وزیر اقتصاد با بیان این‌که در مترقی‌ترین نظام‌های اقتصادی نیز ممکن است خطا وجود داشته باشد، گفت: وزارت رفاه تا یک ماه آینده به اعتراضات مربوط به یارانه رسیدگی می‌کند.
کد خبر: ۱۳۶۶۷۴۸

حقوق بازنشستگان مدتی قرار است که افزایش یابد. حقوق بازنشستگان از اردیبهشت افزایش خواهد یافت. افزایش حقوق بازنشستگان هنوز نهایی نشده است. حقوق بازنشستگان در فروردین ماه با تغییری همراه نبوده است. در ادامه درباره افزایش حقوق بازنشستگان بیشتر بخوانید.

حقوق بازنشستگان افزایش ۵۷ درصدی خواهد داشت؟

به گزارش جام جم آنلاین رسیدگی به اعتراضات یارانه ای طی یک ماه آینده/ افزایش حقوق بازنشستگان در دولت مطرح نشده است
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،‌ احسان خاندوزی در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره «اعتراض مردم به دهک‌بندی‌ها» و این‌که آیا پایگاه داده‌ای وجود نداشته تا خطاهای دهک‌بندی‌ها کمتر شود؟ گفت: مسئله استحقاق‌سنجی، سال‌ها است از وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، به همین جهت تلاش‌هایی انجام شده و اطلاعات بسیار خوب اقتصادی از خانوارها در وزارت رفاه وجود دارد، اما این به این معنا نیست که هیچ خطایی وجود ندارد و در مترقی‌ترین نظام‌های اقتصادی هم ممکن است چون اطلاعات برخط نیست و ماه گذشته یا هفته گذشته خرید و فروش دارایی انجام شده، اما هنوز در سیستم ثبت نشده باشد خطایی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: پس امکان این‌که در سامانه رفاه ایرانیان خطایی وجود داشته باشد حتما هست و مهلت یک ماهه‌ای که آقای رئیس جمهور به وزیر کار داد تا ایشان به تمام اعتراضات ظرف یک ماه رسیدگی کند و اگر جزو دهک دهم نیستند، حتما مشمول قرار گیرند، به همین دلیل است.

وزر اقتصاد خاطرنشان کرد: دقیقا به همین خاطر است که اگر اطلاعاتی وجود دارد که ثبت نشده یا مراوداتی بین مردم هست مثلا از حساب من به عنوان کارپرداز یک شرکت، سازمان یا وزارت‌خانه خرید و فروشی انجام شده و به حساب من پولی رفت‌وآمد داشته در صورتی که من هیچ منفعتی از آن نمی‌برم، اما این‌ها به عنوان گردش مالی بالای آن حساب لحاظ شده پس این افراد می‌آیند و توضیح می‌دهند که این مبلغ به کارپردازی شرکت و مواردی از این دست برمی‌گردد و این موضوعی است که وزارت رفاه تا یک ماه آینده به آن رسیدگی می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات مقامات ایرانی برای رفع تحریم‌ها با توجه به دیدار با مقامات کوبایی و تصویب قطعنامه‌ای که خواستار پایان تحریمات امریکایی علیه کوبا بود در مجمع سازمان بین‌المللی گفت: جمهوری اسلامی ایران تمام اقدامات لازم را که در شورای امنیت ملی کشور نیز مدنظر بوده از طریق تیم مذاکراتی خود انجام داده و منتظر پاسخ طرف آمریکایی است، اما باتوجه به این که جزئیاتش نیازمند این است که از طرف خود آقای باقری و وزیر امور خارجه اطلاع داده شود، اجازه بدهید من در حوزه بحث‌های اقتصای اظهارنظر کنم.

خاندوزی در پاسخ به سوالی در ارتباط با فرزندانی که درآمد دارند و این موضوع باعث شده تا به خانواده یارانه‌ای تعلق نگیرد نیز گفت: این سوال جزو موارد اعتراضی چند روز اخیر بوده است، علی رغم این‌که اطلاعات اقتصادی خانوارها در سامانه رفاه ایرانیان در سال‌های اخیر حتی تا سال گذشته نیز ثبت می‌شده است، اما به جهت تفکیک خانوارها و اضافه شدن خانواده‌های جدیدی که شکل می‌گرفته است تقریبا در طول ۷-۸ سال گذشته و دولت قبل این سامانه اجازه نمی داد که خانواده‌های جدید به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ورود کنند، برای رفع این ایراد مقرر شده است که مراجعه به سازمان هدفمندی یارانه‌ها آزاد باشد و از دیروز مردم به سایت مراجعه می‌کنند و برای اولین بار بعد از چند سال خانواده‌هایی که مشمول نبودند یا مشمول بودند اما در دولت قبل انصراف دادند و خود را اکنون مستحق دریافت یارانه می‌بینند مراجعه کنند و امروز وزیر ارتباطات گزارشی اعلام کردند که از دیروز تا امروز که سایت باز شده ۵۰۰ هزار نفر مراجعه کردند و آن هم در مهلت یک روزه پاسخ داده شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره تکلیف کالابرگ الکترونیکی نیز تصریح کرد: کالابرگ الکترونیکی که تکلیف قانون بودجه ۱۴۰۱ است مقدماتش فراهم شده اما برای این که این‌طرح به شکل ملی اجرا شود می‌دانید که یکی از شیوه‌های سیاست‌گذاری ما در دولت این است که حتما به شکل آزمایشی اجرا کنیم و بعد از رفع ایرادات آن به لحاظ فنی، نسخه آزمایشی آن به کل کشور تعمیم داده ‌شود.

وی اضافه کرد: اکنون در استان اول بحث فنی آن بسیار خوب بوده و امروز صبح به رکورد خوبی در میزان تراکنشات رسیدیم و امیدوار هستیم تا اول خرداد و پایان مرحله آزمایشی برای ۳۰ استان دیگر نیز تصمیم گرفته می‌شود. ترجیح دولت و خود آقای رئیس جمهور نیز این است که تاجایی که ممکن است کالای اساسی را به شکل ویژه به مردم برسانیم و بعد از دوره آزمایشی در استان آزمایشی به کل کشور تعمیم داده می‌شود.
وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که آیا درست است که شما به بهانه بالا رفتن نرخ تورم با افزایش حقوق بازنشستگان در هیات دولت مخالفت کرده‌اید؟ بیان کرد: افزایش حقوق بازنشستگان هنوز در جلسه هیات دولت مطرح نشده است و به دوستان اطلاع دهید که خبر صحیح به مردم منتقل کنند. در کمیسیون اجتماعی دولت که رئیس استخدامی کشور مسئولیت آن را دارد، مطرح شده و اختلاف نظری روی آن وجود دارد و قرار شده بعد از نهایی شدن در کمیسیون اجتماعی به صحن دولت بیاید.

وی در پاسخ به این سوال که گفته شده شما موافق افزایش ۱۰ درصد هستید تصریح کرد: من این موضوع را تکذیب می‌کنم و اساسا حتی یک بار هم افزایش حقوق بازنشستگان در دولت مطرح نشده است و اصل بر این است که تمام اختلافات در کمیسیون اجتماعی حل و فصل شود و چیزی به صحن دولت بیاید که حداقل اختلافات را دارد.

خاندوزی در پاسخ به سوالی درباره سامانه «شفافیت حقوق کارگزاران» که تا ۱۰ خرداد مهلت ثبت در آن را دارند گفت: این جزو اتفاقات خوبی است که ظرف یکی دو هفته آینده رخ خواهد داد و الان که با آقای دکتر لطیفی صحبت می‌کردم، سازمان اداری و استخدامی کشور با همکاری با سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری و در وزارت اقتصاد با سامانه "پاکنا" کمک کردند، که در ماه‌های گذشته برای اولین بار احصای بسیار دقیقی از حقوق حقوق‌بگیران دستگاه‌های اجرایی دولتی و بخش عمومی غیردولتی صورت بگیرد.

وی ادامه داد : بسیاری از پرداخت‌ها هم‌چنان تا سال گذشته بیرون از نظامات رسمی پرداخت بوده که در چند ماه اخیر اصلاح شد و غیر از تجمیع اولیه اطلاعات بسیار دقیقی به دست آمده در حالی که پیش از این حتی در مورد تعداد کارکنان بین دستگاه‌ها اختلاف نظر وجود داشت، امروز خاتمه پیدا کرده، در مورد شفافیت که حکم برنامه ششم است اهمیت بسیار زیادی وجود دارد، اما متاسفانه در دوره گذشته به آن توجهی نشد و امیدواریم در سال آخر برنامه ششم بتوانیم این حکم مربوط به شفافیت حقوق و دستمزدها را نیز اجرا کنیم.
وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که چرا موضوع افزایش حقوق بازنشستگان تا این حد به تاخیر افتاده است؟ و آن‌ها به این مسئله معترض هستند تصریح کرد: فرمایش شما و توقع بازنشستگان صددرصد درست است و همه ما با اقشاری از بازنشستگان در ارتباط هستیم که پیش از این منتظر نتیجه بودند، اما به جهت دیر ابلاغ شدن قانون بودجه، مطلع هستید در هفته‌های اول فروردین تازه قانون بودجه ۱۴۰۱ ابلاغ شد و اختلاف نظری وجود داشت اول باید در کمسیسیون تخصصی مطرح می‌شد تا به جلسه هیات دولت برسد امیدواریم به زودی در صحن دولت نیز درباره آن تصمیم‌گیری شود.
وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با شفاف نشدن تعدادی از مجوزهای وزارت اقتصاد و متصل نشدن آن‌ها به سامانه گفت:‌ هرکدام از مجوزهای وزارت اقتصاد که به سامانه متصل نشده باشند به محض این‌که من گزارش تخلفی از هرکدام از دستگاه‌های زیرمجموعه دریافت کنم توبیخ بالاترین مقام دستگاه را شفاف اعلام خواهیم کرد چون جزو اصول و خط قرمزها و اهداف کلیدی ما است و بدون تعارف از زیرمجموعه خودمان شروع می‌کنیم.

وی ادامه داد : در مجموعه بدهکاران بانکی نیز همان‌طور که جامعه احساس کرد بدون هیچ اغماض و سانسوری کاری خواهیم کرد که بسیاری از این وجوه به چرخه اعتباری بانک‌ها برگردد و بسیاری از تولیدکنندگان و مردمی که دسترسی نداشتند دسترسی پیدا کنند. در زمینه صدور مجوزها نیز به نظر ما سنگر اصلی است که دولت باید بتواند در زمینه شروع کسب و کار آن را فتح کند، شک نکنید بدون هیچ ملاحظه‌ای دولت اقدام می‌کند.

سید کریم حسینی گفت: در راستای حذف شکاف بین دریافتی وظیفه بگیران صندوق‎‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و همچنین مستمری بگیران این سازمان، علاوه بر حفظ شاخصه‌های پرداختی مرحله اول طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان، بخشی از فرآیندهای مربوط به مرحله دوم آن نیز بروز رسانی شد.

وی با اشاره به اینکه آیتم‌های جدیدی به مرحله دوم طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان اضافه شده است، گفت: این آیتم‌ها در حقوق فروردین و اردیبهشت امسال مستمری بگیران اعمال شده است.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآورشد: مستمری بگیران تامین اجتماعی با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان (تامین اجتماعی) می‌توانند، تغییرات اعمال شده در احکام خود را مشاهده کنند.

حسینی تصریح کرد: اعمال ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی بر مجموع مبالغ مستمری و آیتم‌های متناسب سازی، جبران ۷۵ درصدی میزان افت مستمری سال برقراری به نسبت حداقل مستمری همان سال، یکسان سازی مبالغ کمک هزینه‌های عائله مندی و اولاد همانند بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی، تعمیم پرداخت کمک هزینه عائله‌مندی به تمامی همسران بازمانده همانند مستمری بگیران بازنشسته و از کار افتاده، افزایش مجموع میزان مستمری و سایر مزایای جانبی (حداقل به میزان ۵۰ درصد مجموع پرداختی ناخالص اسفند ماه سال ۱۳۹۹) افزایش مبلغ پرداختی بابت کمک هزینه مسکن و کمک به تامین معیشت به ترتیب به میزان ۱۱۴ و ۶۶ درصد از جمله نتایج بروز رسانی مرحله دوم طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشور محسوب می‌شود.

به گفته وی، برابر با اجرای این مرحله از طرح، کمک هزینه مسکن بازنشستگان از مبلغ ۷۰۰ هزار ریال به یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و کمک به تامین معیشت از مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال به ۲ میلیون ریال افزایش یافت.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، اجرای مرحله دوم متناسب سازی حقوق بازنشستگان را گام بزرگی به منظور ارتقاء سطح رفاه و رضایتمندی این قشمر و مستمری بگیران عنوان کرد و گفت: این اقدام تاثیر قابل توجهی در بهبود معیشت بازنشستگان کشور خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها