هفدهم اسفندماه ۱۸سال قبل، نهادی مردمی و غیردولتی در ایران اسلامی متولد شد که امروزه به درختی عظیم تبدیل شده است و شاخ و برگ‌های بسیاری در زمینه خدمت‌رسانی به مخاطبان حوزه فرهنگ دارد.
کد خبر: ۱۳۵۷۷۲۹

خانواده بزرگی که امروزه در نقطه‌نقطه این سرزمین کهن، آثاری ماندگار با همتی بلند در ترویج فرهنگ و توسعه کتابخوانی دارد و تمام تلاش خود را وقف آن کرده که از روستاهای کم‌برخوردار و مناطق عشایرنشین تا پایتخت‌نشین و کلانشهرهای کشور را با خدمات متنوع و متکثر خود در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی بهره‌مند کند.

همکاران این نهاد دیرپا، مخاطب و مراجعه‌کننده را تکریم می‌کنند و برایشان سن و سال معنایی ندارد. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آستانه قرن جدید و در سال ۱۴۰۰ با تعداد ۳۶۷۸ کتابخانه و بیش از ۴۱ میلیون عنوان کتاب در حال خدمت‌رسانی است.

یک میلیون و ۵۱۳ هزارمترمربع از فضای فرهنگی کشور در اختیار این نهاد ۱۸ساله است که در سال‌های گذشته تمام سعی خود را با وجود تعارضات و تناقضات فراوان در قانون تأسیس خود بر ترویج فرهنگ مطالعه گذاشته‌اند و به عنوان خادمان فرهنگی درحال خدمت‌رسانی و مدیریت فضاهای فرهنگی مهم و تأثیرگذاری با عنوان کتابخانه‌های عمومی هستند.

رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای تبدیل کتابخانه‌ها به باشگاه‌های چند‌منظوره فرهنگی و اجتماعی با محوریت کتاب است.

ارائه بیش از ۵۰خدمت در کتابخانه‌های مرکزی و بازتعریف کارکرد کتابخانه‌ها از پایگاه‌های صرف امانت کتاب به فضایی فرهنگی و اجتماعی از جمله دلایل روشن تأثیر این اقدامات در تعریف کارکردهای جدید است. آمارهای منتشر شده در مشارکت اعضا در ادوار جشنواره‌های کتابخوانی رضوی حقایق مهمی را ثابت می‌کند.

تنها در دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در سال ۱۳۹۹ و با وجود شیوع کرونا بیش از یک میلیون و۳۰۰هزار مشارکت صورت گرفته است که این افتخاری برای نهاد در حال گسترش معارف اهل‌بیت(ع) است. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور متولی مدیریت بیش از ۳۶۰۰ کتابخانه عمومی است و بر اساس قوانین تنها بهره‌بردار کتابخانه‌های عمومی است که توسط متولیان ساخته می‌شود و برای این تولیت استانداردهای بین‌المللی و بومی ویژه‌ای دارد.

برهمین اساس مدیریت کتابخانه‌های مساجد، کتابخانه‌های شهرداری و کتابخانه‌های شخصی از حوزه تولیت نهاد خارج است.

با این حال نهاد به عنوان متولی مهم ترویج کتاب و کتابخوانی نسبت به ارسال منابع به همه کتابخانه‌ های سراسر کشور اقدام می‌کند که در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ منابعی با ارزش بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال به کتابخانه‌ های عمومی سراسر کشور ارسال شده است.

استانداردسازی فضای کتابخانه‌ ای یکی از اقدامات مهم نهاد کتابخانه‌ های عمومی کشور از سال ۱۳۹۳ و دوره جدید مدیریت این نهاد بوده است که طی این سال‌ها با همراهی استادان علم اطلاعات و دانش‌شناسی و خبرگان حوزه کتابخانه‌های عمومی نوع جدیدی از کتابخانه‌ های عمومی و مرکزی متولد شده‌اند که دارای بیش از ۵۰خدمت مختلف هستند.

مهدی توکلیان - مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد کتابخانه های عمومی کشور / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها