی، کاهش آب پشت سدها و در نتیجه قطعی برق روزانه مواجه هستیم. با روش‌های ذکر شده علاوه بر کمک به شرایط بحرانی کشور می‌توانیم شرایط قبض برق خود را نیز مدیریت کنیم.

نویسنده: ساراقبالی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها