نگاهی به آلبوم موسیقی«هَتَن» از محمد رحم‌دلخواه استاد موسیقی تربت‌جام

فراموشی در کمین موسیقی نواحی

سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر جمعه شب با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزیدگانش را معرفی کرد

زبان گیرای موسیقی ایران برای تمام جهان

اهالی موسیقی، شب باشکوه‌شان را برگزار کردند و بعد از یک هفته اجرا در بخش‌های رقابتی و غیر رقابتی بهترین‌‌های سال ۱۴۰۰ در بخش‌های جوایز باربد، ترانه، موسیقی و رسانه معرفی شدند.
کد خبر: ۱۳۵۵۲۹۱
این دوره از جشنواره‌ موسیقی فجر به بزرگداشت استاد مرتضی اعیان نوازنده و مدرس تنبک، استاد آذرنوش صدرسالک، نوازنده و مدرس هارپ و استاد فرج علیپور، نوازنده کمانچه و از چهره‌های سرشناس موسیقی لرستان اختصاص داشت. آیین اختتامیه این دوره با ویدئو کلیپی در رثای سردار شهید قاسم سلیمانی با صدای محمد معتمدی و به آهنگسازی بهزاد عبدی و شعری از کاظم بهمنی آغاز شد و گروه سرود فرزندان ایرانی به سرپرستی مهرداد سعیدا، سه سرود خاطره‌انگیز از دوران پیروزی انقلاب اسلامی اجرا کردند و بعد از سخنرانی‌های مدیران فرهنگی نوبت به اهدای جوایز رسید. محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد الهیاری سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد و رئیس جشنواره، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، محسن رجب‌پور رئیس صنف تهیه‌کنندگان موسیقی، اعضای شورای سیاستگذاری، هیات انتخاب آثار و گروه‌ها و داوران بخش‌های مختلف جشنواره، محمد سریر، مجید انتظامی و همچنین جمعی از هنرمندان و اهالی موسیقی مهمان اختتامیه در تالار وحدت بودند.

اعتلای فرهنگ در جان هنرمند ایرانی
پیام‌‌های محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد الهیاری سرپرست دفتر موسیقی و رئیس جشنواره سی و هفتم و حسن ریاحی دبیر جشنواره به صورت ویدئو در مراسم اختتامیه به نمایش درآمد و محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه رفت و در جمع حضار ضمن تشکر از اهالی موسیقی و برگزارکنندگان جشنواره به سویه امیکرون اشاره کرد که باعث شد اجراهای جشنواره میزبان تعداد کمتری از تماشاگران باشند.
اسماعیلی در ادامه گفت: بیش از ۱۷۰۰ هنرمند در برپایی جشنواره از ۹ استان و کشورهای خارجی حضور مؤثری داشتند. این مساله ظرفیت بالای موسیقی ایران زمین را نشان می‌دهد. این مایه مباهات ما است که هنر موسیقی ایران آن‌قدر زبان گیرایی دارد که در تمام دنیا مورد قبول و پذیرش علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. ما به حضور اهالی موسیقی در حوزه ارتباطات بین‌المللی نیاز داریم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر کرد و ادامه داد: پیشکسوتان، گنجینه‌های بزرگ و چراغ راه موسیقی ما هستند. من پیش از جشنواره در جلسات مختلف داوری به خدمت اساتید رسیدم و فکر می‌کنم حضور این اساتید برای ما مایه مباهات است. من به دکتر ریاحی که دبیری جشنواره را پذیرفتند و همه عزیزانی که زحمت کشیدند ادای احترام می‌کنم. ما نیازمند تجارب این بزرگان هستیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مزین‌ شدن جشنواره موسیقی فجر با نام شهید قاسم سلیمانی را از مواهب این دوره جشنواره موسیقی فجر برشمرد و به چند سیاست راهبردی در این جشنواره اشاره کرد: ‌نکته اول این است که اکثریت قریب به اتفاق هنرمندان ایران از فاخرترین و اصیل‌ترین بخش‌های جامعه هستند که جان‌شان به نام اعتلای جامعه ایرانی و احترام به فرهنگ ایرانی و آیین‌های دینی گره خورده است. هیچ‌کس حق ندارد به جریان هنری و فرهنگی ما با غیر این منظر و نگاه توجه کند. هنرمندان در پیشانی فرهنگ ما قرار دارند که من و همکارانم خادم آنها هستیم. اسماعیلی اضافه کرد: ‌من از نزدیک شاهد تلاش دست‌اندرکاران جشنواره‌های هنری کشور بودم که در این ایام مجاهدت کردند تا با همه مشکلات‌، کارها را انجام بدهند. این بی‌انصافی است که یک نقطه‌ضعف را به همه بخش‌های این رویداد و دستاوردهای آن تسری بدهیم. نکته بعدی این است که دغدغه‌های جامعه ایمانی کشور برای ما اهمیت دارد. آیین دینی با تار و پود جامعه ایرانی گره خورده است. اگر فردی کاری کند که به این باورها توهین شود نیز توسط ما محکوم می‌شود و ما از او اعلام انزجار می‌کنیم. ما برگزارکننده مراسم هستیم ولی اما اگر فردی خطایی مرتکب شود که توهین به سلوک ایمانی ما باشد برای ما محکوم است و اگر دل عزیزان آزرده شده است من عذرخواهی می‌کنم.
فهرست برگزیدگان سی‌و هفتمین جشنواره موسیقی فجر
جایزه شعر و ترانه جشنواره موسیقی فجر: در این بخش از امیرعلی سلیمانی، حامد عسکری، نفیسه‌سادات موسوی و محمدمهدی سیار تقدیر به عمل آمد.
برندگان جایزه موسیقی و رسانه  
قالب گفت‌وگوی مطبوعاتی: سارا حیدرنژاد از روزنامه شرق برای مطلبی با عنوان «دردا که جز به مرگ نسنجند قدر مرد»
قالب گفت‌وگوی خبرگزاری: علیرضا سعیدی از خبرگزاری مهر با مطلب «نوستالژی گروه سرود احیا می‌شود؟»
قالب گزارش مطبوعاتی: نیره خادمی از پیام ما با مطلب «دغدغه‌های سبز خجوی نی نواز»
قالب گزارش خبرگزاری: علیرضا سعیدی از خبرگزاری مهر با مطلب «خاموشی چراغ کنسرت‌ها دو ساله می‌شود؟»
در قالب یادداشت مطبوعاتی نیز روزنامه جام‌جم با مطلب «بگذار تا مقابل روی تو بگذریم» تقدیر شد و در بخش یادداشت خبری کامیار صلواتی از نویز با مطلب «مسلک معاصریت» تقدیر شد. در بخش رسانه‌های شنیداری سحر طاعتی از عصر ایران با پادکست «نوای ماندگار» تقدیر شد.
برگزیدگان بخش جایزه باربد
اجرای موسیقی نواحی: در این بخش دیپلم افتخار به مهرداد اکبری با اثر «هفت‌خوان و تنبور» رسید و جایزه باربد را مجید کلابی با اثر «تالش» تعلق گرفت.
آهنگسازی موسیقی معاصر ایرانی بی‌کلام: در این بخش دیپلم افتخار آرش هژیرآزاد برای آلبوم «بازار وکیل» ادا شد و جایزه باربد به آسو کهزادی برای آلبوم «پ روتیوا» تعلق گرفت.
آهنگسازی موسیقی معاصر ایرانی ارکسترال - با کلام: در این بخش بهنام ابوالقاسم و امین همایی دیپلم افتخار گرفتند و جایزه باربد به هنرمندی تعلق نگرفت.
خوانندگی موسیقی معاصر ایرانی - ارکسترال: در این بخش دیپلم افتخار برای آلبوم «چله‌نشین» به حسین علیشاپور اهدا شد و جایزه باربد به پوریا اخواص برای آلبوم «همیشه لحظه بارانی» تعلق گرفت.
آهنگسازی کلاسیک غربی: در این بخش دیپلم افتخار به علی رادمان برای آلبوم «سیلک» اهدا شد و جایزه باربد به رضا والی برای آلبوم «اشتیاق» رسید.
آهنگسازی موسیقی تلفیقی - بی‌کلام: در این بخش دیپلم افتخار به حسام اینانلو برای آلبوم «میان» اهدا شد اما هیچ اثری حائز شرایط دریافت جایزه باربد شناخته نشد.
اجرای موسیقی دستگاهی بی‌کلام: در این بخش دیپلم افتخار به محمد عشقی و المیرا مردانه برای پروژه «سرو و تزرو» رسید؟ جایزه باربد را آرمان مهدیه برای آلبوم «به موازات بی‌نهایت» از آن خود کرد.
آهنگسازی موسیقی پاپ و تلفیقی - با کلام: در این بخش دیپلم افتخار به امیر همایی برای آلبوم «قبل پاییز، بعد پاییز» و جایزه باربد را گروه «پالت» برای آلبوم «نصف‌النهار مبدا» دریافت کرد.
خوانندگی موسیقی پاپ و تلفیقی: در این بخش دیپلم افتخار به بهزاد عمرانی برای آلبوم «احتمالا قهرمانی در کار نیست» رسید و جایزه باربد به امید نعمتی برای آلبوم «نصف‌النهار مبدا» اهدا شد.
آهنگسازی موسیقی دستگاهی - با کلام: در این بخش دیپلم افتخار به مهدی حاجی قاسمی برای آلبوم «کوچه دلگیر تو شد» رسید و جایزه باربد به امیر شریفی برای پروژه «شرح این هجران» از آن خود کرد.
خوانندگی موسیقی دستگاهی: در این بخش دیپلم افتخار به مهدی امامی برای آلبوم «شرح این هجران» رسید و جایزه باربد را مجتبی عسگری برای آلبوم «بوستان سعدی» از آن خود کرد.
اجرای موسیقی پاپ - بی‌کلام: در این بخش دیپلم افتخار به مصطفی بیاتی برای اثر «ماه یکشنبه من» رسید و جایزه باربد را الیاس دژاهنگ و مجید عیدانی اصل برای پروژه «رنج» از آن خود کردند.
اجرای موسیقی کلاسیک: در این بخش جایزه باربد به مهرداد غلامی برای آلبوم «قطعاتی برای فلوت» اهدا شد.
بهترین ناشر: در این بخش ضمن تقدیر از نشر «ماهور» دیپلم افتخار به نیما جوان مدیر نشر «موسیقی جوان» اهدا شد و جایزه باربد را معین فرزاد مدیر نشر «نوفه» از آن خود کرد.
راپسودی ایرانی برای ساز سولو و ارکستر سمفونیک: در این بخش دیپلم افتخار به فرید اسماعیلی ابهری اهدا شد و جایزه باربد را پوریا لاچینی از آن خود کرد.

ببخش از این‌که گاهی شام یخ کرد
ترانه «خلوت خوب» سروده حامد عسکری یکی از ترانه‌های برگزیده بخش ترانه سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر بود. این ترانه برخلاف بسیاری از ترانه‌های عاشقانه رایج در موسیقی پاپ، رویکردی عاطفی و عفیفانه به عشقی همسرانه دارد و احساسات میان همسران در یک خانواده ایرانی را به تصویر می‌کشد. این ترانه با صدای حسین حقیقی و با آهنگسازی مهدی یغمایی و تنظیم هومن آزما و تهیه‌کنندگی باشگاه ترانه و موسیقی راه منتشر شده است و گروه داوران جشنواره موسیقی فجر در بخش ترانه شامل محمدعلی بهمنی، اسماعیل امینی، محمود اکرامی‌فر، لیلا کردبچه، محمد امین فروغی، میلاد عرفان‌پور و مجید افشاری آن را جزو ترانه‌های شاخص و برگزیده تولید‌شده امسال تشخیص دادند:
چه شب‌ها که تو بارون بهاری/ نشستی اسممُ تکرار کردی
چقدر با اون صدای مهربونت / نماز صبح منُ بیدار کردی
تو این دنیای گاهی تلخ و دلگیر / خوشی اینه که با هم بد نبودیم
گونم این همه شیرین نمی‌شد/ اگه ماه عسل مشهد نبودیم
می‌دونم دوسم داری می‌دونی دوستت دارم / تو باشی غصه کم می‌شه تو باشی کم نمیارم
تو و انگشتر فیروزه و اون / قنوت ساده و راز و نیازت
من و آرامش این خلوت خوب/ من و بوییدن چادر نمازت
زمستون می‌شه دنیا تو نباشی/ زمستون گفتم و دستام یخ کرد
ببخش از این که گاهی دیر کردم / ببخش از این‌که گاهی شام یخ کرد
می‌دونم دوسم داری می‌دونی دوستت دارم / تو باشی غصه کم می‌شه تو باشی کم نمیارم
 
آذر مهاجر - ادبیات و هنر / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها