روایت آدمهای بی‌قرار در تابستان
گفت و گو با زهرا کاردانی نویسنده کتاب «قربانی شهریور » که از منظری تازه به موضوع اجاره نشینی پرداخته است

روایت آدمهای بی‌قرار در تابستان

علاقه‌مندان به مباحث و کتاب‌های فلسفی بی تردید با آرا و نوشته‌های‌ هانس گئورگ گادامر به عنوان یکی از مهم ترین نام‌ها در هرمنوتیک آشنا هستند.
علاقه‌مندان به مباحث و کتاب‌های فلسفی بی تردید با آرا و نوشته‌های‌ هانس گئورگ گادامر به عنوان یکی از مهم ترین نام‌ها در هرمنوتیک آشنا هستند.
کد خبر: ۱۳۵۳۶۱۲
انتشارات مولی به تازگی کتابی از نوشته‌های این فیلسوف مهم قرن بیستم منتشر کرده است که در آن گادامر دریافت‌های خود را از یک کتاب شعر نوشته است. همچنان که می‌دانیم گادامر در آثارش توجه بسیاری به درنگ فلسفی در حوزه‌های ادبیات و هنر داشته است و این کتاب از این منظر دارای ارزش خاصی است چرا که تأملات یک فیلسوف را در مواجهه با یک متن ادبی در برابر چشم مخاطبان قرار می‌دهد. ازجمله آثار وی که به حوزه ادبیات، شعر و هنر پرداخته است و در ایران منتشر شده است می‌توان به شعر و پدیدار شناسی و نیز هرمنوتیک، زبان و هنر اشاره کرد.

در این کتاب، مجموعه شعر «بلور تنفس» از سروده‌های شاعر معروف آلمانی پاول سلان مورد توجه گادامر قرار گرفته است. سلان خود از شاعران مشهور و اندیشمند است که مکتب و مشرب فکری او در ادبیات و هنر، در برابر گرایش استعاری ارسطویی است. او از شاعرانی است که به جای استفاده از استعاره، بر ابهام به عنوان یکی از مهمترین و بنیادین‌ترین عناصر سازنده شعر تأکید دارد. در میان آثار وی، «بلور تنفس» جایگاه ویژه‌ای دارد بخصوص اینکه این اثر وی پس از رویداد‌های جنگ خانمان سوز جهانگیر دوم سروده شده است و شاعر بازتاب کشتار‌ها و فجایعی را که در این دوره سیاه دیده است، به قالب شعر درآورده است.

اینک یکی از بنیانگذاران هرمنوتیک در برابر یک متن ادبی قرار گرفته است و اینجاست که این کتاب را مهم و جذاب می‌کند چرا که هم در این کتاب گاردامر از شعر و دیدگاه‌هایش درخصوص این هنر متعالی می‌گوید و هم متن ادبی را به عنوان متنی مناسب برای تمرین دیدگاه‌های هرمنوتیکی خود انتخاب می‌کند و به تشریح و تفسیر آن سرگرم می‌شود. مازیار چابک در ترجمه این کتاب با عنوان «من کیستم و تو کیستی» علاوه بر این نقد، دو مقاله دیگر گادامر را هم ترجمه کرده است. چاپ اول این کتاب به قیمت ۹۰ هزار تومان در ۵۲۰ نسخه به تازگی منتشر شده و در دسترس دوستداران ادبیات و همچنین علاقه‌مندان به مباحث فلسفی قرار گرفته است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها