وزارت امور خارجه روسیه از گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه این کشور با همتای ایرانی درباره روابط دوجانبه، چشم‌انداز ازسرگیری اجرای کامل برجام و وضعیت در اوکراین خبر داد.
کد خبر: ۱۳۶۶۸۷۷

به گزارش جام جم آنلاین، وزارت خارجه روسیه امروز (پنج شنبه) اعلام کرد، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه این کشور و «حسین امیرعبداللهیان» همتای ایرانی وی در تماسی تلفنی در مورد برجام و وضعیت موجود در اوکراین گفتگو کردند.

در این گزارش آمده است: «توجه اصلی به موضوعات کلیدی روابط دوجانبه و همچنین چشم‌انداز ازسرگیری اجرای کامل برجام در مورد برنامه هسته‌ ای ایران معطوف شد. علاوه بر این، طرفین در مورد مسائل بین‌المللی مهم از جمله وضعیت اوکراین تبادل‌نظر کردند».

پیش‌تر، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه تصریح کرد که متن احیای برجام کاملاً آماده است و مسائل سیاسی باقی مانده است.

ریابکوف با تأکید بر اینکه متن احیای برجام آماده شده، ادامه داد: «متن موجود در خصوص برجام مورد رضایت روسیه است و در صورت اتخاذ تصمیمات سیاسی، می‌توان ظرف چند روز آینده برجام را احیا کرد».

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در همان روز، مذاکرات «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران را بسیار جدی و معطوف به نتیجه و همراه با ابتکارات خاص از سوی ایران عنوان کرد و گفت: برخی راه‌حل‌ها پیشنهاد شد و اگر آمریکا پاسخ دهد می‌توانیم به وین برگردیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که «اگر وین برگردیم برای توافق می‌رویم و یا مذاکره مجدد»، پاسخ داد: مذاکره اساسا متوقف نشده که ادامه یابد. پیام‌ها به صورت مستمر، هر چند پیام‌های ناخوشایند، رد و بدل شده است. سفر مورا به تهران برای این بود که حضورا این رفت و برگشت‌ها را تسریع کند و قبلا هم سفری به واشنگتن داشت. معدود موضوعات، ولی بسیار با اهمیتی که باقیمانده، اگر حل شود می‌رویم که توافق را اعلام کنیم و شاید برخی مسائل و ویرایشی مانده باشد که آنجا انجام شود.

از طرف دیگر، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه از تداوم مذاکرات رفع تحریم‌ ها در آینده نزدیک خبر داد و در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگاران پیش از ورود به جلسه سران گروه هفت، سفر «انریکه مورا» به تهران را مثبت خواند.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها