مردم ایران و دیگر كشورهای مسلمان در آخرین جمعه ماه رمضان خود را برای اعتراض به خط سازش عربی آماده می‌كنند

روز قدس مهم‌ترین استراتژی دفاعی خط مقاومت در برابر اسرائیل

نهم اردیبهشت و آخرین جمعه ماه رمضان، بعد از گذشت دو سال از همه‌گیری كرونا، راهپیمایی روز قدس با حضور گسترده مردم برگزار می‌شود.
نهم اردیبهشت و آخرین جمعه ماه رمضان، بعد از گذشت دو سال از همه‌گیری كرونا، راهپیمایی روز قدس با حضور گسترده مردم برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۳۶۳۵۸۳

روز جهانی قدس را باید میراث ابتكاری امام خمینی(ره) در راستای دفاع و حمایت از حقوق مستضعفان و مبارزه با استكبار جهانی دانست.

شرایط جاری بین‌المللی، تحولات منطقه، اوج‌گیری اعتراضات مردمی در سرزمین‌های اشغالی، بالا گرفتن اختلاف داخلی در میان مقامات رژیم صهیونیستی و ناتوانی آمریكا به عنوان بزرگ‌ترین پشتیبان اسرائیل در حل بحران‌ اوكراین، ازجمله مسائلی است كه اهمیت برگزاری حماسی و شكوهمند روز جهانی قدس در ایران و سایر كشورهای دنیا را بیش از پیش آشكار می‌كند.

اعلام موجودیت اسرائیل در سرزمین فلسطین در اردیبهشت ۱۳۲۷، گرچه با پذیرش ضمنی از سوی رژیم پهلوی همراه بود اما مردم ایران از همان ابتدا مخالفت خود را با حضور این غده سرطانی در منطقه خاورمیانه اعلام كردند و این روند بعد از شكل‌گیری نهضت انقلابی و مذهبی مردم ایران، شكل تازه‌تری را پیدا كرد. امام خمینی به عنوان رهبر انقلاب، از همان آغازین روزهای نهضت بر مبارزات ضدصهیونیستی تاكید داشتند و ضمن فاقد مشروعیت دانستن اسرائیل‌، بارها از این رژیم با تعابیری چون «جرثومه فساد»، «ماده فساد»، «غده سرطانی»، «اسرائیل غاصب» و... یاد كردند.

موضوع حمایت از مردم فسلطین برای امام از چنان اهمیتی برخوردار بود كه یك هفته بعد از پیروزی انقلاب و در دیداری كه با مقامات بلندپایه فلسطین داشتند، اعلام كردند شعار «امروز ایران، فردا فلسطین» جزو اولویت سیاست خارجی ایران اسلامی قرار دارد. شش ماه بعد از پیروزی انقلاب بود كه ایشان در ۱۶ مرداد ۵۸ با صدور بیانیه‌ای آخرین جمعه ماه مبارك رمضان را به عنوان روز قدس اعلام كردند.

اولین راهپیمایی روز جهانی قدس ۲۶ مرداد ۱۳۵۸ در ایران و سایر كشورهای اسلامی برگزار شد و در سال‌های بعد از آن نیز با قوت بیشتری ادامه یافت، طی سال‌ها این تظاهرات همگانی در ایران و در دیگر كشورهای دنیا به عنوان یكی از نمادهای اصلی اعتراض علیه رژیم صهیونییستی تبدیل شده است.

ویژگی دیگر روز قدس این است كه تا پیش از این موضوع، حمایت از مردم فلسطین باتوجه به مرزهای سیاسی و جغرافیایی آن در برخی از كشورهای خاورمیانه ماهیتی عربی داشت، اما بعد از اعلام این روز و حمایت‌های همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران از مردم ستمدیده این سرزمین، مساله فلسطین از یك مقوله عربی پا را فراتر گذاشت و به یك مقوله انسانی و اسلامی تبدیل شد.

فلسطین، مساله اول امت اسلامی

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای شكل‌گیری، براساس اصل ۱۵۲ قانون اساسی، سیاست خارجی خود را مبتنی بر نفی هر گونه سلطه‌جویی و سلطه‌پذیری، حفظ استقلال همه‌جانبه و تمامیت ارضی كشور، دفاع از حقوق همه مسلمان، بی‌تعهدی در برابر قدرت‌های سلطه‌جو و برقراری روابط صلح‌آمیز با دولت‌های غیرمحارب قرار داد. همچنین اصل ۱۵۴ قانون اساسی تصریح می‌دارد كه ایران در عین خودداری كامل از هر گونه دخالت در امور داخلی ملت‌های دیگر، از مبارزه حق‌طلبانه مستضعفان در برابر مستكبران، در هر نقطه از جهان حمایت می‌كند. جمهوری اسلامی در طول این چهار دهه ثابت كرده بر اجرای كامل این اصل قانون اساسی ملزم بوده و حمایت از مردم لبنان، عراق، بحرین،‌ یمن، سوریه، بوسنی و هرزگوین و... حاكی از وفاداری ایران به اعمال این سیاست است.

موضوع فلسطین و حمایت از مردم ستمدیده این سرزمین و مقابله با رژیم اشغالگر قدس در دوره رهبری حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با قوت دنبال شد. واقعیت آن است كه مساله فلسطین همیشه از موضوعات راهبردی نظام جمهوری اسلامی بوده و رهبر انقلاب هم آن را مساله اول امت اسلامی می‌دانند.

ایشان در دیدارها و همچنین پیام‌های خود؛ مظلوم بودن مردم فلسطین، غصب یك كشور مسلمان و سپردن آن به یك جامعه موزائیكی و جعلی، كشتار، ظلم و اهانت مستمر به یك كشور برای غصب آن، تهدید قبله اول مسلمانان به تخریب، توهین و زوال، نقش رژیم صهیونیسیتی به عنوان پایگاه نظامی، امنیتی و سیاسی دولت‌های استكباری علیه مسلمانان، استفاده صهیونیسم از سرزمین فلسطین برای گسترش سلطه خطرناك خود در جهان، ایجاد هزینه مالی و انسانی سنگین برای كشورهای اسلامی، اشتغال ذهنی دولت‌ها و ملت‌های مسلمان، رنج میلیون‌ها آواره فلسطینی و زندگی طولانی در اردوگاه‌ها، انقطاع تاریخ یك كانون مهم و تمدنی در جهان اسلام، نیرو گرفتن نهضت بیداری اسلامی از مقاومت فلسطین و اتفاق نظر همه مذاهب اسلامی و جریانات ملی بر ایستادگی مقابل رژیم صهیونیستی را از جمله دلایل مهم برای تبدیل این موضوع به عنوان مساله اول دنیای اسلام می‌دانند.

مواجهه دیپلماسی مقاومت با خیانت عربی

از زمان اشغال سرزمین فلسطین از سوی صهیونیست‌ها، تلاش‌هایی از سویی برخی كشورهای عربی در كنار حمایت‌های سیاسی دیگر كشورهای مسلمان، برای مقابله با اسرائیل صورت گرفت. با این وصف، شور و هیجان كشورهای عربی منطقه باتوجه به تحمل و تحمیل چند شكست نظامی در مواجهه با رژیم اشغالگر قدس، كم‌كم به خاموشی گرایید و در طول چند دهه به برگزاری چند كنفرانس، همایش و ارسال كمك‌‌های مالی به برخی از گروه‌های فلسطینی، همچنین حكومت خودگران فلسطین محدود شد. طی چند سال گذشته هم باتوجه به تلاش آمریكا برای تقویت محور عبری و عربی، سیاست عادی‌سازی روابط رژیم اشغالگر قدس در دستور كار برخی از كشورهای عربی مثل مصر، سودان، مغرب و همچنین عربستان سعودی قرار گرفت و این نگاه سازشگرایانه كه تا مرز برقراری روابط حسنه با رژیم اشغالگر قدس در حال پیشروی است، در كنار راهبرد مقابله‌جویانه محور مقاومت با تهاجمات و تزاحمات رژیم صهیونیستی در منطقه قرار دارد.

جمهوری اسلامی از ابتدای شكل‌گیری، همواره بر حمایت سیاسی، فرهنگی و معنوی از مردم فلسطین تاكید داشت و در كنار همه حمایت‌های مادی و معنوی، برگزاری روز قدس به نماد وحدت، یكپارچگی و انسجام ملت‌های مسلمان حول محور فسلطین و قدس شریف تبدیل شده است. همچنین روز جهانی قدس همواره زمینه را برای گسترش فرهنگ مقاومت و انتفاضه فراهم می‌كند. در سایه این ایستادگی‌ها، محور مقاومت طی چند سال اخیر به یكی از كابوس‌های رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. رژیم اشغالگری كه روزگاری سودای تصرف نیل تا فرات را داشت، اكنون در شرایطی قرار دارد كه نه‌تنها مواضع و پایگاه‌های جاسوسی و نظامی این رژیم در برخی از كشورهای منطقه مورد تهدید موشكی است و سال‌ها است كه خواب خوشش به‌واسطه رویارویی نظامی با حز‌ب‌ا... لبنان آشفته شده، بلكه حتی درون سرزمین‌های اشغالی از نوار غزه گرفته تا كرانه باختری هم نگران ناتوانی گنبد آهنین و سپر دفاعی خود در برابر قدرت موشكی رزمندگان فلسطینی است.

شمارش معكوس برای محو اسرائیل

رهبر انقلاب اسلامی در ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ در یك دیدار مردمی با اشاره به جعلی بودن دولت صهیونیستی، تاكید كردند: «برخی صهیونیست‌ها گفته‌اند با توجه به نتایج مذاكرات هسته‌ای، ۲۵ سال از دغدغه ایران آسوده شده‌ایم اما ما به آنها می‌گوییم شما ۲۵ سال آینده را، اصولا نخواهید دید و به فضل الهی، چیزی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود نخواهد داشت.» همچنین ایشان در دیدار با رمضان عبدا... در ۲۴ آذر ۱۳۹۵، به این نكته اشاره كردند كه: «رژیم‌صهیونیستی همچنان‌كه قبلا گفته‌ایم، به شرط مبارزه همگانی و متحد فلسطینی‌ها و مسلمانان با صهیونیست‌ها، در ۲۵ سال آینده وجود خارجی نخواهد داشت.»

آن‌موقع البته مقامات صهیونیستی تلاش كردند كه با تاكید بر بنیه نظامی اسرائیل، اعتبار این اظهارات را درحد یك پیش‌بینی ساده جلوه دهند اما گذشت زمان نشان داد كه این بیانات كاملا مبتنی بر واقعیات و قرائن موجود بوده است. رژیم‌اشغالگر قدس به‌رغم همه تبلیغات رسانه‌ای و حمایت و پشتیبانی‌هایی كه زمامداران كاخ سفید و لابی‌های صهیونیستی در غرب از این رژیم جعلی می‌كنند، با چالش‌های جدی در حوزه داخلی و خارجی روبه‌رو است. ناكامی اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه، ۲۲ روزه، ۱۲ روزه و ۸ روزه در برابر نیروهای مقاومت، اجماع جامعه فلسطینی درباره تشدید مقاومت به عنوان تنها راه آزادسازی فلسطین و تغییر راهبرد گفت‌وگوی سیاسی به مواجهه مسلحانه، بالا‌گرفتن اعتراضات در برابر سیاست شهرك‌سازی رژیم صهیونیستی، اختلافات زیاد در درون كابینه اسرائیل و گروه‌های سیاسی در كنیست و اتهامات قضایی درباره مفاسد اقتصادی و مالی برخی از مقامات سابق، حاكی از وقوع بحران‌های سیاسی و امنیتی در دروان ساختار اداری این رژیم است و به نظر می‌رسد شرایط به هیچ وجه به نفع این رژیم جعلی نیست. از سوی دیگر واقعیات موجود هم بیانگر آن است كه مساله فلسطین نه با خواست آمریكا یا اسرائیل بلكه با اراده مردم این سرزمین به پایان خواهد رسید.
​​​​​​​
روزنامه جام‌جم - گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها