شبکه‌های سیما ماه رمضان امسال چهار مجموعه تلویزیونی را روانه آنتن می‌کند

نجلا، خوشنام، از سرنوشت، مسافران شهر رمضان

گفت‌وگو با سیدرضا حسینی، بازیگر نقش باران سریال «خوشنام»

هر کس من را می‌بیند می‌گوید «شما؟»

سیدرضا حسینی؛ هوشنگ «بزنگاه»، بیژن «ترش و شیرین»، استوار اسدی «متهم گریخت» و باران «خوشنام» است. این بازیگر سال‌ها در سریال‌های به ویژه کمدی تلویزیون حضور داشته‌است، غالبا هم در نقش‌های فرعی و در قالب شخصیتی آشنا و تیپیکال؛ جوانی حواس‌پرت و سر به هوا با ضریب هوشی پایین. نقش‌آفرینی حسینی اما در سریال خوشنام و در قالب شخصیت باران حداقل به لحاظ چهره‌پردازی متفاوت به نظر می‌رسد و خودش هم تاکید دارد تاثیرگذاری نقش در ادامه قصه و به‌خصوص در قسمت‌های پایانی سریال پررنگ‌تر خواهدبود. سریال خوشنام از جمله مجموعه‌های مناسبتی تلویزیونی است که در ماه رمضان روی آنتن شبکه یک سیما رفته و توانسته نظر مثبت مخاطبان فراوانی را به خود جلب کند. هومن حاجی عبداللهی، عباس جمشیدی‌فر، حمید لولایی، شهره ‌لرستانی، امیر غفارمنش و سحر ولدبیگی از دیگر بازیگران این سریال هستند.
کد خبر: ۱۳۶۳۷۵۲

این شب‌ها سریال خوشنام با بازی شما در حال پخش از شبکه یک سیماست. بازخوردها و واکنش‌ها نسبت به سریال و بازی‌تان تا به امروز چگونه بوده‌است؟

از آنجا که این روزها در شهرستان سر کار هستم واکنش‌های خیلی خوبی از مردم می‌گیرم، حتی تکیه‌کلام‌های مرا در سریال خوشنام تکرار می‌کنند. گویا نظرسنجی‌های سازمان صداوسیما هم نشان می‌دهد خیلی از مردم این سریال را تماشا می‌کنند.

 به نظر می‌رسد خوشنام در جذب مخاطب موفق بوده‌است. نقاط قوت این سریال را در چه می‌بینید؟

متن اولیه سریال را محسن‌ کیایی عزیز نوشته‌است و از سوی دیگر، هدایت خیلی خوب کارگردان باعث شده تا نقش‌آفرینی بازیگران کنترل شده‌باشد. در عین حال که خود بازیگران هم خیلی توانا هستند. بازی خود من هم در خوشنام واقعا هدایت شده‌است. درست است که از خودم چیزهایی را به نقش اضافه کرده‌ام اما در نهایت، هدایت کارگردان هم خیلی در بازی‌ام تاثیر داشته‌است.

تکیه‌کلام‌هایی که در سریال خوشنام دارید در متن وجود داشت یا خودتان فی‌البداهه ساختید؟

در متن وجود داشت اما نوع بیان این تکیه‌کلام‌ها اهمیت دارد که به خود بازیگر بازمی‌گردد. بازیگر باید بتواند تکیه‌کلام‌ها را پردازش کند و به بهترین شکل دربیاورد و ارائه کند. من برای نقشم در سریال خیلی زحمت کشیدم و به نظر نقش هم به خوبی درآمده‌است.

خود شما هم نقش به نسبت متفاوتی را در این سریال دارید با یک گریم خاص و جدید. درباره این نقش و جاذبه‌هایش توضیح می‌دهید؟

نقش جالبی بود. من همیشه گفته‌ام برایم مهم نیست از اول تا آخر قصه در سریال حضور داشته‌باشم. بازیگر حتی اگر یک سکانس داشته‌باشد و بتواند همان سکانس را به‌خوبی بازی کند، به وظیفه‌اش عمل کرده‌است. اگر بازیگر خوب باشد می‌تواند توانایی‌های خودش را در یک سکانس هم نشان دهد. اتفاقا دیروز با امیر غفارمنش بودیم و می‌گفت زمان تماشای خوشنام فقط به بازی تو می‌خندم. نه فقط غفارمنش که سایر دوستان مثل هومن حاجی‌عبداللهی و عباس جمشیدی‌فر در پشت صحنه سریال تکیه‌کلام‌های من به‌خصوص «شما؟» را تکرار می‌کردند. این بازخوردها را که می‌بینم، متوجه می‌شوم کارم را درست انجام داده‌ام. باید باران را تا انتهای سریال ببینید. نقش او در قسمت‌های پایانی کلیدی است. به نظرم بازی کردن در سریال‌های ماه رمضان خودش یک امتیاز است و طول نقش برایم اهمیتی ندارد، بلکه بجا بودن نقش مهم است. در کارهای آقای عطاران و مدیری نقش‌هایم بلند نبوده اما بجا بوده و همین برایم کافی است.

آقای حسینی شما سال‌هاست در عرصه طنز و سریال‌های کمدی فعالیت می‌کنید اما همیشه نقش‌های فرعی را برعهده دارید. چرا؟

بله، اما به اندازه‌ای که باید دیده شده‌ام و همین اهمیت دارد. البته پیشنهاد نقش‌های اصلی هم داشته‌ام اما خودم نرفته‌ام. خیلی در بند نقش نیستم و دنبال کار نمی‌دوم. هر چه خدا بخواهد همان می‌شود. ترجیح می‌دهم صبر کنم تا کار را پیشنهاد کنند. در همین نقش‌های فرعی هم که داشته‌ام پابه‌پای نقش‌های اصلی رفتم‌ام و کم نیاورده‌ام. مهم این است که همین نقش‌های فرعی‌ام در ذهن مخاطب مانده. بیشتر از ۱۵ سال از زمان پخش سریال‌هایی مثل متهم گریخت و ترش و شیرین گذشته و مردم هنوز نقش‌هایم را در خاطر دارند. این خیلی مهم است. ممکن است یک بازیگر کلی نقش اول یا دوم بازی کرده‌باشد اما در یاد مردم نمانده‌باشد اما هنوز که هنوز است درباره نقش‌هایم در سریال‌های کمدی قدیمی با من صحبت می‌کنند.

باران برای شخصیتی که نقش آن را در خوشنام بازی می‌کنید، اسمی نامتجانس و در عین حال جالب است. این اسم از کجا آمد؟

از ابتدا در فیلمنامه اولیه آقای کیایی بود. شاید این اسم عجیب و غریب هم در دیده‌شدن بهتر نقش بی‌تاثیر نبود.

چرا بیشتر نقش‌هایتان به خصوص در آثار طنز در قالب یک شخصیت حواس‌پرت با ضریب هوشی پایین است و به نوعی به شکل تیپ برای شما درآمده‌است. خودتان دوست ندارید از این تیپ فاصله بگیرید؟

تا زمانی که مردم با این نقش‌ها می‌خندند و شاد هستند، ایرادی نمی‌بینم. البته به تازگی دو نقش جدی را بازی کرده‌ام، حتی در یک کار، نقش پلیس را بازی می‌کنم و کسی باورش نمی‌شود که نقش یک پلیس جدی را به خوبی ایفا کرده‌باشم. منتها فراموش نکنید خاستگاه بازیگری من طنز است و به این ژانر علاقه زیادی دارم. شروع بازیگری‌ام از سال ۶۸ با کار طنز بوده‌است. با این حال، از نقش جدی هم استقبال می‌کنم. شاید حضور پررنگم در سریال‌ها و فیلم‌های کمدی باعث شده نقش‌های جدی‌ام کمتر دیده شود. حتی نقشم در فیلم «گشت ارشاد ۳» هم جدی بود که البته برخی سکانس‌هایی که من بازی داشتم از نسخه
در حال اکران در آمده‌است.

 خودتان چه نقش‌هایی را بیشتر می‌پسندید؟ جدی یا کمدی؟ مایل نیستید نقش‌های جدی‌تری را بازی کنید؟

کمدی را دوست دارم اما کار جدی هم می‌کنم. نقشم در سریال‌های «بچه‌های نسبتا بد» آقای مقدم یا «پشت‌بام‌تهران» آقای توفیقی یا «دودکش» آقای لطیفی جدی بود.

 این شب‌ها سریال بزنگاه از شما در حال پخش از شبکه آی‌فیلم است. خودتان سریال را دیده‌اید؟

سریال را که بارها و بارها دیده‌ام اما بازپخش جدیدش را به علت سر کار بودن نتوانسته‌ام تماشا کنم. بزنگاه هنوز هم تماشایی است و حتی رکورد بیننده را دارد. خیلی حرف است که یک سریال پس از این همه سال همچنان مخاطبان فراوانی داشته‌باشد.

چرا مردم سریال‌های قدیمی ماه رمضان را دوست دارند و در جذب مخاطب موفق بودند؟

قبل از همه چیز به فیلمنامه خوب بازمی‌گردد. البته کارگردان و بازیگران و سایر عوامل هم موثر هستند اما فیلمنامه چیز دیگری است. این روزها مردم خیلی فهیم هستند و خوب می‌توانند تشخیص دهند کدام فیلمنامه جذابیت دارد و به شکل درستی نوشته شده‌است.

اصولا بازیگر کم‌کاری هستید. چرا؟

خیلی دنبال کار نیستم. گاهی درگیر تئاتر می‌شوم. شاید گفتنش درست نباشد اما به دنبال آزاد کردن زندانیانی هستم که به خاطر جرایم کوچک و غیرعمد در بند هستند. این مدل کارهای خیر را بیشتر دوست دارم. به همین دلیل سر هر پروژه‌ای نمی‌روم. ترجیح می‌دهم بیشتر در این حوزه فعال باشم و بتوانم برای زندانیان به خصوص در شهرهای کوچک کاری انجام دهم.

زهرا صلواتی - رسانه / روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها