گفت‌وگو با استاد علی‌اکبر فرهنگی در مراسم تقدیر از ایشان

پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات دنیا را کوچک کرده است

مراسم تقدیر از استاد علی‌اکبر فرهنگی با حضور ایشان، غلامحسن کشاورز افشاری و تنی چند از فعالان حوزه ارتباطات در دفتر شرکت تولیدی محصولات صوتی و تصویری سروش انجام شد.
کد خبر: ۱۳۵۶۶۸۷

به گزارش جام جم، در این مراسم، حضار فعالیت بیش از نیم قرن تجربه فرهنگی را ارج نهادند و از این نویسنده و استاد بزرگ دانشگاه تقدیر به عمل آمد. گفتنی است علی‌اکبر فرهنگی سال ۱۳۲۱ در شهر طالقان متولد و از آغاز جوانی به مطالعه و تحصیل در رشته‌های گوناگونی وارد شد و از دانش و ادبیات گرفته تا علوم دینی و سپس زبان، مدیریت، جامعه‌شناسی، اقتصاد و ارتباطات را مطالعه و تحصیل کرد. او همچنین در دو زمینه متفاوت، دو دکترا و یک فوق دکترا دریافت کرده است. فرهنگی بیش از ۶۰ کتاب در حوزه ارتباطات و مدیریت بازرگانی و دیگر حوزه‌ها به نگارش درآورده و بنیانگذار رشته مدیریت ارتباطات و بازرگانی در دانشکده تهران بوده است. به مناسبت تقدیر از این استاد مسلم ارتباطات و رسانه، گفت‌وگویی با او داشتیم که می‌خوانید.

شما بیش از نیم قرن تجربه در تدریس و آموزش مدیریت در ایران و خارج از ایران را دارید. از سال‌های فعالیت خود و کتاب‌هایی که نوشته و شاگردانی که در این سال‌ها پرورش داده‌اید بگویید.

من علی‌اکبر فرهنگی هستم، استاد بازنشسته پایه ۳۵دانشگاه تهران. افتخار این را داشته‌ام که بیش از نیم قرن در خدمت جوانان این مملکت باشم. طی این سال‌ها در کنار پرورش هزاران دانشجو، بیش از ۵۵ کتاب علمی و ادبی را نگارش کرده‌ام. من سال‌ها به عنوان یک سرباز در حوزه مدیریت و ارتباطات به این مرز و بوم خدمت کرده‌ام. خوشحالم که طی این سال‌ها همیشه مورد عنایت دانشجویان و مردم بوده‌ام و این عزیزان مرا مورد لطف خود قرارداده‌اند. عده زیادی از دانشجویان جوان به دلیل مقالات و حضور من، رشته مدیریت ارتباطات و بازرگانی را انتخاب کرده‌اند. تعداد زیادی از دانشجویان تحت‌تاثیر کتاب‌هایم، رشته مدیریت را انتخاب کرده و باعث سرفرازی من در کشور شده‌اند. من برای آموزش حرفه‌ای مدیران هم بسیار تلاش کرده‌ام و در ایران و خارج از کشور در تربیت مدیران حرفه‌ای فعالیت‌های بسیاری داشته‌ام. با افتخار می‌گویم بنیانگذار مدیریت ارتباطات و رسانه در دانشگاه تهران و دانشگاه علوم تحقیقات بوده‌ام و افتخار می‌کنم که توانسته‌ام به هموطنانم در راه کسب علم و دانش کمک کنم. این صحبت‌ها فقط بخشی از فعالیت‌های من در این سال‌ها بوده است. خوشحالم بگویم در سال ۱۳۸۴ از طرف ستاد چهره‌های ماندگار به عنوان چهره ماندگار در رشته مدیریت انتخاب شده‌ام که این برای من افتخاری بزرگ است.

به عنوان پدر علم ارتباطات در ایران، دنیای ارتباطات در این سال‌ها از نظر شما چه تغییراتی داشته و چه اتفاقاتی رخ داده است؟

باید بگویم طی این سال‌ها تغییرات گسترده‌ای در دنیای ارتباطات رخ داده و تکنولوژی‌ها به روز شده‌اند. پیشرفت تکنولوژی و این تغییر ارتباطات در جهان، دنیا را کوچک کرده است. در دهه ۷۰میلادی وقتی مارشال‌مک لوهان ادعا کرد جهان به یک روستای کوچک تبدیل شده است همه به او خرده گرفتند و حرف او را باور نمی‌کردند، چون کسی در آن دوران این صحبت او را لمس نکرده بود. امروز شاهدیم اگر کوچک‌ترین اتفاق در گوشه‌ای در دنیا بیفتد، همه دنیا در کمتر از یک دقیقه از این اتفاق باخبر می‌شوند. باید قبول کنیم ما به دوره چهارم تکنولوژی رسیده‌ایم و بازی‌ها در این دوره کاملا برملاست و دیگر نمی‌توان هیچ اتفاقی را در هیچ کجای جهان از رسانه‌ها و مردم مخفی کرد. این اتفاق یک اتفاق میمون و مبارک است و بشر در این دوران به توانایی بسیار بالایی دست پیدا کرده است. پیشرفت تکنولوژی انسان را قادر کرده که بتواند آینده را پیش‌بینی کند و آماده رویارویی با اتفاقات در آینده شود.

کشور ما ایران در این پیشرفت تکنولوژی تا چه حد رو به جلو حرکت کرده و توانسته خود را به روز کند؟

ما در ایران پیشرفت‌هایی در زمینه ارتباطات داشته‌ایم اما این کافی نیست. ما نباید در مقابل پیشرفت علم مقاومت کنیم و باید این پیشرفت‌ها را بپذیریم و با آن همراه شویم. تکنولوژی راه خود را پیدا کرده و به صورت یک قطار در حال حرکت است و ما باید بتوانیم خود را با سرعت این قطار همراه کنیم وگرنه از قطار تکنولوژی و پیشرفت جا مانده و این جاماندگی قطعا به ضرر کشور در آینده خواهد بود. ما بخشی از پیشرفت خود را مدیون عالم هستیم و این پیشرفت‌ها به تلاش ما ربطی ندارد. متاسفانه هنوز هستند افرادی که در مقابل موج دوم صنعتی مقاومت کرده و بر این باورند که ما نباید به عصر صنعتی می‌رفتیم و بایستی در عصر کشاورزی باقی می‌ماندیم. درباره تکنولوژی و ارتباطات هم همین‌گونه است. اختلافات و سنگ‌اندازی‌ها فقط می‌تواند باعث پیشرفت نکردن کشور در آینده شود و ما را از این قافله عقب بیندازد.

با توجه با مسائل ذکر شده، آینده کشور را در مسیر تکنولوژی و ارتباطات چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من به آینده ایران با وجود این جوانان و نوجوانان بااستعداد بسیار امیدوارم. جوانانی چابک، جسور و بی‌نهایت با استعداد که می‌توانند آینده‌ای روشن را برای ایران عزیز رقم بزنند. باید به این جوانان افتخار و شرایط را برای آنها مهیا کرد تا در ایران به فعالیت‌های خود ادامه دهند و باعث پیشرفت کشور در ده‌های پیش‌رو شوند. باید به جوانان اطمینان کنیم و راه را برای کسب علم و دانش و خدمت به ایران عزیز فراهم آوریم.

احمدرضا معراجی/رسانه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها