محققان چینی اخیرا از استراتژی جدیدی برای توسعه واکسن‌هایی علیه کووید-۱۹ خبر داده‌اند که طی آن این واکسن می‌تواند آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده مؤثری را علیه سویه‌های اُمیکرون و دلتا ایجاد کند.
کد خبر: ۱۳۶۱۲۴۳
به گزارش جام جم آنلاین، محققان چینی در یک مطالعه جدید که به سرپرستی "وی ونشنگ" (Wei Wensheng) از دانشگاه پکن انجام شد، از توسعه پلتفرمی برای تولید نسل جدیدی از واکسن‌ها یا واکسن‌های آر ان‌ای حلقوی (circRNA) خبر داده‌اند.

پروتئین میخ مانند این ویروس که باعث کووید-۱۹ می‌شود، به عنوان هدف اولیه واکسن‌های مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان استفاده شده است، اما بر اساس مطالعه‌ای که اخیرا در مجله Cell منتشر شده است، واکسن‌های مبتنی بر آر ان‌ای حلقوی با ساختار حلقه بسته، پایدارتر از واکسن‌های مبتنی بر آر ان‌ای پیام رسان هستند، بنابراین پاسخ‌های ایمنی هومورال و سلولی قوی‌تری را القا می‌کنند.

ایمنی مزاجی یا ایمنی هومورال (Humoral immunity) نوعی از دفاع اختصاصی (دستگاه ایمنی تطبیقی) است که در آن، پادتن‌ها به عنوان ریزمولکول‌های واسطه، وارد عمل می‌شوند. این نوع از ایمنی به دلیل ماهیت خود که از طریق مایعات بدن انجام می‌گیرد، ایمنی هومورال یا ایمنی مایعات بدن نام گرفته است.

نتایج مطالعه محققان چینی حاکی از آن بوده است که این واکسن‌ها درصد بالایی از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده را ایجاد می‌کنند و محافظت مؤثری را در برابر کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ در موش‌ها و ماکاک‌های رزوس ایجاد می‌کنند.

به گفته محققان، علاوه بر این، این واکسن‌ها می‌توانند نوعی پاسخ محافظتی سلول لنفوسیت تی تولید کنند که این می‌تواند به طور مؤثری خطرات ابتلا به بیماری‌های تنفسی مرتبط با واکسن را کاهش دهد.

نتایج این مطالعه نشان داد که یک واکسن از این نوع که اُمیکرون را هدف قرار می‌دهد، آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده مؤثری را علیه اُمیکرون ایجاد می‌کند، اما نوع دلتا را هدف قرار نمی‌دهد، در حالی که واکسن دیگری که دلتا را هدف قرار می‌دهد، در برابر دلتا و اُمیکرون محافظتی ایجاد می‌کند و پس از تزریق دو دوز واکسن به عنوان یک تقویت‌کننده عمل می‌کند. بنابراین، محققان اظهار کردند که این واکسن مبتنی بر آر ان‌ای حلقوی دلتا می‌تواند به لیست واکسن‌های کاندیدای وسیع‌الطیف تبدیل شود.
 
منبع: ایسنا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها