در حالی سال ۲۰۲۲ را با یک سوم ابتدایی‌اش به پایان می‌رسانیم که یک بتل رویال جدید در بازار بی‌انتهای عناوین این ژانر منتشر شده است.
در حالی سال ۲۰۲۲ را با یک سوم ابتدایی‌اش به پایان می‌رسانیم که یک بتل رویال جدید در بازار بی‌انتهای عناوین این ژانر منتشر شده است.
کد خبر: ۱۳۶۵۲۴۴

ومپایر بلادهانت جدیدترین نسخه از سری Vampire The Masquerade است؛ مجموعه‌ای که در سال‌های اخیر دوباره سر زبان‌ها افتاده است اما اولین بازی آن یعنی Bloodlines یکی از بهترین عناوین نقش‌آفرینی دهه ۲۰۰۰ محسوب می‌شد.

با این که دیگر بازی‌های جدید این مجموعه فعلا مسیری متفاوت در پیش گرفته‌اند، بلادهانت یک بازی اکشن بتل رویال با امکان کنترل یک شخصیت خون‌ آشام است.

بازی رایگانی که چند ماه پیش به صورت Early Access روی استیم عرضه شد اما حالا به صورت کامل عرضه شده است. سؤ ال اینجاست آیا بازار بازی‌های بتل رویال به یک بازی خون‌آشامی نیاز دارد؟ جواب هم بله و هم خیر است.

خاطرات خون‌ آشام

ومپایر بلادهانت بیشتر از هر چیزی یک برداشت آزاد اما وفادار به همان بازی Bloodlines سال ۲۰۰۴ است. با این که بازی المان‌های نقش‌آفرینی، دیالوگ یا شخصیت‌های به‌یادماندنی ندارد، فضاسازی آن یادآور معدود آثار خون‌آشامی در بین بازی‌های ویدئویی است.

بازی یک بتل رویال ۴۵ نفره یا جنگی بین خون‌آشام‌ها در خیابان‌های شهر پراگ محسوب می‌شود و تا اینجا، همه چیز خیلی خوب است. سازنده بازی یعنی استودیوی Sharkmob خیلی از نکات ابتدایی بازی‌های بتل رویال را رعایت کرده تا به بازیکنی که در حال کنترل یک ومپایر است، حس قدرت را القا کند.

با این که بازی آن‌قدر کشش زیادی برای بازی کردن مداوم ندارد، سعی می‌کند بهترین تجربه ممکن را ارائه کند و مسلما در این راه کاستی‌هایی هم دارد.

عرضه بازی آن هم تنها چند ماه پس از فاز Early Access، باعث شده تا بازی همچنان شبیه یک بازی در حال تکامل باشد و صرفا با چند کلاس مختلف و کارهای متعددی که می‌توانید در هر بازی انجام دهید، ارزش تکراری بالاتری را خلق کند.

اگر از نکات مثبت شروع کنیم، بلادهانت در بین بازی‌های بتل رویال تفاوت‌هایی اندک دارد که آن را نسبت به رقبای گردن کلفتش متمایز می‌کند. در هر مسابقه ۴۵ بازیکن در شهر بازی فرود می‌آیند و باید برای رسیدن به مقام اول رقابت کنند. تا اینجا همه‌چیز واضح و مشخص است تا متوجه ادویه‌ها و سسی می‌شوید که به فرمول این بازی بتل رویال اضافه شده است.

بلادهانت کلاس‌های مختلفی دارد که هر کدام از آنها یک قابلیت مختلف را ارائه می‌کنند. یک شخصیت می‌تواند با قدرتی که دارد بلندتر بپرد و یک شخصیت دیگر می‌تواند با قدرتی مشابه، به دشمنان خود آسیب‌های جدی‌تری وارد کند.

با این که بازی روی سیستم گان‌پلی و تیراندازی تمرکز زیادی داشته اما همچنان سعی می‌کند یک بازی با تم خون‌آشام باشد.

در حالی که بازیکن‌ها بر سر رقابت روی جایگاه اول با یکدیگر وارد درگیری می‌شوند، NPCهای مختلفی روی نقشه وجود دارند که خون‌آشام‌ها می‌توانند از آنها تغذیه کرده و به قدرت‌های مختلفی دست پیدا کنند.

در این بین اگر یکی از NPCها شما را در حال تغذیه از یک NPC دیگر ببیند، مکان شما روی نقشه لو رفته و برای بازیکن‌های دیگر آشکار می‌شود.

در این حالت، بلادهانت شبیه فیلم‌های وسترن و جایزه‌گیری‌های عمومی است. بازیکن‌ها بیشتر از این که دنبال بقا باشند، دنبال شکار کردن بازیکن‌های دیگر و به دست آوردن جایگاه بهتر و قدرت‌های بیشتر و سلاح‌های بازیکن‌های دیگر هستند.

همین موضوع باعث شده بازی حس سریع‌تری نسبت به بتل رویال‌های دیگر داشته باشد و بالا رفتن از در و دیوار ساختمان‌ها، استفاده از تفنگ و البته قدرت‌های مسیریابی مختلف، این موضوع را بیش از پیش برجسته می‌کند.

خیابان‌های خونین پراگ

اما چرا بلادهانت در لایه‌های داخلی‌تر همچنان یک بازی تکراری و معمولی باقی می‌ماند؟ دلیل اصلی تکرار یک سری از مکررات است.

در بازاری که عناوینی مثل ایپکس لجند، فورتنایت یا کال آو دیوتی وارزون سعی می‌کنند شخصیت و مخاطب خود را پیدا کنند و آن را بهبود دهند، بلادهانت یک بازی سیستماتیک تکراری و یکنواخت باقی مانده است.

از سیستم تیراندازی بازی که حس شلیک با تفنگ آب‌پاش را دارد تا شهری که آن‌قدرها متنوع نیست و البته بالانس خیلی خوبی هم در هر مسابقه پیدا نمی‌کند.

در واقع بلادهانت مهم‌ترین اصل بازی بتل رویال یعنی حرفه‌ای بودن را ندارد و همین موضوع باعث می‌شود خیلی از بازیکن‌هایی که دنبال چیزی بیشتر از سرگرمی و رقابت در سطح‌های بالاتر هستند، علاقه‌ای به آن نداشته باشند. بلادهانت از آن دست بازی‌هایی است که با رفیق‌ها بیشتر خوش می‌گذرد و برای چند ساعتی می‌تواند شما را سرگرم کند.

از ایده‌های جالب اما کوچکی که در بتل رویال‌های دیگر پیدا نمی‌کنید گرفته تا سیستم حرکتی بازی که این امکان را می‌دهد تا از هر دیوار و ساختمانی بالا بروید و در یک فضای شهری بسته و تنگ مبارزه کنید.

اگر از یک بازی بتل رویال انتظار یک کار انقلابی، نوآورانه یا خیلی رقابتی را دارید، دور بلادهانت را خط بکشید چرا که بازی در بهترین حالت فقط از حالت Early Access خارج شده و شاید فقط بتوانید امیدوار باشید که در آپدیت‌های بعدی، کمی عمیق‌تر شود. بازی در حال حاضر به صورت رایگان روی استیم و فروشگاه پلی‌استیشن در دسترس است.

مسعود تیموری - ​​​​​​​کارشناس بازی / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها