تکرار تراژدی جورج فلوید در ایتالیا
فاجعه‌ای که در روز روشن رخ داد

تکرار تراژدی جورج فلوید در ایتالیا

جوان سفید پوست آمریکایی در حمله به سیاهپوستان ۱۰نفر را به قتل رساند

قهقهه خونین نژادپرستان در نیویورک +عکس

سیاهپوستان در شوک ناشی از حمله بی‌دردسر و خونین یک سفیدپوست نژادپرست به فروشگاهی در نیویورک به سر می‌برند. در این حمله، ۱۳نفر کشته و زخمی شدند که ۱۱نفر آنها سیاهپوست بوده‌اند. اکنون مشخص شده قاتل، فردی نژادپرست بوده و از مدت‌ها قبل برای این عملیات خونین برنامه‌ریزی کرده است.
کد خبر: ۱۳۶۶۳۸۳

صورت ماجرا از این قرار بوده است که بعدازظهر شنبه (۱۴ می) یک جوان ۱۸ ساله مسلح وارد یک سوپرمارکت در منطقه سیاهپوست نشین شهر بوفالو در ایالت نیویورک آمریکا شد و به سوی مردم حاضر در سوپرمارکت آتش گشود.

در جریان این تیراندازی، دست‌کم ۱۰نفر کشته و سه نفر زخمی شدند. ۱۱نفر از این عده، سیاهپوست هستند و پلیس فدرال آمریکا به انگیزه‌های راست‌گرایانه در این حمله ظنین است.

به گفته بازپرس ویژه اف‌بی‌آی در این پرونده، پلیس در حال تحقیق درباره انگیزه‌های راست‌گرایانه و خشونت افراط‌گرایانه در این حمله است.

فرد مهاجم، هنگام حمله، به صورت زنده فیلم اقدامش را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است. در این فیلم دیده می‌شود او چگونه به فرد کنار راننده که جلوی سوپرمارکت در حال پیاده شدن از ماشین است، شلیک می‌کند.

انتشار فیلم جنایت در فضای مجازی

مهاجم سفیدپوست همچنین در پلتفرم Twitch مانیفستی منتشر کرده و در آن تفکرات نژادپرستانه‌اش را توضیح داده است.

مهاجم ۱۸ساله کاملا مسلح بوده و یک جلیقه ضدگلوله به تن و کلاه ایمنی به سر داشته است. بر اساس تحقیقات اولیه، او به تنهایی این حمله را انجام داده است.

سلاحی که با آن به سوی قربانیان شلیک شده، یک مسلسل ارتشی از نوع AK-۴۷ است که در نیویورک به صورت قانونی به فروش می‌رسد.

سوپرمارکتی که این حمله در آن انجام شده چند کیلومتر از مرکز شهر بوفالو دورتر است و در منطقه‌ای قرار دارد که بیشتر ساکنان آن سیاهپوست هستند.

ظاهرا فرد مهاجم، این سوپرمارکت را هدفمند انتخاب کرده است. به گفته شهردار، مهاجم، اهل این محل نبوده و ساعت‌ها از جایی خارج از این منطقه در راه بوده تا این جنایت را مرتکب شود.

تکرار یک بازی همیشگی

مهاجم بلافاصله پس از حمله دستگیر شده است. وقتی پلیس به محل حادثه رسیده، او سلاح را به سمت خودش گرفته اما ماموران موفق شده‌اند جلوی او را بگیرند و دستگیرش کنند.

او در حال حاضر در بازداشت موقت به سر می‌برد. به گفته دادستانی، حبس ابد به اتهام قتل عمد در انتظار اوست.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، با قربانیان ابراز همدردی و این حمله را وحشتناک توصیف کرده است. به گفته کاخ‌سفید بایدن و همسرش برای قربانیان و خانواده آنها دعا می‌کنند.

کتی هوکول، فرماندار ایالت نیویورک، حمله مرگبار در بوفالو را تروریستی نامیده و مهاجم را یک راست‌گرای افراطی دانسته که مرتکب عمل تروریستی شده است.

خانم هوکول در کنفرانس مطبوعاتی ابراز امیدواری کرد ضارب، بقیه عمرش را پشت میله‌های زندان بگذراند. او همچنین خواهان قوانین سختگیرانه‌تری برای شبکه‌های اجتماعی شد و گفت راست‌گرایان در این شبکه‌ها، ایدئولوژی‌شان را منتشر می‌کنند.

با این حال، مقامات آمریکایی اساسا سخنی در خصوص شیوه پیشگیری از ارتکاب این جنایات و مواجهه با نژادپرستی سیستماتیک در این کشور نگفته‌اند.

گویا تنها وظیفه مقامات آمریکایی، فرستادن قاتلان ده‌ها سیاهپوست به حبس ابد یا حتی بازداشت موقت است و دیگر هیچ!

بر اساس سرشماری سال۲۰۲۰، حدود ۴۷میلیون سیاهپوست در ایالات متحده زندگی می‌کنند که تقریبا ۱۴درصد از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهند.

بعد از ترور مارتین لوترکینگ-که همواره سیاهپوستان این کشور را به مبارزه آرام و صلح‌آمیز دعوت می‌کرد- شورش‌های خیابانی گستر‌ش یافت و قربانیان بیشتری گرفت.

اگر چه این وضعیت به مرور طی سال‌های بعد از آن و با تصویب قوانین بیشتر برای بهره‌مندی از حقوق مدنی و اجتماعی فروکش کرد اما هر از گاهی و با قتل یک رنگین‌پوست در آمریکا به‌ویژه توسط پلیس، اعتراض‌های گسترده از سرگرفته می‌شود.

دهه های ۷۰و ۸۰ میلادی، بیشترین خشونت‌ها و درگیری‌های خیابانی میان پلیس و معترضان سیاهپوست ثبت شده است اما اکنون، در ابتدای قرن بیست و یکم ماجراهایی مانند قتل جورج فلوید و اتفاقاتی که در محافل عمومی سیاهپوستان رخ می‌دهد، حکایت از حلول روح نژادپرستی در کالبد جامعه آمریکا دارد.

پرده‌برداری دوباره از نژادپرستی سیستماتیک

در حقیقت در آمریکا با نوعی نژادپرستی سیستماتیک و تبعیض نهادینه شده مواجه هستیم. اگرچه بسیاری از رسانه‌های آمریکایی و اروپایی سعی در تقلیل اعتراضات نژادپرستانه به دولت ترامپ داشته‌اند اما واقعیت ماجرا چیزی دیگر است. نژادپرستی سیستماتیک در آمریکا، پدیده‌ای غیرقابل انکار محسوب می‌شود.

به عبارت بهتر، مقامات آمریکایی در حال تقویت و تثبیت الگوهای رفتاری مبتنی بر ناسیونالیسم افراطی، پوپولیسم و نژادپرستی هدفمند در این کشور هستند.

همان‌گونه که تأکید شد، این الگوسازی‌ها منبعث از ساختار نژادپرستانه آمریکاست که در دوران قدرت دو حزب سنتی این کشور (دموکرات‌ها و جمهوریخواهان) ایجاد و تقویت شده است. در این معادله، اساسا تفاوتی میان بایدن و ترامپ وجود ندارد.

قهقهه خونین نژادپرستان در نیویورک +عکس

قهقهه خونین نژادپرستان در نیویورک +عکس

قهقهه خونین نژادپرستان در نیویورک +عکس

قهقهه خونین نژادپرستان در نیویورک +عکس

محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها