یورگن کلوپ در یکی از نخستین صحبت‌هایی که به عنوان سرمربی لیورپول مطرح کرد خطاب به هواداران این تیم از لزوم یک تغییر سخن گفت، تغییر از شک به یقین. مرد کاریزماتیک آلمانی، وارث روز‌هایی سخت بود.
کد خبر: ۱۳۶۷۲۰۸
به گزارش جام جم آنلاین، او وقتی از دورتموند به بندر لیورپول آمد، هدایت تیمی را بر عهده گرفت که بیش از دو دهه حسرت قهرمانی در لیگ برتر انگلیس را داشت و پس از قهرمانی در فینال خاطره انگیز استانبول در سال ۲۰۰۵، هیچ جام بزرگی را لمس نکرده بود. شکست تلخ در برابر چلسی مورینیو در سال ۲۰۱۳ و تقدیم قهرمانی به منچسترسیتی، برای هواداران لیورپول این شک را به وجود آورده بود که شاید طلسم جام قهرمانی لیگ برای آن‌ها هیچگاه باطل نشود و حالا مردی از آلمان رسیده بود که از آن‌ها می‌خواست تردید‌ها را به ایمان تبدیل کنند.

شکست در فینال جام اتحادیه مقابل سیتی و باخت در برابر سویا در فینال لیگ اروپا در پایان سال نخست فعالیت کلوپ نشان داد که برای بازگشت لیورپول به روز‌های پرشکوه گذشته هنوز راهی طولانی باقی مانده و برای رسیدن به آسمان طلایی، باید طوفان‌ها کنار بروند. طوفان نخست در پایان فصل ۲۰۱۸ خود را نشان داد. جایی که قرمز‌ها پس از سال‌های طولانی با هدایت مرد آلمانی به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسیدند و در کیف به مصاف رئال مادرید رفتند، فینالی که از رویا به یک کابوس تبدیل شد. اشک‌های محمد صلاح پس از مصدومیت در نیمه نخست، شروع فاجعه‌ای بود که در نیمه دوم با عملکرد کابوس‌وار کاریوس دروازه بان آلمانی لیورپول تکمیل شد و جام را به شاگردان زیدان تقدیم کرد.

سال بعد، کاریوس رفت و قرمز‌ها با آلیسون بکر آمدند. پس از بازگشت تاریخی در برابر بارسلونا و مسی در نیمه نهایی، این بار تاتنهام حریفی نبود که بتواند مانع از رویاپردازی مردان کلوپ شود و پس از نزدیک به ۱۴ سال، سرانجام ششمین قهرمانی پرافتخارترین تیم انگلیسی در اروپا از راه رسید. اشک‌های کلوپ در جشن قهرمانی نشان می‌داد که قرمز‌ها چه فشاری را برای بازگشت به روز‌های پر غرور گذشته تحمل کرده‌اند. کابوس در داخل، اما ادامه داشت. لیورپول ۹۷ امتیاز گرفت، اما همچنان پایین‌تر از سیتی گواردیولا کار را در رتبه دوم به پایان رساند تا ماموریت کلوپ ناتمام بماند.

معجزه، اما سرانجام خود را نشان داد. زیر سایه شیوع کرونا و تعطیلی چند ماهه فوتبال و ورزشگاه‌های خالی از جمعیت، لیورپول کلوپ طلسم ۳۰ ساله را شکست و قرمز‌ها بار دیگر در سال ۲۰۲۰ در لیگ برتر انگلستان تاج گذاری کردند تا مربی آلمانی نام خود را در تالار افتخارات لیورپول جاودانه کند. ماه عسل قرمزها، اما خیلی زود تمام شد. مصدومیت‌های طولانی مدت ستارگان لیورپول در سال ۲۰۲۱ باعث شد که مدافع عنوان قهرمانی حتی در آستانه از دست رفتن سهمیه لیگ قهرمانان اروپا ببیند. این بار جادوگر آلمانی را یک دروازه بان برزیلی نجات داد. آلیسون بکر در ثانیه‌های پایانی بازی برابر وست بروم ویچ با یک ضربه سر عجیب دروازه حریف را باز کرد تا کار ساکنان آنفیلد به مو برسد، اما پاره نشود.

تیمی که از جدال با مرگ بازگشته بود در سال جاری، رویا را زندگی کرد. لیورپول کلوپ در حالی به بازی‌های پایانی فصل رسیده که می‌تواند افتخاری را لمس کند که تاکنون نصیب هیچ تیم انگلیسی نشده است. در طول چند دهه گذشته، نه یونایتد فرگوسن، نه آرسنال ونگر، نه چلسی مورینیو و نه حتی منچسترسیتی گورادیولا هرگز نتوانسته‌اند برای چهارگانه رقابت کنند، اما تیم کلوپ هنوز فرصت آن را دارد که تاریخ را آنطور که می‌خواهد بنویسد. قرمز‌ها تا امروز، دو بار در فینال چلسی را شکست داده‌اند و جام اتحادیه و جام حذفی را با خود به مرسی ساید آورده‌اند، در فینال لیگ قهرمانان نیز فرصت آن را دارند تا با پیروزی برابر رئال مادرید، هم انتقام شکست‌های اخیر را بگیرند و هم برای هفتمین بار بر قله فوتبال اروپا بایستند، اما احتمالا اگر از طرفداران لیورپول بپرسید که چه چیز را ترجیح می‌دهند، احتمالا بخش مهمی از آن‌ها حاضرند تمام افتخارات ممکن را بدهند، اما یک بار دیگر قهرمانی لیگ برتر انگلیس را به نام خود بزنند.

در آن سوی ماجرا نیز شرایط مشابه است. گواردیولا در منچستر سیتی هرچه کرده به قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا نرسیده و احتمالا به راحتی آماده معاوضه قهرمانی در لیگ با قهرمانی در اروپاست. فوتبال، اما بر اساس آرزو‌های مربیان پیش نمی‌رود. پس از جدالی تاریخی سال ۲۰۱۹ که به قهرمانی منچسترسیتی ختم شد، یک بار دیگر رقابت برای قهرمانی به روز آخر رسیده و دوباره دست بالا را سیتی دارد. شاگردان پپ در خانه میزبان استون ویلا هستند و بر روی کاغذ کار سختی برای پیروزی و قهرمانی دوباره نخواهند داشت، حتی اگر هدایت ویلا در اختیار استیون جرارد اسطوره لیورپولی‌ها باشد. طرفداران لیورپول، اما احتمالا بیش از هر تیم دیگری در جهان، قدرت معجزه فوتبال را تجربه کرده‌اند. از فینال استانبول برابر میلان تا بازگشت تاریخی برابر بارسلونا، از ضربه سر آلیسون بکر تا جبران فاصله بزرگ با سیتی، باعث شده امید در اردوی قرمز‌ها زنده بماند. اگر یک شنبه یک روز عادی باشد، احتمالا روزنامه‌ها خواهند نوشت که سیتی از عنوان قهرمانی خود دفاع کرد و رویای چهارگانه برای کلوپ و مردانش به پایان رسید، اما اگر فوتبال بخواهد، این بار نام جرارد و قهرمانی لیورپول در لیگ برتر را طور دیگری خواهد نوشت. هرگز تسلیم نشو، این احتمالا مهم‌ترین تمام چیزی است که تاریخ فوتبال از لیورپول کلوپ به یاد خواهد آورد.
 
منبع: جواد هاشمی/ کانون هواداران لیورپول
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها