داوطلبان کنکور در ماه‌ های پایانی مانده به کنکور شاید حتی سبک زندگی خود را برای مدتی تغییر دهند تا بتوانند بهتر درس بخوانند، مثلا برخی کنکوری‌ ها ساعت خواب یا نوع تغذیه را تغییر می‌دهند اما باید بدانند که چگونه تغذیه کنند تا بهره‌ وری بهتری از مطالعات‌ شان داشته باشند.
کد خبر: ۱۳۵۹۹۰۲

به گزارش جام جم آنلاین، کمتر از ۱۰۰ روز به زمان کنکور سال ۱۴۰۱ باقی مانده و به عقیده کارشناسان این روزها حکم زمان طلایی را برای کنکوری‌ها دارد.

داوطلبان کنکور در این چند ماه پایانی باید خوانده‌های خود را جمع‌بندی کرده و تست بزنند و آنچه آموخته‌اند به خاطر بسپارند، برای این منظور باید اقداماتی که برای تقویت حافظه مناسب است را هم خوب بدانند و انجام دهند.

خواب مناسب، ورزش، روحیه شاد و بدون استرس و تغذیه مناسب از جمله مسائلی است که در تقویت حافظه بسیار موثر است بنابراین داوطلبان کنکور باید علاوه بر درس خواندن به این مسائل نیز توجه کنند.

ما سعی کردیم در گفت‌وگو با کارشناسان تغذیه و همچنین رتبه‌های برتر کنکور گذشته که تجربه چنین روزهایی را دارند، روش صحیح تغذیه کنکوری‌ها را سوال کنیم و در اختیار این افراد قرار دهیم تا بتوانند به خوبی برای تغذیه‌شان هم مانند مطالعه خود برنامه‌ریزی صحیح داشته باشند.

فست‌ فود را به حداقل برسانید

کارشناسان تغذیه معتقدند، بهتر است داوطلبان کنکور مصرف فست‌ فود، کله پاچه و مواد غذایی حاوی چربی های اشباع نشده دارای فرم ترانس را به حداقل رسانده و حتی از وعده‌های غذایی خود حذف کنند.

خوردن یک عدد خرما قبل از خواب آرامش‌زاست، خرما دارای ویتامین های آ- ب1 و ب2 است و مقادیر زیادی پتاسیم، کلر، کلسیم ، مس، گوگرد، فسفر و آنزیم دارد پس بهتر است داوطلب کنکور برای کاهش استرس خرما مصرف کند.

همچنین متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند کنکوری‌ ها بیشتر از سبزیجات و میوه‌ جات استفاده کنند، البته لبنیات بخصوص شیر هم نباید فراموش شود.

داوطلبان کنکور حتما صبحانه بخورند، کارشناسان معتقدند مصرف صبحانه بسیار اهمیت دارد زیرا در صورت نخوردن صبحانه، میزان تمرکز ذهنی و قدرت انتقال معلومات کاهش می‌یابد.

کنکوری‌ها باید بسیار آب بنوشند، زیرا مصرف آب سبب کاهش خستگی و افسردگی می‌شود.

بهتر است داوطلبان کنکور در این مدت وعده‌های غذایی خود را به 5 یا 6 وعده افزایش دهند، زیرا افزایش وعده‌ها در طول روز سبب کاهش کلسترول خون و همچنین متعادل نگه داشتن قند خون افراد می‌شود.

سخنی کوتاه با داوطلبانی که رژیم غذایی دارند

اگر رژیم غذایی خاصی دارید در این روزهای پایانی کنکور به تقویت حافظه‌تان فکر کنید نه به رژیم.

شما هرگز نباید گرسنه بمانید، گرسنگی سبب خواب آلودگی و درک نکردن درست مطالب می‌شود پس باید به حد کافی تغذیه کنید و برای تقویت حافظه از ویتامین‌ها به خوبی استفاده کنید.

البته پرخوری هم مانع درس خواندن می‌شود پس جانب احتیاط را نگهدارید، از مصرف غذاهای حجیم و سنگین پرهیز کنید زیرا این غذاها باعث پر شدن معده و احساس سنگینی در معده شده و اختلال خواب ایجاد می‌کند.

شما می‌توانید از کربوهیدرات‌های پیچیده مانند نان ،برنج، سیب زمینی و حبوبات استفاده کنید.

رتبه‌ های برتر کنکور چه کردند

برای اینکه از تجربیات کنکوری‌های گذشته هم کمک بگیریم با چند نفر از رتبه‌های برتر کنکور و والدین آن‌ها گفت‌وگو کردیم.

پدر آیناز مارالی رتبه چهارم گروه علوم تجربی کنکور 1400 با بیان اینکه مادرها بیشتر حواس‌شان به تغذیه فرزندان هست، می‌گوید: ما سعی کردیم فرزندمان دغدغه تغذیه نداشته باشد بنابراین هرچه میل داشت فراهم می‌کردیم و براساس برنامه ریزی وی برنامه غذایی را چیدیم.

مادر پارسا فتحی رتبه دوم گروه علوم تجربی کنکور سال گذشته می‌گوید: ما همیشه روش غذا خوردن مناسبی را در زندگی پیاده می‌کنیم و به همین علت برای کنکور فرزندمان روش دیگری را انتخاب نکردیم و به روش گذشته خود ادامه دادیم.

پدر نیما ابوالحسنی رتبه اول گروه علوم تجربی کنکور 1400 نیز بر همین عقیده است و می‌گوید: ما در زمان کنکور تغذیه خود را با زمان قبل آن تفاوت قرار ندادیم و همان تغذیه همیشگی که اصولی هم هست را مراعات کردیم.

جواد عبدیائی رتبه دوم گروه علوم انسانی کنکور سال گذشته با اشاره به اهمیت وعده صبحانه می‌گوید: نوع تغذیه من همیشه مناسب بوده اما به وعده صبحانه در مدت مطالعات کنکوری بسیار تأکید داشتم و به کنکوری‌ها توصیه می کنم برای وعده صبحانه بسیار اهمیت قائل باشند.

پدر محمدپیام نایبی رتبه اول گروه علوم ریاضی و فنی کنکور 1400 می‌گوید: نوع تغذیه ما تفاوت نکرد اما بسیار سعی کردیم غذای فرزندمان سر ساعت و براساس برنامه ریزی که داشت آماده باشد تا برنامه ریزی درسی‌اش مختل نشود.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها